Gå til innhold

Frekt å si nei takk til kake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshine23

Når jeg er i selskaper, på besøk der det blir servert kake, boller eller wathever, så tar jeg alltid et stykke. Tenker at hvis jeg ikke gjør det, så kan det bli sett på som frekt og uhøflig. Jeg er litt redd for at verten kan bli såra.

Men høres rart ut å presse andre til å spise. Jeg klarer kun 1-2 kakestykker ellers blir jeg så kvalm. Har aldri opplevd at noen tvinger meg til å spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hender ofte i selskaper at jeg blir plassert i en ubehagelig situasjon hvor jeg føler meg presset til å spise kaker for å ikke virke uhøflig ovenfor verten/bakeren.

I mitt kosthold er det veldig lite sukker av den enkle grunn at jeg føler jeg blir uvel av å spise noe med sukker i. Jeg blir kvalm, uggen, å og får lett hodepine.

Når jeg er i familie selskaper og andre selskaper så er det gjerne kaker som står på menyen. Vi har to i familien som jobber på konditori så de pleier lage masse store kaker før selskapene.

Jeg er den eneste som ikke forsyner meg av kakebordet noe som folk henger seg opp i. Hvorpå jeg får flere kommentarer som "bare å forsyne seg av kaker, vi har jobbet hardt med de så bare hiv innpå!" hvorpå jeg svarer først "ja får vel kanskje ta et stykke etterhvert" så går det noen minutter så er det flere som kommenterer at jeg burde ta noen kakestykker. jeg prøver finne på noen unnskyldninger som f.eks "spiste mye før jeg kom så er ganske mett" men de gir seg ikke før jeg har spist 1 stykke.

ikke alltid det holder med 1 kakestykke heller, så 1 blir til mange. og jeg kommer hjem uggen og i dårlig form.

samme skjedde på jobben min forrige uke, var ei som hadde lagd kaker så når lunsjpausen kom så stod det masse kaker på bordet. jeg var den eneste som ikke tok et stykke før avdelingslederen sa "du må jo spise den gode kaka her!" hvor jeg svarte litt spøkefullt "jasså så jeg MÅ det altså? jaja du er sjefen så da må jeg vel det" så ble det til at jeg måtte spise 3 marsipankake stykker og 2 muffins etter press fra sjefen.

etter det falt energi nivået mitt til bunnnivå og jeg greide ikke prestere like bra som vanlig på jobb.

hva er egentlig greia med kake press? hvordan kan jeg si ifra på en måte som ikke virker uhøflig at jeg ikke har lyst på? eller er jeg pent nødt til å bite i det sure eple å døtte innpå med usunt skvip hver gang jeg i selskap bare for å glede andre mennesker?

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Men du sier jo ikke fra, ts. Du sier tja og ha og at du gjerne vil spise, og så lar du være. Holdningen din skriker "jeg liker ikke de ekle kakene deres!" og da er det jo klart at stemningen raskt blir noe amper.

Neste gang sier du klart og greit fra at du setter pris på at de har lagt ned mye arbeid i kakene sine, men at du blir uggen og ekkel av å spise kake, så at du derfor takker nei. Og så kan du jo alltids ta med noe selv (til alle, ikke bare til deg selv). Feks bake noen salte ostekjeks?

Diskuteres det etter at du klart, greit og høflig har sagt fra at kaker gjør deg syk så er du i udannet selskap. I så fall sier du klart, greit og høflig fra om at det er meget uhøflig å presse noen til å gjøre seg syke, og at du ikke på noen måte finner deg i at de behandler noen som helst slik. Og så lufter eller responderer du aldri mer på temaet.

Anonymous poster hash: 65937...953

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier jo ikke fra, ts. Du sier tja og ha og at du gjerne vil spise, og så lar du være. Holdningen din skriker "jeg liker ikke de ekle kakene deres!" og da er det jo klart at stemningen raskt blir noe amper.

Neste gang sier du klart og greit fra at du setter pris på at de har lagt ned mye arbeid i kakene sine, men at du blir uggen og ekkel av å spise kake, så at du derfor takker nei. Og så kan du jo alltids ta med noe selv (til alle, ikke bare til deg selv). Feks bake noen salte ostekjeks?

Diskuteres det etter at du klart, greit og høflig har sagt fra at kaker gjør deg syk så er du i udannet selskap. I så fall sier du klart, greit og høflig fra om at det er meget uhøflig å presse noen til å gjøre seg syke, og at du ikke på noen måte finner deg i at de behandler noen som helst slik. Og så lufter eller responderer du aldri mer på temaet.

Anonymous poster hash: 65937...953

TS her igjen. Jeg har aldri opplevd noe som helst slags former for amper stemning i noen familie selskap i hele mitt liv. har en fin oppegående ressurssterk familie hvor få, om noen har tilbøyligheter for å bli amper/sinte/sure. Så stort sett opplever jeg alle familie selskap som relativt hyggelig hadde det ikke vært for det faktum at jeg føler meg overkjørt i kakehysteriet.

På ingen måte skriker holdningene mine at "kaker er ekle". Tvert imot sier jeg ting som "kakene ser jo veldig gode ut da, tydlig dere har lagd mye arbeid i dem. mulig jeg tar meg et stykke etterhvert men akkurat nå er jeg ganske mett for jeg spiste mye før jeg kom".

Jeg er veldig høflig, føler jeg tilogmed er FOR høflig. Jeg vil for envher pris ikke såre verten/bakeren.

men jeg sier som sagt alltid nei takk på en høflig måte i første instans men har gitt etter når det blir for mye press og folk rotter seg sammen for å overbevise meg om jeg må trøkke i meg noen stykker fordi jeg er så stor og sterk. ikke det at jeg helt ser logikken i det men

Jeg kan ikke bake salte ostekjeks, jeg kan ikke bake noe som helst. Jeg er mann. Men jeg kan fint skyte noen dyr for ferskt kjøtt i voksen selskap da

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mengden har noe å si. Når du sier nei til kake først på en litt ubeslutsom måte, og så spiser fem stykker etterpå etter å ha blitt "nødet" litt, så er ord og handling så langt i fra hverandre at ingen i familien din trur særlig på at du ikke liker kaker, eller ønsker å spise. De anser nei'et ditt bare som litt beskjeden høfligehet.

Hadde du hver gang du ble presset bare pirket litt i et lite stykke, og aldri spist opp det, så hadde du nok fått andre reaksjoner på nei enn om du trykker ned fem stykker. Trur jeg kjenner 2-3 stykker bare som får ned slike mengder, men de har nå vett til å innrømme at de er kakemonstre i det minste...



Anonymous poster hash: 01802...f96
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mengden har noe å si. Når du sier nei til kake først på en litt ubeslutsom måte, og så spiser fem stykker etterpå etter å ha blitt "nødet" litt, så er ord og handling så langt i fra hverandre at ingen i familien din trur særlig på at du ikke liker kaker, eller ønsker å spise. De anser nei'et ditt bare som litt beskjeden høfligehet.

Hadde du hver gang du ble presset bare pirket litt i et lite stykke, og aldri spist opp det, så hadde du nok fått andre reaksjoner på nei enn om du trykker ned fem stykker. Trur jeg kjenner 2-3 stykker bare som får ned slike mengder, men de har nå vett til å innrømme at de er kakemonstre i det minste...

Anonymous poster hash: 01802...f96

Enig. Jeg elsker kaker, men hadde ikke klart hele fem kakestykker på en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Jeg elsker kaker, men hadde ikke klart hele fem kakestykker på en gang

ts her. men dere er damer da, mannfolk spiser som regel mer enn damer uansett hva det gjelder

Anonymous poster hash: ead75...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her. men dere er damer da, mannfolk spiser som regel mer enn damer uansett hva det gjelder

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Ehh. Ikke menn som spiser noe de hverken tåler eller liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh. Ikke menn som spiser noe de hverken tåler eller liker...

du har du tydligvis ikke presset noen med sosial angst før. sosial fobikere er villige til å gjøre alt for å virke høflige selvom de selv tar skade av det samme hva det gjelder

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her. men dere er damer da, mannfolk spiser som regel mer enn damer uansett hva det gjelder

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Nei. Svært få spiser større mengder av det de ikke tåler eller liker. Uavhengig av kjønn. Har man så store sosiale fobier at man trykker nedpå store mengder av ting man ikke tåler, og ikke klarer å si nei, så kanskje hjelp et sted hadde vært lurt? Så lenge du leker kakemonster mot din vilje i hvert selskap, så kommer ikke familien til å slutte å presse kake på deg. Alle antar nok at du er særdeles glad i kake med de mengdene.

Anonymous poster hash: 01802...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har du tydligvis ikke presset noen med sosial angst før. sosial fobikere er villige til å gjøre alt for å virke høflige selvom de selv tar skade av det samme hva det gjelder

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Haha. Så gøy at man nå plutselig kan spille sosial angst kortet i alle situasjoner nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er sikkert redd for at du er for sjenert til å forsyne deg eller noe. Hva med å bare være ærlig og si at du blir dårlig av sukker? Kanskje de lager noe med mindre sukker eller setter frem noe frukt e.l. neste gang? Man vil jo gjerne at alle gjestene skal ha noe å kunne forsyne seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Så gøy at man nå plutselig kan spille sosial angst kortet i alle situasjoner nå..

sosial angst kortet kan man bruke i sosiale settinger om sykdomsbildet er så omfattende at man blir satt på 100% uføretrygd pga lidelsen

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sosial angst kortet kan man bruke i sosiale settinger om sykdomsbildet er så omfattende at man blir satt på 100% uføretrygd pga lidelsen

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Du bruker lidelsen som en sutteklut ts. Få deg terapi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ts du kan ikke automatisk gå ut fra at alle skal skjønne hva dj føler deg pressa av og ikke. Ditt ansvar å holde lidelsen i sjakk. Ikke alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker lidelsen som en sutteklut ts. Få deg terapi

nei det gjør jeg ikke. men et av symptomene på sosial angst er at man ikke greier setter grenser for seg selv og stå opp for seg selv. derfor jeg lagde tråden her for jeg var redd for at det var uhøflig å si nei

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nei det gjør jeg ikke. men et av symptomene på sosial angst er at man ikke greier setter grenser for seg selv og stå opp for seg selv. derfor jeg lagde tråden her for jeg var redd for at det var uhøflig å si nei

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Det er ditt problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt problem

såklart er det mitt problem. har jeg sagt noe annet ? hvor vil du hen ? er du bare her for å spre kvalme?

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo bare..... være ærlig å si du ikke klarer for mye glukose.

Hvis dine slektninger er konditorere så skjønner de det.

Jeg er selv baker og konditor og blir ikke fornærmet om noen ikke orker kake etter middagen.



Anonymous poster hash: 7e9e7...4fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sosial angst kortet kan man bruke i sosiale settinger om sykdomsbildet er så omfattende at man blir satt på 100% uføretrygd pga lidelsen

Anonymous poster hash: ead75...d4f

Vel, dersom man blir satt på 100 % uføretrygd faller jo dilemmaet med at avdelingslederen presser på deg kake bort i alle fall.

Anonymous poster hash: 54615...927

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...