Gå til innhold

Glupsk hund


Propell

Anbefalte innlegg

Tidligere i sommer ble bordercollien min, Pelle Propell, operert. Han hadde spist et ganske langt, ganske tykt tau, og det satt bom fast et stykke ned i tynntarmen.

I dag kjøpte jeg "greenies" (Nutri Dent, Edible Dental Brush Chews) til ham. Dette er et spiselig gnage"bein" som skal være bra mot tannstein, og dessuten gjøre under mot fiskeslo-ånden så mange hunder er velsignet med.

Med beste intensjon om å holde øye med ham mens han koste seg, fikk han en av disse. Jeg ble imidlertid avbrutt, og da jeg kom tilbake etter noen minutter, hadde han fått i seg nesten halvparten av en sånn i størrelse 3XL.

Med tau-episoden friskt i minne, er jeg nå litt bekymret for at han har fått for store biter i seg, og vil bli syk igjen. "Beina" er jo spiselige, men de er ganske harde.

Jeg prøvde å få ham til å brekke seg vha saltvann på tungen, men han klarer ikke å kaste opp vha dette. Han bare hoster og spytter, og ser på meg med et litt forundret uttrykk: "Skulle dette smake godt?"

Noen som har erfaringer med noe lignende, og vil si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greenies løser seg opp i magesekken så det er ikke noe problem. Du bør dog kjøpe de som er tilpasset hans størrelse slik at han kan få en og du ikke skal ta den fra ham når den er halvspist.

Jeg holder meg også til de originale greenies og ikke etterligningene man får på f eks dyrenes verden - for de griser noe forferdelig og det blir grønne flekker overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg kjøpte noen Greenies da hunden vår var liten, men sluttet, for det var noen som sa de var farlige, og la seg i tarmene uten å bli oppløst?

Hvis noen kan avkrefte dette, er jeg svært takknemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenies løser seg opp i magesekken så det er ikke noe problem. Du bør dog kjøpe de som er tilpasset hans størrelse slik at han kan få en og du ikke skal ta den fra ham når den er halvspist.

Takk for svar! Jeg tror jeg misforsto det som stod på pakken ang. størrelse. Tror jeg har kjøpt 3 bein i størrelse XL, og ikke bein i størrelse 3XL...

Har kikket litt på nettet, og den størrelsen er anbefalt hunder over 50 lbs (22,7 kg). Da går det akkurat, for Pelle er 23 kg... Dyrebutikken hadde bare disse og størrelse bitteliten, så var ikke stort å velge i.

Jeg holder meg også til de originale greenies og ikke etterligningene man får på f eks dyrenes verden - for de griser noe forferdelig og det blir grønne flekker overalt.

Er litt usikker på om jeg har kjøpt originale greenies eller ei. Damen i dyrebutikken sa at dette var akkurat det samme som greenies, men kanskje hun mente at det var noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen Greenies da hunden vår var liten, men sluttet, for det var noen som sa de var farlige, og la seg i tarmene uten å bli oppløst?

Hvis noen kan avkrefte dette, er jeg svært takknemlig. :)

Såvidt jeg kunne finne ut etter et kjapt googlesøk, er det 13 hunder i USA som har dødd av dette (at Greenies har blokkert tarmen). Med tanke på det enorme antall hunder som spiser Greenies i Usa hver dag vil jeg kanskje si at det ikke er overhengende fare for at dette skal skje. Som en vetrinær sa: det er langt flere hunder enn dette som dør etter narkosebehandling for å fjerne tannstein.

til TS: sjekk greenies.com for å besøke den originale Greenies' hjemmeside for å finne ut om det er disse du har. Jeg husker også at det er en enorm størrelsesforskjell for hva som er beregnet på hvilke hunder på den jeg kjøpte hos dyrenes verden kontra den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skeptisk til greenies kan du godt prøve "plaque off". Dette er et slags pulver som du strør over maten, dett fjerner også plakk og dårlig ånde (er selv veldig førneyd). En boks koster 189kr, og den jeg har har vart ett år nå.

Skjønner at du er skeptisk til greenies også, har faktisk forekommet at noen få hunder har dødd (som jeg leste i en artikkel for noen år siden på en amerikans side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gi mine 2 dachs av gnagesaker - er helt oppgitt! Den ene er forferdelig glupsk og presterer stadig vekk å svelge det mest utrolige. Har hatt en bukoperasjon, og var nær ved en til nå nylig. Nå sist var det en diger klump av massivt tyggebein i oksehud! Ble syk og tok røntgen for 3 uker siden - det lå der et sted, men dyrlegen mente det skulle komme ut. Fikk parafin for å drive det ut, men har aldri sett noe til det. Ble syk igjen for 2 dager siden, men var bra neste dag. Dyrlegen nekter å tro at det fortsatt er der, men jeg tror faktisk det! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Jeg vet snart ikke hva jeg skal gi mine 2 dachs av gnagesaker - er helt oppgitt! Den ene er forferdelig glupsk og presterer stadig vekk å svelge det mest utrolige. Har hatt en bukoperasjon, og var nær ved en til nå nylig. Nå sist var det en diger klump av massivt tyggebein i oksehud! Ble syk og tok røntgen for 3 uker siden - det lå der et sted, men dyrlegen mente det skulle komme ut. Fikk parafin for å drive det ut, men har aldri sett noe til det. Ble syk igjen for 2 dager siden, men var bra neste dag. Dyrlegen nekter å tro at det fortsatt er der, men jeg tror faktisk det! :sur:

Hva med å bare gi små godbiter da? Så lenge hovedrasjonen består av tørrfor pleier det å være godt nok til å holde tennene i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Eller så kan du jo kjøpe sånn tannrensende versjon av kong? Får sånn pasta og godbiter å putte inni dem slik at bikkja skal tygge på dem lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skeptisk til greenies kan du godt prøve "plaque off". Dette er et slags pulver som du strør over maten, dett fjerner også plakk og dårlig ånde (er selv veldig førneyd). En boks koster 189kr, og den jeg har har vart ett år nå.

Skjønner at du er skeptisk til greenies også, har faktisk forekommet at noen få hunder har dødd (som jeg leste i en artikkel for noen år siden på en amerikans side).

Takk for forslaget; kan være jeg gjør det. Jeg er nok blitt en anelse pysete med kostholdet til Pelle etter tauepisoden. Ikke fordi jeg akkurat serverte ham det tauet, men likevel...

Hvordan han i det hele tatt greide å få det ned, er en gåte. Etter å ha øvd seg på et halvmeter langt tau, er han vel klar for sverdsluking snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du jo kjøpe sånn tannrensende versjon av kong? Får sånn pasta og godbiter å putte inni dem slik at bikkja skal tygge på dem lenge :)

Kanskje det hadde vært noe ja .. :) De får bare tørrfor, men synes de får tannstein likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Kanskje det hadde vært noe ja .. :) De får bare tørrfor, men synes de får tannstein likevel.

Huffameg... Dårlig tørrfor da :ler: (det var en spøk, bare sånn at du skjønner det)

Tror sånn "rense-kong" kan være greit da, også er dem kjempevanskelig å ødelegge, så supert for sånne "tygge-på-alt-til-det-dør"-hunder (har en sånn selv :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stikke og kjøpe "rense-kong" den dag i dag! Han kan da umulig klare og spise opp den vel!!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nimbus

He he, hunden min ødelegger en svart kong i løpet av en dag, han er helt syk... Så jeg skal prøve å begynne å pusse tennene hans nå i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
He he, hunden min ødelegger en svart kong i løpet av en dag, han er helt syk... Så jeg skal prøve å begynne å pusse tennene hans nå i stedet

Dæven... Sikker på at den ikke er for liten? Bikkja mi har ødelagt alle leker hun har hatt (+ diverse halsbånd, tepper, puter, stoler o.l.), men kong'en lever enda... Bare litt tann-merker her og der :ler:

Endret av Pia 30.08.08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, da må jeg nok kjøpe en diger solid en .. :overrasket:

Ulven min ødelegger ikke ting og tang rundt i huset, men spiser alt som kan tenkes å være litt spiselig. F.eks plast/papir som lukter mat ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...