Gå til innhold

Senebetennelse evt.beinhinnebetennelse.


cardigan

Anbefalte innlegg

Har så vanvittig vondt i leggene etter å ha fått senebetennelse, eller kanskje beinhinnebetennelse. Kan jeg bli kvitt dette? Jeg har hatt dette i over 2 mnd ig var hos legen som meinte jeg skulle ta det med ro en uke så forsvant det. det gjorde det ikke, og resulterte med en måneds treningsfri. Startet nå etter jul med trening og midt i en treningsøkt (zumba) så "smalt" det i begge leggene og det var tilbake, mye vondere enn noensinne. Det værker konstant. Noen gode råd? Hilsen FORTVILET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det samme som deg, og føler med deg. Jeg fikk det i desember 2008 etter å ha jogget i vinterføre med altfor dårlige sko. Resultatet var at jeg ble nødt til å ta det med ro når det gjaldt å gå, men det var ikke noe som hindret meg i å bruke ergometersykkelen min. Du kan også svømme, det er utmerket trening. Det har tatt lang tid, men iløpet av 2009 så var beinet mitt mer eller mindre 100% bra igjen.

Jeg merker det litt innimellom, men det er ikke snakk om smerte, såvidt det kan kalles "ubehag". Ta det med ro, det er mitt råd, så skal det blir bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefdinho
cardigan skrev (På 26.1.2011 den 17.21):

Har så vanvittig vondt i leggene etter å ha fått senebetennelse, eller kanskje beinhinnebetennelse. Kan jeg bli kvitt dette? Jeg har hatt dette i over 2 mnd ig var hos legen som meinte jeg skulle ta det med ro en uke så forsvant det. det gjorde det ikke, og resulterte med en måneds treningsfri. Startet nå etter jul med trening og midt i en treningsøkt (zumba) så "smalt" det i begge leggene og det var tilbake, mye vondere enn noensinne. Det værker konstant. Noen gode råd? Hilsen FORTVILET.

 

Endret av Stefdinho
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli kvitt det, men det er sannsynlig at du alltid vil merke noe til det. Derimot kan det bli mindre vondt slik at du kan leve greit med det. Det forutsetter at du får en form for behandling, helst fysioterapi.

Jeg fikk senebetennelse i foten for noen år siden fordi jeg hadde kjøpt et par joggesko på tilbud som var litt for smale for min brede fot. Legen ville gjerne sette kortisonsprøyte med en gang, men kortison svekker beinvevet slik at man får større sjanse for brudd. Jeg ba om henvisning til fysioterapi, og etter 10-12 behandlinger hadde jeg gått fra å måtte bruke krykker til å kunne gå normalt. Så prøvde jeg å jogge igjen, og da kom smertene tilbake. Ikke så ille at jeg måtte begynne med krykker igjen, men hvis jeg hadde fortsatt å jogge hadde jeg måttet gå med krykker til slutt.

Det ble nye runder med fysioterapi, der fysioterapeuten brukte ultralyd og tverrmassasje for å få sirkulasjon i betennelsesområdet. Siden da har jeg vært så bra at jeg ikke kjenner noe til daglig, men hvis jeg driver med et eller annet der jeg får mye støtbelastning på foten (f. eks. noe løping), så begynner det å murre i foten.

Jeg har konvertert fra å jogge til å sykle, siden man ikke får den samme støtbelastningen på foten med sykling som med jogging. Dessuten har jeg opplevd at jeg liker sykling som treningsform mye bedre enn jogging :) .

Du bør snarest få fysikalsk behandling. Det er stor forskjell på fysioterapeuter; hør med venner og kjente om de har hatt senebetennelse og deres erfaringer med forskjellige fysioterapeuter. Aller helst burde du finne en fysioterapeut som blant teknikkene bruker triggerpunktnåler. Nåler stikkes inn i triggerpunkter i muskulaturne, så kobles nålene via elektroder til en funksjonsgenerator som sender firkantpulser (dvs. stabilt x antall volt, så 0 volt, x volt, 0 volt...). Dette sammen med øvelser som du får skaper sirkulasjon.

Når du opplever at zumba gir tilbakefall så bør du inntil videre drive med lettere trening, f. eks. sykling eller svømming. Hvis du skal sykle, så pass på å bruke såpass lav belastning at du klarer å holde en pedalfrekvens på 70-80 omdreininger per minutt. Det er noen som sitter og tråkker sakte med veldig tung belastning og tror at det er bra, men det gir som oftest bare problemer i knærne og i resten av beina.

I tillegg til behandling kan du kjøpe kremen Orudis på apoteket, det er en reseptfri betennelsesdempende krem som smøres på huden. Det skader i hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1 teskje gurkemeie utrørt i halvt glass vann tre ganger daglig har god effekt på betennelsestilstander. Er også bra for kolestrol og fordøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppfordrer deg til å kontakte fysioterapeut, det ble min redning.

I tillegg bør du velge aktiviteter som ikke belaster betennelsen ytterligere. Som nevnt tidligere kan du bytte ut joggingen med sykkel (eller ellipsemaskin slik jeg gjorde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...