Gå til innhold

Aktiv hund på snart 1 år


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Huff.. :tristbla: Jeg er så fortvilt for tiden at jeg ikke har ord... Vi har en ganske stor hund som er blitt veldig vanskelig og hanskes med i den siste tiden. Han har blitt så tøff, og bjeffer på alle som går forbi huset vårt. Han har brukt og være mye på altanen fordi at den er stor, og han trives godt med og være der. Men nå i det siste har han begynt og hoppe over altan rekkverket og borer seg gjennom hekken før han løper opp i veien og følger etter hunder som går forbi. Han er ikke aggressiv mot de, men vil leke. Dette går jo selvsagt ikke, så da må han ned i hundegården. Der trives han mindre pga. at han ikke kan se oss, så da blir det en del bjeffing. Inne er det håpløst og ha han for han gjør bare ugagn. Og så kjeder han seg, og vil ut på altanen. Men da blir det hundegården-og bjeffing. Jeg føler at jeg ikke takler hunden mer, blir så rasende på han som jeg aldri før har blitt på noen. Samboeren min takler han bedre, men han er mye borte i forbindelse med jobben. Hadde det vært opp til meg hadde vi omplassert han, for jeg føler at han ikke har det godt med meg. Jeg har bekkenløsning, og kan ikke gå turer med han pga. det. Så da får han selvsagt mye energi han ikke får utløp for. Jeg leker ball med han, men det er stort sett det jeg kan. Om to mnd kommer babyen vår, og jeg kan ikke annet enn og grue meg. Kommer sikkert til og miste melken som følge av stresset hunden påfører meg. Jeg vet at vi bør gi hunden litt tid, og at han er i den verste alderen, men dette er noe jeg har kjent på tidligere også. Jeg føler rett og slett at jeg ikke klarer og hanskes med en så stor hund.. Bruker hundene og roe seg når de blir ca 2 år? Blir de litt mindre tøffe da? Huff, jeg har grått og grått i dag. Det har vært så jævlig. Hunden har stukket av x flere, og så må jeg ta han i hals båndet og føre han hjem igjen mens bekkenet mitt skriker av smerter.. Noen som har noen gode råd og komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampyra

Jeg er ingen hundeekspert, men hva med å få noen til å gå en tur eller to med han hver dag? Kanskje noen skoleunger i nærheten har lyst?

I tillegg kan du jo begynne å trene søk med han? gjem ballen hans rundt omkring og la han lete etter den. Det finnes også masse leker man kan kjøpe som gir den litt å bryne seg på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis manglende stimuli som er problemet sammen med mangelfull oppdragelse. Det finnes mange "hjerneleker" på markedet (sjekk ut Nina Ottoson) i tillegg til de man kan lage selv.

1. Skjær hull (stripe) i en tennisball og klem på den og fyll den med godbiter. Hunden må da jobbe og bruke hodet for å få de ut.

2. Godbitsøk. Start med å strø godbiter utover gulvet og lær inn kommandoen "søk". gjør etterhvert godbitene færre og vanskeligere å finne.

3. Pakk inn en større godbit ( f eks griseøre) i et sammenknyttet kjøkkenhåndkle og la han jobbe med å få det ut.

Et dressurkurs vil være nyttig, men forutsetter at det trenes med for å oppnå god effekt.

Et annet kurs som kan være bra er sporkurs.

Ta kontakt med raseklubben og finn ut om noen kan avlaste eller hjelpe deg der. Jeg ville ikke latt skoleunger gå tur med en stor og udressert hund både for deres og bikkjas sikkerhet. Dog kan det kanskje finnes noen større ungdommer eller voksne i nabolaget som vil ha en turkamerat - sett opp lapp på butikken.

De fleste hunder roer seg ned når puberteten er over i toårsalderen ja, men en som ikke får nok fysisk og psykisk stimulans vil kunne bli mer utagerende og etterhvert agressiv. Søk derfor hjelp nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere har ham ute i bur eller på altanen (dvs alene) hver dag, så vil han bli mer selvstendig og han vil aldri lære å oppføre seg inne eller å høre på dere.

Bud nr. 1 er å gi ham nok aktivering. Siden du ikke kan gå tur, og din mann er mye borte pga jobb, så er jeg enig i at omplassering hadde vært det beste - både for dere og hunden.

Hvis det ikke er aktuelt så er en midlertidig løsning å kjøpe en hunde-frisbee. Den kan du kaste i hagen uten at du trenger å gå noe sted - hunden får hoppe, løpe og fange til den blir utslitt uten at du trenger å belaste bekkenet noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Omplassering høres ut som en rett løsning, i alle fall for en stund, til barnet er født osv. Da kalles det vel fosterhjem, men dog.

er hunden ok, (ville og viltre hunder er hundefolk vante til), så kan det ordnes.

Tror nok du er glad i bikkja, så en fosterfamilie evt. avlastning kan være en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. :tristbla: Jeg er så fortvilt for tiden at jeg ikke har ord... Vi har en ganske stor hund som er blitt veldig vanskelig og hanskes med i den siste tiden. Han har blitt så tøff, og bjeffer på alle som går forbi huset vårt. Han har brukt og være mye på altanen fordi at den er stor, og han trives godt med og være der. Men nå i det siste har han begynt og hoppe over altan rekkverket og borer seg gjennom hekken før han løper opp i veien og følger etter hunder som går forbi. Han er ikke aggressiv mot de, men vil leke. Dette går jo selvsagt ikke, så da må han ned i hundegården. Der trives han mindre pga. at han ikke kan se oss, så da blir det en del bjeffing. Inne er det håpløst og ha han for han gjør bare ugagn. Og så kjeder han seg, og vil ut på altanen. Men da blir det hundegården-og bjeffing. Jeg føler at jeg ikke takler hunden mer, blir så rasende på han som jeg aldri før har blitt på noen. Samboeren min takler han bedre, men han er mye borte i forbindelse med jobben. Hadde det vært opp til meg hadde vi omplassert han, for jeg føler at han ikke har det godt med meg. Jeg har bekkenløsning, og kan ikke gå turer med han pga. det. Så da får han selvsagt mye energi han ikke får utløp for. Jeg leker ball med han, men det er stort sett det jeg kan. Om to mnd kommer babyen vår, og jeg kan ikke annet enn og grue meg. Kommer sikkert til og miste melken som følge av stresset hunden påfører meg. Jeg vet at vi bør gi hunden litt tid, og at han er i den verste alderen, men dette er noe jeg har kjent på tidligere også. Jeg føler rett og slett at jeg ikke klarer og hanskes med en så stor hund.. Bruker hundene og roe seg når de blir ca 2 år? Blir de litt mindre tøffe da? Huff, jeg har grått og grått i dag. Det har vært så jævlig. Hunden har stukket av x flere, og så må jeg ta han i hals båndet og føre han hjem igjen mens bekkenet mitt skriker av smerter.. Noen som har noen gode råd og komme med?

Det ser ut som du har fått mange bra svar her.

Men jeg må også få sagt det at når en hund er 1 år så er de så trasse og spydige de noen gang vil være. De er jo i tenårene!

Å som alle foreldre må gjøre med et trassigt barn i tenårene - ikke oppmuntre suring og trassing. Altså: gjør ditt for å få rolig atferd i steden for at han skal få det som han vil. Kan ta tid, men til slutt vil du få en rolig, snill og lydig hund

Endret av fiktiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Takk for mange fine svar :) Jeg er enig i at manglende stimulans nok er et problem her, for hunden er mye roligere når mannen er hjemme. Jeg skal prøve en del av lekene dere foreslår. Noe som gjør det litt vanskelig og kaste ting til han er at han aldri vil slippe leken, så vi må dra og dra og dra. Da koser han seg! Vi har vært på valpekurs med han, og der fikk han status som "problembarnet". Ikke særlig festlig nei.. Vet noen om det er mulig og ha han i et slags fosterhjem de ukene mannen er på jobb? Og hvor søker man ev. om dette? Jeg vil nok ikke la noen unger gå på tur med han, for han er alt for sterk og kan ikke gå fint i bånd enda. Dessverre er det mest eldre her vi bor.. Det er jo så slitsomt når mannen er borte, for samvittigheten min for at jeg ikke takler hunden blir svart. Synes synd på hunden. Og om natten ligger jeg våken og pages av tanken på nok en dag med den hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at han ikke slipper kan du prøve å avlære ham på følgende måte:

Ha f.eks en frisbee og en ball klar (evt. en pinne). Kast den ene. Når han har fått tak i den og ikke vil gi den fra seg - ignorer hunden. Hvis den ikke slipper, så frist med den andre gjenstanden du har - også kaster du gjenstand nr. 2 først når han slipper den første.

Forhåpentligvis vil han da snart koble at det er mye kjekkere å slippe, for da får han tingen kastet enda en gang.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. :tristbla: Jeg er så fortvilt for tiden at jeg ikke har ord... Vi har en ganske stor hund som er blitt veldig vanskelig og hanskes med i den siste tiden. Han har blitt så tøff, og bjeffer på alle som går forbi huset vårt. Han har brukt og være mye på altanen fordi at den er stor, og han trives godt med og være der. Men nå i det siste har han begynt og hoppe over altan rekkverket og borer seg gjennom hekken før han løper opp i veien og følger etter hunder som går forbi. Han er ikke aggressiv mot de, men vil leke. Dette går jo selvsagt ikke, så da må han ned i hundegården. Der trives han mindre pga. at han ikke kan se oss, så da blir det en del bjeffing. Inne er det håpløst og ha han for han gjør bare ugagn. Og så kjeder han seg, og vil ut på altanen. Men da blir det hundegården-og bjeffing. Jeg føler at jeg ikke takler hunden mer, blir så rasende på han som jeg aldri før har blitt på noen. Samboeren min takler han bedre, men han er mye borte i forbindelse med jobben. Hadde det vært opp til meg hadde vi omplassert han, for jeg føler at han ikke har det godt med meg. Jeg har bekkenløsning, og kan ikke gå turer med han pga. det. Så da får han selvsagt mye energi han ikke får utløp for. Jeg leker ball med han, men det er stort sett det jeg kan. Om to mnd kommer babyen vår, og jeg kan ikke annet enn og grue meg. Kommer sikkert til og miste melken som følge av stresset hunden påfører meg. Jeg vet at vi bør gi hunden litt tid, og at han er i den verste alderen, men dette er noe jeg har kjent på tidligere også. Jeg føler rett og slett at jeg ikke klarer og hanskes med en så stor hund.. Bruker hundene og roe seg når de blir ca 2 år? Blir de litt mindre tøffe da? Huff, jeg har grått og grått i dag. Det har vært så jævlig. Hunden har stukket av x flere, og så må jeg ta han i hals båndet og føre han hjem igjen mens bekkenet mitt skriker av smerter.. Noen som har noen gode råd og komme med?

[/Tydelig at din hund får for lite mosjon. En plass må den jo få utløp. hunden plages mer enn deg vil jeg tro.

Ja, den er i den verste alderen.Man tror man kan bli sprø mens det pgår.

Hva med å kjøre den en plass hvor du kan slippe den løs, så den får sprunget fra seg? Vi har også stor hund,men vi kan ikke holde den i hagen\terassen hele dagen. Den må bare springe det av seg. Hver morgen tar jeg turen og da er han rolig hele dagen. Da ligger han rolig.

Ta han hver gang han hopper fra terassen. Vår bjeffet på alt som kom forbi,men nå har den lært at det er lov for folk å dra forbi. Nå ser han bare på de. Oftest reagerer han ikke heller. bjeffinga forsvant med lærdommen. Nå er den 2.5 år og veldig rolig.

Du vil ikke få noe rolig hund om den ikke får mosjon. Det er verst å ha hund frem til de er to år. da roer det seg etterhvert,men en hund trenger mosjon hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...