Gå til innhold

Hvorfor kommer alle grønnsaker i store pakker?


Sheltay Retrac

Anbefalte innlegg

Jeg er mest nysgjerrig på hvorfor dere spiser så lite grønnsaker jeg da. Vi er riktignok to små og to store, men det går i hvertfall 10 løk, 2-3 kg gulrøtter, 3 hoder brokkoli, 4-5 paprikaer osv i uka.

Jeg spiser mange fler grønnsaker, og da blir det dermed også mindre per grønnsak. Dessuten er jeg bare 1 i husholdningen, så mengdene per grønnsak er begrenset.

Det kommer jo an på hva jeg har til middag, men spiser en del wok, og da kan jeg fort vekk måtte kaste 1/3 brokkoli, fordi den blir brun etter ca en uke, og jeg bare bruker 3-4 små buketter per wok-middag. Samme med gulrøtter - det er som regel 10-15 gulrøtter i hver pakke, og jeg bruker 1 per middag, så etter en uke er det 3-7 myke gulrøtter som har blitt svarte i tuppen igjen.

Anonymous poster hash: 31a31...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting du må passe på er at gulrøttene er tørre. Ofte blir det litt kondens i en tett pose, og da mygler de veldig fort. Jeg har en egen kurv til grønnsaker (ikke nederst, for der blir de glemt), og der ligger gulrøttene uten plastikk. De holder minst en uke sånn. Kurven er helt tørr, og det er gulrøttene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mange fler grønnsaker, og da blir det dermed også mindre per grønnsak. Dessuten er jeg bare 1 i husholdningen, så mengdene per grønnsak er begrenset.

Det kommer jo an på hva jeg har til middag, men spiser en del wok, og da kan jeg fort vekk måtte kaste 1/3 brokkoli, fordi den blir brun etter ca en uke, og jeg bare bruker 3-4 små buketter per wok-middag. Samme med gulrøtter - det er som regel 10-15 gulrøtter i hver pakke, og jeg bruker 1 per middag, så etter en uke er det 3-7 myke gulrøtter som har blitt svarte i tuppen igjen.

Anonymous poster hash: 31a31...320

Men, kan du ikke bare planlegge uken litt bedre etter hva du trenger å kjøpe da? Og spise det du kjøper når du likevel spiser mye grønnsaker? :)

Er ellers enig med kvist - jeg har også husholdning for 1 og har overhode ikke noe problem med å bruke opp slike pakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kan du ikke bare planlegge uken litt bedre etter hva du trenger å kjøpe da? Og spise det du kjøper når du likevel spiser mye grønnsaker? :)

Er ellers enig med kvist - jeg har også husholdning for 1 og har overhode ikke noe problem med å bruke opp slike pakker.

Jeg synes woken blir så kjedelig å smakløs med bare 4-5 grønnsaker ;) Jeg spiser opp det meste da, men det som kommer i store forpakninger (gulrøtter og brokkoli for det meste) får jeg ofte ikke spist opp.

Anonymous poster hash: 31a31...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo hive en gulrot og et par brokkolikvaster oppi matboksen til lunsj hver dag. De gir veldig lite kalorier men har mye kroppen din trenger. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes woken blir så kjedelig å smakløs med bare 4-5 grønnsaker ;) Jeg spiser opp det meste da, men det som kommer i store forpakninger (gulrøtter og brokkoli for det meste) får jeg ofte ikke spist opp.

Anonymous poster hash: 31a31...320

Dette er en vanesak, mener jeg.

Vi er to i husholdningen, og jeg har kommet til at den beste måten å bruke (opp) grønnsaker på er å bruke én eller to til hver middag, men i mengder. Dvs potet- og purresuppe med 4-5 purrer i som blir spist helt opp, og så ikke mer purre den uken. Stekt hvit fisk og gulrotpuré med frisk ingefær (da går det fort 1 kg til to personer), og så ikke mer gulrot den uken.

Dette gir mye mer følelse av variasjon enn å spise nøyaktig de samme grønnsakene i "ulike" retter en hel uke igjennom.

Vi abonnerer på økologiske grønnsaker, og får en diger kasse annenhver uke. Dette har gjennom årenes løp gjort oss ganske drevne på å bruke og oppbevare grønnsaker på riktig måte, i riktig tid og (ikke minst) i hensiktsmessig rekkefølge. Og min konklusjon er altså at én eller grønnsaker pr middag gir mest følelse av variasjon, og minst svinn på grønnsakene.

Anonymous poster hash: 179e4...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chillipakkene er de mest irriterende! Hvem trenger 10 chilli av gangen?

Anonymous poster hash: 3347c...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chillipakkene er de mest irriterende! Hvem trenger 10 chilli av gangen?

Anonymous poster hash: 3347c...f54

Det er bare å fryse ned overskuddet.

Anonymous poster hash: 179e4...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over at mange grønnsaker kun selges i store pakker. Hvorfor kan man ikke få kjøpe én gulrot for eksempel? Noen ganger trenger jeg én til suppe, eller tre til dipping. Samme med løk, nå har Rema her sluttet med løk i løsvekt, og selger kun i strømpe.

Er dette for å selge mer, eller er de fordi det er lettere å håndtere det i pakker? De selger jo epler og pærer i løsvekt, så hvorfor ikke gulrøtter og løk?

Det finnes butikker som fremdeles selger løk i løsvekt. Gulrøtter er det litt verre med. Mange grønnsaker holder seg for øvrig lenge i kjøleskap så lenge de blir oppbevart riktig. De gulrøttene som vanligvis blir myke, er de som selges med topp - men de holder seg lenger om man fjerner toppen og pakker dem i en tett pose.

NRK.no hadde en god artikkel om oppbevaring av grønnsaker:

http://www.nrk.no/livsstil/riktig-lagring-av-frukt-og-gront-1.11510688

Dersom du har grønnsaker som holder på å bli dårlige, så er et godt tips å lage for eksempel en grønnsakssuppe eller bruke dem i en chili. Dette kan fryses i porsjoner og tas opp ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ligge innpakket i plastposen sin i kjøleskapet, gjerne i grønnsaksskuffen.

Våre holder seg slik i ukesvis.

Anonymous poster hash: 179e4...cab

Samme her. Det holder seg jo en evighet.

Jeg bor i Sverige, og på matbutikkene her så får man plukke de grönsakene man vil og hvor mange man vil, men jeg ender likevel opp med å kjöpe större forpakninger (vi er kun to voksne) nettopp fordi det holder seg så lenge i kjöleskapet uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fryse ned overskuddet.

Anonymous poster hash: 179e4...cab

Kan sikkert det, eller så kan de bare selge dem i løsvekt, så jeg slipper å fylle fryseren med chill.

Anonymous poster hash: 3347c...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å handle i butikker som har varene i løsvekt. Anonymous poster hash: 2cf91...f8c

Så bra,da er jo problemet løst for din del? Jeg gjør dt samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mange fler grønnsaker, og da blir det dermed også mindre per grønnsak. Dessuten er jeg bare 1 i husholdningen, så mengdene per grønnsak er begrenset.

Det kommer jo an på hva jeg har til middag, men spiser en del wok, og da kan jeg fort vekk måtte kaste 1/3 brokkoli, fordi den blir brun etter ca en uke, og jeg bare bruker 3-4 små buketter per wok-middag. Samme med gulrøtter - det er som regel 10-15 gulrøtter i hver pakke, og jeg bruker 1 per middag, så etter en uke er det 3-7 myke gulrøtter som har blitt svarte i tuppen igjen.

Anonymous poster hash: 31a31...320

visst de blir ødelagt etter en uke så burde du sjekke kjøleskapet.

gulrøtter er holdbar i ukesvis.

ta å lag større porsjoner og frys ned ( da har du jo enkel middag til travle dager)

forvell grønnsakene og frys ned.

eller planlegg ukene bedre så du får brukt opp alt.

Anonymous poster hash: f4200...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er vel noe av det i de norske butikkene som man faktisk får kjøpt i relativt små kvantum. Gulrøtter er jo et sjeldent unntak på ting man ikke kan velge "størrelse" på. Alt annet er jo enten i løssalg som f.eks. løk, poteter, osv. eller i både store og små størrelser slik som paprika, hodekål, etc. Så som regel kan man jo velge selv om man kjøper en liten hodekål eller en liten paprika.

Jeg for min del er bare èn person, men spiser svært mye grønnsaker. Jeg har aldri hatt problemet med at gulrøttene blir myke over tid, men spiser opp en pakke gulrøtter i løpet av 1-2 uker, så det er vel kanskje etter lengre tid enn det at gulrøttene mykner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...