Gå til innhold

Krav på en valp?


taliee

Anbefalte innlegg

Har fått kontakt med ei som har samme type hund som meg, å snakker nå om å parre hundene våre. Jeg eier da hannen, og er "ny" innenfor dette, og lurer på da på hvilke krav jeg som eier av hanhunden har? Har jeg krav på en valp? Eller hva er det vanlig å bli enige om?

Takker for svar.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må dere bli enige om på forhånd!!

Det som er vamlig er att du får summen av en hvalp.

Eller førstevalg på hvalp.

Noen velger et fast avls beløp.

Alt eftersom rase ol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er en sum for spranget pluss en sum pr valp ELLER verdien av en valp. Kommer gjerne an på rasen. Små raser får færre valper.

Men jeg må si som forrige innlegger: hvorfor skal dere avle? Er begge foreldredyrene permierte/avlsgodkjente av raseklubben? Hva har disse to dyrene som gjør at de har noe positivt å tilføre rasen? Er dere forberedt på å sitte med valper selv dersom dere ikke får solgt? Har begge foreldredyrene stamtavle og er registrerte i NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du har krav på komemr an på hva dere blir enige om. Vanlige avtaler er at man får en valp, eller prisen på en valp. En annen variant er at man får en sprangavgift på feks tusen kroner, også tusen kroner til, pr levendefødte valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Munchy

Men jeg må si som forrige innlegger: hvorfor skal dere avle? Er begge foreldredyrene permierte/avlsgodkjente av raseklubben? Hva har disse to dyrene som gjør at de har noe positivt å tilføre rasen?  Har begge foreldredyrene stamtavle og er registrerte i NKK?

Har dette så mye å si? Kan vel få valper på dyr som ikke er av perfekt rasestandard så lenge de ikke har noen arvelige sykdommer og er sunne og sterke? Det finnes jo mange seriøse mennesker som vil ha hund som kjæledyr og som kanskje ikke vil betale 10.000+ som mange rasehunder med de rette papirene koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette så mye å si? Kan vel få valper på dyr som ikke er av perfekt rasestandard så lenge de ikke har noen arvelige sykdommer og er sunne og sterke? Det finnes jo mange seriøse mennesker som vil ha hund som kjæledyr og som kanskje ikke vil betale 10.000+ som mange rasehunder med de rette papirene koster.

[/quote

Det er dessverre mange raser som, har blitt ødelagte av dårlig oppdrett...

Det er en grunn til att premierte hunder er å fåretrekke når det gjelder avl.

For å få premie må hunden ha riktig rasestandar, dette går på mye forskjellig.

bla att hunden er sunn og frisk!!

ikke bare fysisk, men også mentalt.

om man avler uten riktig kunnskap om foreldre/forfedre, kan ressultatet bli syke hunder.

I enkelte raser er det få hunder,det er derfor viktig å sørge for att det avles frem sunne og friske valper.

Dersom det foreksempel er snakk om en jakthund, er det jo greit att den har bra jakt instinkter. ;)

Personlig syntes jeg faktisk det er viktig att hundene er sunne,sterke og friske rasemessig om de skall brukes i avl.

Og det er jo litt vanskelig å være objektiv ovenfor sine egene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette så mye å si? Kan vel få valper på dyr som ikke er av perfekt rasestandard så lenge de ikke har noen arvelige sykdommer og er sunne og sterke? Det finnes jo mange seriøse mennesker som vil ha hund som kjæledyr og som kanskje ikke vil betale 10.000+ som mange rasehunder med de rette papirene koster.

Nå er jo dette faktisk snakk om rasehunder såvidt jeg har forstått. De vil da med andre ord kunne selge disse til standard pris for rasen uten å ha gjort det gjennomtenkte forarbeidet en seriøs oppdretter gjør.

Dette ser for meg ut som et lite gjennomtenkt prosjekt "fordi man har lyst på". Har noen av de vært med på en valpefødsel før? Vet de hva som skal gjøres dersom tispa trenger hjelp? Vet de hvordan de skal sosialisere en haug med valper før de får nye hjem?

Har de sjekket om foreldredyrene er friske?

Alt dette er faktisk en forsikring på at de som kjøper valpene ikke kjøper katta i sekken. Det finnes hundrevis av annonser på finn hver dag, hunder som selges og omplasseres. Til slutt selger "oppdrettere" dem til redusert pris fordi de ikke gidder jobben med å ha en voksende valp i hus.

Det er mye uvettig oppdrett rundt omkring. Om jeg kan få noen til å tenke seg om en ekstra gang før de hiver seg på galeien så hadde jeg vært glad.

Ps: man trenger slett ikke å betale 10 000+ for en rasevalp. Det er store forskjeller mellom rasene her, fra 5-6 000 til 20 000+. Mange leter også etter nye hjem til rasehunder som av forskjellige grunner må omplasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kontakt med ei som har samme type hund som meg, å snakker nå om å parre hundene våre. Jeg eier da hannen, og er "ny" innenfor dette, og lurer på da på hvilke krav jeg som eier av hanhunden har? Har jeg krav på en valp? Eller hva er det vanlig å bli enige om?

Takker for svar....  ;)

Er begge hundene godkjente for avl i henhold til raseklubbens / NKK's regler, slik at valpene kan bli registrert i NKK ? Dette fordi at eventuelle valpekjøpere

ikke skal bli lurt. Husk at ved salg av valper gjelder kjøpsloven,

Prisen for å "leie ut" hannhund er normalt det samme som prisen for en valp.

Man kan derfor på forhånd bli enig om hvordan man velger betalingsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Dette ser for meg ut som et lite gjennomtenkt prosjekt "fordi man har lyst på". Har noen av de vært med på en valpefødsel før? Vet de hva som skal gjøres dersom tispa trenger hjelp? Vet de hvordan de skal sosialisere en haug med valper før de får nye hjem?

Det eneste du vet, er at eieren av han hunden er "ny" på dette. Du vet IKKE noe som helst om eieren til tispen, så hvordan kan du da si at dette virker som et lite gjennomtenkt prosjekt? Er det fordi eieren til hanhunden lurer på hva h*n kan få? For jeg klarer ikke i min villeste fantasi, å forstå innlegget slik du gjør.

Og var det egentlig dette TS spurte om? Kanskje du bør holde deg til det ts spør om, i stedet for å mase fælt om både det ene og det andre. og ja, jeg ser på svaret ditt som mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Og var det egentlig dette TS spurte om? Kanskje du bør holde deg til det ts spør om, i stedet for å mase fælt om både det ene og det andre. og ja, jeg ser på svaret ditt som mas.

Hehe, jeg og Madam Felle er faktisk enige :ler:

Vurderte å si akkurat det med en gang jeg leste innlegget, men orket rett og slett ikke en ny diskusjon, har diskutert det så mange ganger før. Hvorfor ikke bare svare på det folk spør om? For TS spurte faktisk ikke om noen her synes h*n ikke burde avle, spurte bare om hva h*n hadde krav på hvis h*n lar noen bruke hannhunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du vet, er at eieren av han hunden er "ny" på dette. Du vet IKKE noe som helst om eieren til tispen, så hvordan kan du da si at dette virker som et lite gjennomtenkt prosjekt? Er det fordi eieren til hanhunden lurer på hva h*n kan få? For jeg klarer ikke i min villeste fantasi, å forstå innlegget slik du gjør.

Og var det egentlig dette TS spurte om? Kanskje du bør holde deg til det ts spør om, i stedet for å mase fælt om både det ene og det andre. og ja, jeg ser på svaret ditt som mas.

TS har da fått svar på spørsmålet sitt, både av meg og andre. Og henvender seg på et debattforum må man også regne med andre kommentarer. TS sier "Har fått kontakt med ei som har samme type hund som meg, å snakker nå om å parre hundene våre." Det er mulig dette virker som gjennomtenkte oppdrettere for deg, men for meg gjør det ikke det. Når de vurderer dette synes jeg det er helt på sin plass å stille spørsmål som kanskje gir dem vinklinger på ting de ikke har tenkt på. Om du oppfatter det som mas bryr jeg meg egentlig fint lite om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du bør holde deg til det ts spør om, i stedet for å mase fælt om både det ene og det andre. og ja, jeg ser på svaret ditt som mas.

Jeg ønsker også å vite bakgrunn for at noen ønsker å avle, før jeg gir råd. På samme måte som jeg stiller spørsmål ved hvorfor folk ønsker å kjøpe min rase.

Dette fordi jeg da sparer tid på å ikke svare de som egentlig ikke er seriøse.

Mange raser sliter med lettvindte "naboparinger" og "oppdrettere" som er ute etter å ha et kjapt kull for å tjene penger, ikke for gjennomtenkt å tilføre rasen noe.

Også fordi en hannhundeier har like mye ansvar for resultatet/valpene som tispeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har da fått svar på spørsmålet sitt, både av meg og andre. Og henvender seg på et debattforum må man også regne med andre kommentarer. TS  sier "Har fått kontakt med ei som har samme type hund som meg, å snakker nå om å parre hundene våre." Det er mulig dette virker som gjennomtenkte oppdrettere for deg, men for meg gjør det ikke det. Når de vurderer dette synes jeg det er helt på sin plass å stille spørsmål som kanskje gir dem vinklinger på ting de ikke har tenkt på. Om du oppfatter det som mas bryr jeg meg egentlig fint lite om :)

Signerer. Dette virker ikke særlig seriøst for meg. Man vurderer ikke å "parre" to hunder for så å spørre på KG om hva som er vanlig kompensasjon. Jeg ville heller spurt min egen oppdretter om dette, da det vil gi et langt mer kvalifisert svar enn man får på et forum som KG. Hvis man ikke har noen oppdretter å spørre (kjøpt hunden fra naboen eller på finn.no) er det desto større grunn til å la prosjektet ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer. Dette virker ikke særlig seriøst for meg. Man vurderer ikke å "parre" to hunder for så å spørre på KG om hva som er vanlig kompensasjon. Jeg ville heller spurt min egen oppdretter om dette, da det vil gi et langt mer kvalifisert svar enn man får på et forum som KG. Hvis man ikke har noen oppdretter å spørre (kjøpt hunden fra naboen eller på finn.no) er det desto større grunn til å la prosjektet ligge.

:klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pia 30.08.08

Vel, hvis dere ikke vil svare før dere vet grunnen, så la vær og svare da. Synes det er skikkelig slitsomt at alle skal tro det verste om alle og legger ut om det verste det kan være. Bare fordi man ikke skriver et meterlangt innlegg med alle vinklinger og tanker man har så betyr altså ikke det at man ikke er seriøs eller slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, det er jo nettopp derfor vi spør :)

Derre er nå engang et debattforum, og da kan man ikke forvente at man bare får akkurat de svarene man vil ha. Dersom dette hadde vært det man var ute etter hadde det vært enklere å ta kontakt med oppdretter, raseklubben eller Norsk Kennelklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis dere ikke vil svare før dere vet grunnen, så la vær og svare da. Synes det er skikkelig slitsomt at alle skal tro det verste om alle og legger ut om det verste det kan være. Bare fordi man ikke skriver et meterlangt innlegg med alle vinklinger og tanker man har så betyr altså ikke det at man ikke er seriøs eller slem.

Når man spør, så er det forde man ikke vet, eller er helt ny på området.

Det er lett å spørre om det man vet man skall spørre om.

De viktigste spørsmålene har man kansje alldrig tenkt på selv.

det en del ting man alldrig har tenkt over forde man rett og slett er helt ny på området.

Personlig syntes jeg det er bra att folk bringer de spørsmålene som ikke blir stilt på bane.

Slik att man faktisk får sammlet mere kunnskap om saken, og dermed får ett bedre grunnlag til å gjøre seg opp en mening om dette faktisk er noe man virkelig vill.

Endret av monikabrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Når man spør, så er det forde man ikke vet, eller er helt ny på området.

Det er lett å spørre om det man vet man skall spørre om.

De viktigste spørsmålene har man kansje alldrig tenkt på selv.

Det er sant, men nå sier denne personen at h*n er i kontakt med ei som vil parre opp bikkja si med sin hund, og da synes jeg man ikke skal dra en konklusjon om at ingen av disse vet noe om avl, bare fordi den ene spør hva h*n som eier av hannhund har krav på. Du kan stille ut hund i mange år uten og vite et spøtt om avl.

Når noen spør et konkret spørsmål så synes jeg man skal svare på spørsmålet. Ikke dra konklusjoner ut fra lite informasjon.n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...