Gå til innhold

Hvilke fag bør jeg ta til jul, og hvilke bør jeg ta til våren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har igjen å ta norsk(muntlig + hovedmål og sidemål), historie, samfunnsfag, matte(1T+R1) og kjemi1+2.

Hvordan bør jeg legge det opp? Jeg har meldt meg opp i Kjemi1 og 1T idag, men lurer også på om jeg skal ta samfunnsfag og norsk skriftlig til jul?

Til våren tenkte jeg å ta R1, kjemi2, historie og norsk muntlig, eventuelt norsk skriftlig om det gikk dårlig til jul.

Syns R1 er litt tungt, så burde jeg heller satse på å ta S1 til jul og S2 til våren?

Noen som har peiling på S-matten og kan anbefale den overfor R-matten? Hva er forskjellen egentlig? Og hvilke poeng får man med S og R matte?

Jeg skal ta fag etter 23/5-regelen, og engelsk-karakteren er den eneste karakteren fra R9. Den er så bra at den vil jeg beholde, for jeg er redd jeg ikke klarer å gjøre det bedre.

Går det greit å ha bare KL-karakterer, og en R94-karakter?

Jeg tar, som sagt, fag etter 23/5-regelen, så da går det greit å blande R94 og KL?

Jeg har prøvd å finne ut av dette i hele dag, men klarer ikke finne ut om hva som er rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Dette burde du kanskje tenkt på før...

Men til saken, S-matten er samfunnsfaglig. Om den er enklere enn R1 kommer jo ann på, men ingen av dem er kjempeenkle for den gjennomsnsittlige elev. Min erfaring er likevel at S er enklere.

Matte T er ganske lett. Dvs ikke superlett, men enklere enn R1. Og du har jo tunge fag til våren, dvs R1, kjemi2... Så jeg ville kanskje ha tatt flere fag i høst. Historie krever endel lesing... Og det samme med norsk muntlig.

Ang. reglene for "blanding" av karakterer - ring en rådgiver du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ingen å ringe ... kanskje jeg bare skal melde meg opp i engelsk i KL just in case? Bare dumt med pengene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, JEG VET JEG BURDE TENKT PÅ DETTE FØR ... men jeg har adhd, ok?

Er det andre som tar like mange fag som meg, og som har anbefalinger å komme med?

Hva bør jeg ta til jul, og hva bør jeg ta til våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg har selv tatt opp eksamen i 12 fag, så jeg har rimelig god kjennskap til det. Jeg hadde for det meste 5ere jeg ville få opp til 6ere og strategien ble og melde meg opp i så mange fag jeg klarte til jul også ta alle de jeg ikke fikk 6ere i på nytt til våren.

Uansett hva slags mål du har er dette en strategi jeg anbefaller på det sterkeste fordi:

1: Eksamen har et element av tilfeldigheter: Du kan ha flaks med oppgaven eller ulfaks i forhold til dine evner, det samme gjelder sensor. Da er det en fordel å få en ekstra sjanse.

2: Det at du tar mange eksamner på en gang motiverer til intensiv læring, det er rett og slett ikke noe alternativ og ligge på latsiden.

3: Du vet at det gjør ikke noe om det ikke så gå så bra du vil til jul, fordi du har lagt det opp så du kan ta den til våren. Med andre ord, mindre press åpner for klarere tankegang og større sjanse for gode prestasjoner.

4: Skulle du ikke bli fornøyd med et resultat på en eksamen til jul kommer du til å nyte godt av den erfaringen det er å ha hatt eksamen tidligere. Ingenting er bedre trening enn å ha vært igjennom nøyaktig det samme så mange ganger.

Spør gjerne om du har flere spørsmål relatert til privatist ordningen! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste dag for oppmelding er i morgen, så du har mer tid :) Går ut ved midnatt i morgen

Ja, så når det står t.o.m 15.sept, så er siste dagen imorgen? Slik som det står HER?

Trodde det var frem til midnatt idag jeg ... puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tatt opp eksamen i 12 fag, så jeg har rimelig god kjennskap til det. Jeg hadde for det meste 5ere jeg ville få opp til 6ere og strategien ble og melde meg opp i så mange fag jeg klarte til jul også ta alle de jeg ikke fikk 6ere i på nytt til våren.

Uansett hva slags mål du har er dette en strategi jeg anbefaller på det sterkeste fordi:

1: Eksamen har et element av tilfeldigheter: Du kan ha flaks med oppgaven eller ulfaks i forhold til dine evner, det samme gjelder sensor. Da er det en fordel å få en ekstra sjanse.

2: Det at du tar mange eksamner på en gang motiverer til intensiv læring, det er rett og slett ikke noe alternativ og ligge på latsiden.

3: Du vet at det gjør ikke noe om det ikke så gå så bra du vil til jul, fordi du har lagt det opp så du kan ta den til våren. Med andre ord, mindre press åpner for klarere tankegang og større sjanse for gode prestasjoner.

4: Skulle du ikke bli fornøyd med et resultat på en eksamen til jul kommer du til å nyte godt av den erfaringen det er å ha hatt eksamen tidligere. Ingenting er bedre trening enn å ha vært igjennom nøyaktig det samme så mange ganger.

Spør gjerne om du har flere spørsmål relatert til privatist ordningen! Lykke til!

Ja, for jeg har meldt meg opp i 1T og kjemi1, men tenkte jeg skulle melde meg opp i norsk hovedmål og sidemål også + samfunnsfag.

Jeg har en god karakter i engelsk fra R94, og jeg kan vel beholde den uten å måtte ta KL? Jeg tar fag etter 23/5-regelen, så da kan man blande R94 og KL?

Jeg har adhd(jente-add) så jeg må ofte ha ting inn med te-skje, men jeg er ganske intelligent for det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Ja, for jeg har meldt meg opp i 1T og kjemi1, men tenkte jeg skulle melde meg opp i norsk hovedmål og sidemål også + samfunnsfag.

Jeg har en god karakter i engelsk fra R94, og jeg kan vel beholde den uten å måtte ta KL? Jeg tar fag etter 23/5-regelen, så da kan man blande R94 og KL?

Jeg har adhd(jente-add) så jeg må ofte ha ting inn med te-skje, men jeg er ganske intelligent for det :sjenert:

Det er jeg usikker på. Jeg er ikke r94 selv. Men i klassen min i r1 på bjørknes gikk det en elev som egentlig kunne det meste, men sa han måtte ta eksamen fordi han bare hadde r94. Hvis du ikke får svar her bør du ringe bjørknes å snakke med en rådgiver. De er veldig dyktige, i motsettning til de på sonans (min personlige erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns R1 er litt tungt, så burde jeg heller satse på å ta S1 til jul og S2 til våren?

Noen som har peiling på S-matten og kan anbefale den overfor R-matten? Hva er forskjellen egentlig? Og hvilke poeng får man med S og R matte?

Du får 0,5 poeng om du tar kun R1 og 1,0 poeng tilsammen om du tar både S1 og S2. Det bør dog nevnes at S1 og S2 ikke bare er R1 delt opp i to år. Det er et større pensum. Grunnen til at det på flere studier er R1 eller S1+S2 som opptakskrav er fordi deler av pensumet som regnes som viktig for videre studier og som gjennomgås i R1 først tas opp i S2 fordi de har fylt deler av S1 med andre ting.

Personlig ville jeg bare gått for R1, særlig siden jeg ikke helt ser for meg hvordan du skal kunne klare å ta både 1T og S1 til «jul» (eksamen er i slutten av november), både med tanke på arbeidsmengde og det faktum at det er en fare for at eksamenene kræsjer. Det ikke er lagt opp til at man skal kunne ta skriftlige eksamener på ulike nivå i samme semester, og alle sentralt gitte eksamener i et bestemt fagfelt blir ofte arranger på samme dag (og ofte i samme lokale).

Jeg har egentlig ganske vanskelig for å se hvordan du skal kunne klare å ta kjemi 1, 1T, samfunnsfag og norsk skriftlig på bare to og en halv måned (og få noe som helst meningsfull karakter). Det virker veldig optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...