Gå til innhold

Hva skjer med at alle er midlertidig ansatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det ingen regler på sånt? Jeg ble akkurat ferdig med min utdannelse. Vi var ca 60 i klassen og alle har fått relevant jobb. Jeg skjønner jo at vi er heldige sånn sett, at vi har et yrke som trengs der ute. Men ikke EN av oss har fått fast jobb. Dette er for det meste kommunale og statlige stillinger ( noen få private). For bare fem ti år siden var det da ikke slik? Jeg er ikke veldig bekymret, for vi får sikkert fast stilling om noen år, men dette betyr jo for de fleste at vi må utsette å kjøpe vår første bolig, og generelt leve i uvisshet om fremtiden ( i et yrke som egentilg skulle være trygt og stabilt)!

Anonymous poster hash: 5e2e5...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alle de som er fast ansatte er i sykemelding, slik at alle faste stillinger er tatt og ekstra arbeidskraft må leies inn for å få jobben gjort

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, ja slik har det blitt.

Her i huset har vi gått ut og inn av middlertidige stillinger i snart 12 år! Helt umulig å få noe fast.

Dette gjøres fordi arbeidsplassene ikke vil ta ansvar for sine ansatte, men heller ha de på kontrakter slik at det er lett å kvitte seg med dem ved behov...

Ett kynisk spill med folks følelser og økonomi.

Grensa for når man MÅ ansettes er 4 år, og jeg kan garantere deg at de finner en unnskylding for ikke å forlenge kontrakten før dette, så finner de bare en ny og utnytte....

Vi ønsket å bytte bank i våres, for å spare litt penger på mindre renter osv, men ingen banker ville overta oss fordi vi jobbet gjennom byrå... få refinanisert eller kjøpt oss noe nytt kan vi bare glemme.

Det hele er rett og slett en tragisk utvikling som får store konsekvenser for unge mennersker.



Anonymous poster hash: 4e7a0...0d5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik går det når man stemmer på de blåblå.



Anonymous poster hash: db32a...d8d
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt fast ansatt med en gang. Har alltid hatt noen måneder som "vikar" før jeg fikk fast stilling. Det er jo som en ekstra prøveperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt fast ansatt med en gang. Har alltid hatt noen måneder som "vikar" før jeg fikk fast stilling. Det er jo som en ekstra prøveperiode.

Ja det er jo litt det som irriterer meg da, hvorfor trenger de en ekstra prøveprosjekt, det finnes jo allerede en prøveperiode. Jeg er ikke vikar for noen, den personen som hadde denne jobben har gått av med pensjon, da forstår jeg ikke hvorfor de skal få lov til å ansette noen midlertidig i noe som er en fast stilling. Jeg føler egentlig at det ofte er det offentlige som er verstingene her...?

TS

Anonymous poster hash: 5e2e5...054

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukk, ja slik har det blitt.Her i huset har vi gått ut og inn av middlertidige stillinger i snart 12 år! Helt umulig å få noe fast. Dette gjøres fordi arbeidsplassene ikke vil ta ansvar for sine ansatte, men heller ha de på kontrakter slik at det er lett å kvitte seg med dem ved behov...Ett kynisk spill med folks følelser og økonomi. Grensa for når man MÅ ansettes er 4 år, og jeg kan garantere deg at de finner en unnskylding for ikke å forlenge kontrakten før dette, så finner de bare en ny og utnytte.... Vi ønsket å bytte bank i våres, for å spare litt penger på mindre renter osv, men ingen banker ville overta oss fordi vi jobbet gjennom byrå... få refinanisert eller kjøpt oss noe nytt kan vi bare glemme. Det hele er rett og slett en tragisk utvikling som får store konsekvenser for unge mennersker. Anonymous poster hash: 4e7a0...0d5

Oj! Herre fred, 12 året! Kan jeg spørre hva slags yrke dette er snakk om? Hvordan har de lov til det???

Anonymous poster hash: 5e2e5...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lover og regler for når man kan ansettes som vikar, ekstrahjelp eller på engasjement. Sjekk arbeidsmiljøloven. Er det permanent behov for arbeidskraft skal det i utgangspunket ansettes folk i faste stillinger. Er man vikar skal det være en faktisk, fysisk person i permisjon/sykemelding e.l man jobber for.

Fra og med 1. januar 2015 blir loven enda strengere. Da skal man i utgangspunktet ansettes i fast stilling tilsvarende det man har jobbet året før. Har ikke satt meg helt inn i dette, men dette kan være relevant for mange somjobber på en tvilsom midlertidig kontrakt.

Hilsen en som har en 15% stilling i staten, men har jobbet ca. 50% de siste seks årene...

Anonymous poster hash: cd509...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo litt det som irriterer meg da, hvorfor trenger de en ekstra prøveprosjekt, det finnes jo allerede en prøveperiode. Jeg er ikke vikar for noen, den personen som hadde denne jobben har gått av med pensjon, da forstår jeg ikke hvorfor de skal få lov til å ansette noen midlertidig i noe som er en fast stilling. Jeg føler egentlig at det ofte er det offentlige som er verstingene her...?

TS

Anonymous poster hash: 5e2e5...054

Spot on.

Jeg har vært midlertidig ansatt på et norsk universitet i 19 år nå, er det vel, inkl en doktorgradperiode inni der, og nå i midlertidig forskerstilling.

Unversitetet passer på at man får et opphold på alt fra 1 mnd til ett semester når man nærmer seg den magiske fireårsgrensen, og så er man uten rettigheter og det er på'an igjen.

Jeg har krevd fast stilling gjennom fagforeningen, men 1. fagforeningen var inkompetent og uinteressert å hjelpe, når det kom til stykket 2. så lenge universitetet skriver "vikar" i kontraktene, ser de ut tll å ha sitt på det tørre. Selv om hele systemet er avhengig av et fast vikarkorps for å få virksomheten til å gå rundt.

Fast vitenskapelig ansatte ved universiteter og høyskoler har jo rett på såkalt forskningsfri med jevne mellomrom, hvilket betyr at en eller flere fast ansatte er ute av regulær undervisning til enhver tid. Dette later universitetsledelsen som om de ikke vet og aldri har hørt om, og ansetter så vikarer pr semester for å avhjelpe situasjonen, uten at de tar ansvaret for hverken praksisen eller de midlertidig ansatte, som i realiteten i høy grad driver hele universitets- og høyskolesektoren i Norge.

Det samme kan skremmende nok sies om legenes ansettelsessituasjon ved landets ulike universitetssykehus.

Det er etter min mening altfor lite kunnskap og debatt om dette problemet i den norske offentligheten.

Anonymous poster hash: 37a5f...808

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Herre fred, 12 året! Kan jeg spørre hva slags yrke dette er snakk om? Hvordan har de lov til det???

Anonymous poster hash: 5e2e5...054

Helsessektoren og innen IT...

Nei hvordan de kan ha lov til det, har jeg lurt på bestandig... Tror det bare er 1 gang mannen har jobbet i ett vikariat for noen, ellers har det bare vært middlertidige stillinger, og usikkre 3 mnd kontrakter... Og går det dårlig for bedriften, er det jo de innleide som ryker først.

Noe annet jeg ikke skjønner er at det koster bedriften utrolig mye å leie inn folk fra byråer, for de skal jo tjene penger de også. Så det hadde jo vært billigere for dem å ansette folk fast, selv om de da hadde sittet med ansvaret...

Anonymous poster hash: 4e7a0...0d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å be bedriften dokumentere hvem du er vikar for, evt hva som er årsaken til midlertidigheten etter arbeidsmiljølovens paragraf 14-9.

Anonymous poster hash: e22fc...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å be bedriften dokumentere hvem du er vikar for, evt hva som er årsaken til midlertidigheten etter arbeidsmiljølovens paragraf 14-9.

Anonymous poster hash: e22fc...d57

Og gjør man det så er det rett ut. Dessverre er dette virkeligheten i norsk arbeidsliv 2014. Det blir færre og færre med fast stillinger og snart er vel vi alle løsarbeidere. Det norske ledere og bedriftseiere ikke ser ut til å forstå er at dette ikke bare er kjipt for de ansatte men vil også gå utover hele økonomien på sikt. Jo flere arbeidere som går på løsarbeiderkontrakter, jo færre økonomiske forpliktelser får en mulighet til å inngå og mindre lån og forbruk blir resultatet. Frykter at dette bidrar til å virke nedkjølende på hele den norske økonomien, når det blir stadig flere vikarer.

Anonymous poster hash: 2505b...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik går det når man stemmer på de blåblå.

Anonymous poster hash: db32a...d8d

Dette har ingenting med de blåblå å gjøre, jeg har jobbet i helsevesenet i åresvis, og det er de siste 7-8 årene det har blitt mye vanskeligere mtp fast stilling, og da var det de rødgrønne som hadde makten.

Som regel ordner det seg fast stilling etterhvert, men det er risikabelt for arbeidsgiver å ansette noen direkte i fast stilling, fordi det er nesten umulig å bli kvitt dem igjen om de ikke duger. Helt vanlig å gå i vikariat først, før arbeidsgiver "tør" å ansette i fast.

Anonymous poster hash: b1c3b...091

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har ingenting med de blåblå å gjøre, jeg har jobbet i helsevesenet i åresvis, og det er de siste 7-8 årene det har blitt mye vanskeligere mtp fast stilling, og da var det de rødgrønne som hadde makten.

Som regel ordner det seg fast stilling etterhvert, men det er risikabelt for arbeidsgiver å ansette noen direkte i fast stilling, fordi det er nesten umulig å bli kvitt dem igjen om de ikke duger. Helt vanlig å gå i vikariat først, før arbeidsgiver "tør" å ansette i fast.

Anonymous poster hash: b1c3b...091

Dette er forklaringen en arbeidsgiver (ikke min) har gitt meg. Og jeg ser jo selv hvor vanskelig det er å bli kvitt folk, så jeg forstår det jo. Men jeg er helt enig i at å "holde folk på gress" i årevis er uholdbart! Men det er forskjell på 4 år og 4 mnd!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forklaringen en arbeidsgiver (ikke min) har gitt meg. Og jeg ser jo selv hvor vanskelig det er å bli kvitt folk, så jeg forstår det jo. Men jeg er helt enig i at å "holde folk på gress" i årevis er uholdbart! Men det er forskjell på 4 år og 4 mnd!

4 år og lengre er ganske vanlig dessverre. Har selv gjort det i en sammenheng, da jobbet jeg vel nærmere 5 før jeg ble fast ansatt. Og jeg kjenner folk som jobber 10 år+ på midlertidige kontrakter. Men hvilket valg har de fleste egentlig? Arbeidstilsynet og fagforeningene ser en annen vei og slik er nå ståa...

Anonymous poster hash: 2505b...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og gjør man det så er det rett ut. Dessverre er dette virkeligheten i norsk arbeidsliv 2014. Det blir færre og færre med fast stillinger og snart er vel vi alle løsarbeidere. Det norske ledere og bedriftseiere ikke ser ut til å forstå er at dette ikke bare er kjipt for de ansatte men vil også gå utover hele økonomien på sikt. Jo flere arbeidere som går på løsarbeiderkontrakter, jo færre økonomiske forpliktelser får en mulighet til å inngå og mindre lån og forbruk blir resultatet. Frykter at dette bidrar til å virke nedkjølende på hele den norske økonomien, når det blir stadig flere vikarer. Anonymous poster hash: 2505b...190

Det er da det lønner seg å ha en sterk fagforening i ryggen. Jeg skjønner ikke at dette er en kamp fagforeningene velger å ikke ta. Det at en arbeidsgiver ikke kan dokumentere lovmessigheten av en midlertidig ansettelse må jo være verdens letteste sak å vinne i en eventuell rettssak ?!

Anonymous poster hash: e22fc...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik går det når man stemmer på de blåblå.

Anonymous poster hash: db32a...d8d

Det er sånn den nye drittregjeringa vil ha det.

Jeg har jobbet midlertidig i mange år for de blåblå og dritkjerringa kom til makten. Det er sånn de alltid har gjort det i akademia (og de stemmer gjerne AP).

Nå for tiden er jeg ansatt i vikariat for noen som er til stede men har forskningsfri.

Ser frem til at det skal strammes inn i den andre enden nå, slik at det blir vanskeligere å ansette midlertidig over så mange år. Utrolig kjedelig å stå med lua i hånden på enden av hvert semester. De er også veldig flinke nå til å omgå reglene angående lufting. Statlige arbeidsgivere er veldig sleipe sånn sett.

Anonymous poster hash: b9925...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da det lønner seg å ha en sterk fagforening i ryggen. Jeg skjønner ikke at dette er en kamp fagforeningene velger å ikke ta. Det at en arbeidsgiver ikke kan dokumentere lovmessigheten av en midlertidig ansettelse må jo være verdens letteste sak å vinne i en eventuell rettssak ?!

Anonymous poster hash: e22fc...d57

Å gå til sak er tidkrevende, belastende, dyrt og har jo heller en ikke ubetydelig risiko for å gå på en økonomisk smell. Så da blir resultatet at mange av prinsippsakene aldri tas for retten og arbeidsgiver får i praksis en de-facto godkjenning for å fortsette sin praksis.

I mange bransjer er det også enkelt for arbeidsgiver å gi kontrakten til en annen ved dens utløp, dersom man har stått opp for sine rettigheter og blitt oppfattet som en "kranglefant".Mange steder står det dusinvis i kø bak deg klar til å ta over, så alternativet til dårlige arbeidsvilkår blir da arbeidsløshet.

Anonymous poster hash: 2505b...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn den nye drittregjeringa vil ha det.

Nja. AP og Høyre er bortimot av samme ulla. Det har i mange år allerede vært veldig enkelt å ansette midlertidig, arbeidsgiver finner alltid en unnskyldning eller en måte å omgå regelverket på. Problemet er ikke alltid selve regelverket men mentaliteten og litt for god tilgang på billige polakker og svensker. Det er ikke mulig å argumentere for en levelig lønn når det finnes hundrevis av andre som kan gjøre samme jobben som deg for en langt lavere timepris.

Anonymous poster hash: 2505b...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...