Gå til innhold

Barnevernet! Politiattest!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Juridisk spørsmål ang barnevernets rett/lov til å innhente opplysninger hos politiet:

Først viktig for meg å presisere at jeg er helt enig i at barnets beste er det viktigste prinsippet her!

Saken er:

Min venninne er midt i en sak med barnevernet. Og iom at jeg er tilstede i boligen hennes ved ett par anledninger som de kommer på hjemmebesøk, har de kontaktet politiet og bedt om vandel på meg. Uten at jeg har samtykket til dette. Det kommer fram i papirene til mor. Er dette lov??

Og når det er sagt; Jeg er domfelt i 2007, som forøvrig er 7 år siden. I en narkotikasak. Dommen er ferdig sonet. Og jeg føler selv jeg har gjort opp for meg, slik det forventes. Politiet i kommunen her jeg bor VET godt at jeg har lagt fortiden bak meg. Og nevnte i en liten setning at de ikke anser meg som en kriminell person. Men allikevel legger de ut om dommen fra 2007. Finnes det noen regler/lover rundt dette??

For all del, ikke misforstå meg! Helt greit at de sjekker meg både her og der.. Er rett og slett bare nysgjerrig på om noen vet noe rundt dette??

Takker for svar :)



Anonymous poster hash: 0e6d0...295
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det kan de bare gjøre om foreldre, ikke andre.

Anonymous poster hash: e53df...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du hjemme hos henne under hjemmebesøk?



Anonymous poster hash: 9862f...c2a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan be om hva som helst, men ingen plikter å gi dem noe uten samtykke eller en rettslig kjennelse.

Mener du at det har skjedd en feil må du nesten ta det med politiet. Det er de som har utlevert opplysninger om deg.



Anonymous poster hash: e7a2f...735
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du hjemme hos henne under hjemmebesøk?

Anonymous poster hash: 9862f...c2a

Nå vet ikke jeg om det gjelder TS, men ofte kommer de uanmeldt. Og det er så vidt jeg vet fullt lovlig for foreldre å ha besøk.

Anonymous poster hash: ca1ea...2aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg om det gjelder TS, men ofte kommer de uanmeldt. Og det er så vidt jeg vet fullt lovlig for foreldre å ha besøk.

Anonymous poster hash: ca1ea...2aa

For all del, men jeg las det som at det var frem i tid siden hun skriver "ved ett par anledninger som de kommer på hjemmebesøk".

For meg høres det ut som at det er planlagte hjemmebesøk frem i tid, og da ville det vært naturlig for meg å gi min venninne tid alene med barnevernet, da det er såpass privat. :)

Anonymous poster hash: 86cdd...a31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fult lov til å ha med deg noen på møte med bv og du har fult lov til å ha noen der vist dem kommer på hjembesøk. Bv har IKKE lov til å be politiet om attest av andre som ikke er rammet av saken, det er taushetsbelagte opplysninger om andre som ikke bv har en dritt med å Gjøre.Hadde bv gjort dette mot meg så hadde jeg anmeldt dem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten bare spørre, men har du noen rolle i barnet/barnas liv? Er du ofte barnevakt, er du sammen med barnemor, eller er du bare en venn som tilfeldigvis har vært på kaffebesøk mens barnevernet har kommet innom?

I såfall så synes jeg at du og din venninne burde sjekke opp nøyere om hvorfor BV har bedt om å få se attest på akkurat deg. Jeg er langt i fra en av de som roper "svindel og bedrag" i forbindelse med barnevernsaker, men jeg har selv opplevd (gjennom at jeg jobber i barnehage og av og til får kjennskap til saker) at BV på små steder kan ta i bruk ganske uortodokse metoder for å styrke saken sin mot mor og far.

Det virker faktisk litt mistenksomt at de har bedt om attest fra akkurat deg når det er nettopp du som har rulleblad. Er du sikker på at det ikke finnes ansatte i BV som visste om saken din på forhånd og kanskje har tenkt å bruke det mot barnets mor? I såfall er det veldig betenkelig.

Håper du i det minste kommer til bunns i begrunnelsen til dette.



Anonymous poster hash: 01b71...f1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fult lov til å ha med deg noen på møte med bv og du har fult lov til å ha noen der vist dem kommer på hjembesøk. Bv har IKKE lov til å be politiet om attest av andre som ikke er rammet av saken, det er taushetsbelagte opplysninger om andre som ikke bv har en dritt med å Gjøre.Hadde bv gjort dette mot meg så hadde jeg anmeldt dem !

Tja, dersom noen har gjort noe feil i denne saken, er det vel politiet. Det er de som har levert ut personopplysninger uten at samtykke foreligger. BV kan vel i teorien be om opplysninger i øst og vest lovlig.

At BV bør vite at politiet ikke kan gi ut opplysninger uten samtykke er en annen sak.

Anonymous poster hash: b6817...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dersom noen har gjort noe feil i denne saken, er det vel politiet. Det er de som har levert ut personopplysninger uten at samtykke foreligger. BV kan vel i teorien be om opplysninger i øst og vest lovlig.

At BV bør vite at politiet ikke kan gi ut opplysninger uten samtykke er en annen sak.

Anonymous poster hash: b6817...61a

Jeg det er helt klart at politiet har gjort en feil selv men at bv skal kreve fra noen helt andre i saken er helt på tryne! Politiet kan gi ut informasjon uten samtykke og. Bv kan be om akk hva di ønsker..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...