Gå til innhold

Frekt å si nei takk til kake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gang var jeg invitert til en venninnes bursdagsfest. Hun ringte meg og spurte om ikke jeg kunne bake en sjokoladekake jeg pleier å lage og ta den med, for hun hadde så lyst på den på bursdagen sin.

Jeg bakte kvelden før, og tok den med. Hun setter den frem og ber folk forsyne seg. Jeg sier at "bursdagsbarnet skal vel ta første stykke?"

"Nei", svarer hun, "jeg slanker meg, men dere andre må bare spise!"

I den situasjonen syns jeg det var frekt at hun ikke spiste kake. Ellers har jeg aldri brydd meg. Folk kan jo slanke seg, ha en allergi osv for alt jeg vet.

Ja, i dette tilfellet er jeg enig. Dette var ufint. Hun har bedt deg om å bake for henne. Da er det nærliggende å tenke at hun likte den, og ville "ære" deg i å bake akkurat den kaka. Da hadde jeg på grunnlag av det "selvfølgelig" bakt for henne.

Men om det var fordi hun ikke orka å bake selv, men for å sette frem til de andre, syns jeg hun burde ha sagt det til deg. Det kunne jeg også da forstått.

Edit: Evt hun kunne bedt om oppskrift og bakt selv.

Endret av Guanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke frekt men det er asosialt. jeg likte aldri bløtkaker spesielt godt men heldigvis i gode gamle dager så hadde de alltid annet å by på også så det ble aldri noe problem, hvis man forsyner seg og spiser og skryter av maten viser man jo god folkeskikk. det er litt antisocial å bare takke nei til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med oss nordmenn? Frekt å si nei til kake? NEI!

Man velger jo hva man selv vil spise. Greit blir man invitert på middag så spiser man det man får, men kake?



Anonymous poster hash: b8f0f...510
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesielt hvis noen har strevd sammen en hel flott kake da liksom. jeg vet ikke jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesielt hvis noen har strevd sammen en hel flott kake da liksom. jeg vet ikke jeg altså.

Ser den.

Da tror jeg det er viktig å si fra til verten på forhånd. Og verten kanskje heller setter frem noe sukkerfritt til akkurat den som ikke tåler sukker...? Eks noe lettvint forrett-aktig? (Loffskive ned Philadelphia, laks og purreløk feks..)

Endret av Guanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvem blir ikke dårlig av 3 kakestykker og 2 muffins lisom! 😊

Anonymous poster hash: b0285...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha :). Jeg tror du er et kakemonster av rang! Tre marsipankakestykker og to muffins!!!

Tror nok de rundt deg også vet godt at du har lyst på :ler:.

Det går ann å stoppe etter et lite stykke vet du.

Anonymous poster hash: c3c85...76c

Det er ikke så lett å si nei når man har vist at man har spist kake gang på gang på gang... Da blir nødingen sterkere. Så enten må du bli sterkere for å stå i mot presset, eller så må du finne opp en allergi og holde deg til det.

Ellers syns jeg det bør serveres alternativer til kake, som frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Haha, hvem blir ikke dårlig av 3 kakestykker og 2 muffins lisom!

Anonymous poster hash: b0285...78e

Ikke jeg - men jeg er nok et unntak. Jeg kan lempe inn på søt bakst og elsker det :danse:

Ikke er jeg tykk heller, nærmere undervektig, så jeg er heldig sånn sett :laugh:

Anonymous poster hash: 1ffb6...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en god gjest, skal du spise kake. Selv om du ikke liker den. Det er en del av å være voksen, godt oppdratt og lært at man skal spise det som settes på bordet. Om ikke blir den som har laget kaken såret.

Anonymous poster hash: 01802...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en god gjest, skal du spise kake. Selv om du ikke liker den. Det er en del av å være voksen, godt oppdratt og lært at man skal spise det som settes på bordet. Om ikke blir den som har laget kaken såret.

Anonymous poster hash: 01802...f96

Så her er det altså press om å døtte i seg usunt helseskadelig skvip og at man bare må finne seg i det fordi man er voksen uansett om man blir syk pga det?

Ville du sagt det samme om du ble presset til å røyke i selskap? man skal bare finne seg i lunge kreft fordi man tross alt er voksen?

jeg tror ikke du har mental kapasitet til å skjønne hvor tåpelig du høres ut men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her er det altså press om å døtte i seg usunt helseskadelig skvip og at man bare må finne seg i det fordi man er voksen uansett om man blir syk pga det?

Ville du sagt det samme om du ble presset til å røyke i selskap? man skal bare finne seg i lunge kreft fordi man tross alt er voksen?

jeg tror ikke du har mental kapasitet til å skjønne hvor tåpelig du høres ut men.

Det var jo dette som kom fram i pinnekjøtt tråden. ;) Spise det som blir servert, like eller ikke like. For voksne spiser av høflighet. Så da må det vel gjelde kaker og? Kan jo ikke diskriminere de som baker vet du. ;)

Anonymous poster hash: 01802...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo dette som kom fram i pinnekjøtt tråden. ;) Spise det som blir servert, like eller ikke like. For voksne spiser av høflighet. Så da må det vel gjelde kaker og? Kan jo ikke diskriminere de som baker vet du. ;)

Anonymous poster hash: 01802...f96

da må vel det samme gjelde for røyk, sigarer, akevitt, øl, sprit om verten byr på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da må vel det samme gjelde for røyk, sigarer, akevitt, øl, sprit om verten byr på det :P

Selvfølgelig! Verten må for all del ikke såres!

Anonymous poster hash: 01802...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...