Gå til innhold

Studenter - hvor mye bruker dere på mat i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har aldri penger igjen på slutten, så lurer på om jeg rett og slett må begynne å føre et matbudsjett eller noe. så, hvor mye bruker dere i mnd på mat, og hva kjøper dere? :)



Anonymous poster hash: a33e7...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca 2000-2500, da kjøper jeg sunn mat, lager middag hver dag og baker noe innimellom. Planlegger hele menyen for uka i helgene og prøver å handle inn alt da. Har cøliaki, så den glutenfrie maten gjør også sitt innhugg i budsjettet.

Tror mange bruker mer på mat enn de tror, så sjekk gjerne nettbanken din og pluss sammen hvor mye du har brukt på dagligvarer - det gjør jeg alltid i slutten av hver mnd, så jeg har kontroll på hvor mye jeg har brukt :) Ut i fra hvor mye du har brukt kan du lage et budsjett. Når jeg handler pleier jeg å tenke at jeg har 500 kr/uke, så har jeg ca kontroll, selv om det går over budsjettet noen ganger.



Anonymous poster hash: 5619b...d95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

:fnise: har ikke penger på kontoen jeg heller, Men jeg har skapet fult av tørrvarer og fryseren fult med fisk,kylling og frossen grønsker Jeg mangler bare melk og brød til frokost. Har ikke gjær heller så kan ikke bake. jaja får penger den første, så få klare meg uten i 6 dager. :laugh:

Håper du har mat hjemme som duger til du får penger i hvertafal



Anonymous poster hash: 08698...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Etter å ha sjekket nettbanken, har jeg funnet ut at jeg bruker mellom 2500 - 3000 kr på mat i måneden. Jeg kunne sikkert har brukt mindre, men velger å kjøpe inn gode rådvarer og lager mat fra bunn ofte. Jeg prøver å kjøpe inn dyrevennlig mat så ofte jeg kan, f. eks økologiske egg, kylling fra Stange etc. Ettersom jeg tilbringer veldig mye tid på skolen blir det også en del kaffekopper i løpet av dagen, dette koster også en del i det lengre løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp flyttet for meg selv. Så har liksom hamstret en god del. og så klart kjøpt inn mye til leilighet osv.

Men trur jeg ligger på 500kr i uka (altså 2000kr i måneden). Men har hamstret en god del brus denne måneden og veldig mye sauser og ting som er på tilbud, og så klart mye hygiene og vaske ting. Så egentlig så kan jeg bruke mye mindre, da jeg har mye kylling, kjøttdeig, hamburger, snitzel osv i fryseren. (Kylling, kamburger og snitzel kjøpte jeg billig i sverige).

Egentlig så er det sjampinjong og melk jeg behøver å kjøpe inn en gang i uken.
Ellers så har jeg mat til ihvertfall to måneder i fryseren. Penger spart :D



Anonymous poster hash: 4aafa...7a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke regnet over det, men jeg tipper 2-2500kr i mnd. Kunne sikkert redusert det, men jeg velger å kjøpe "ordentlig" mat. Protein, grønnsaker, frukt osv. Jeg må unngå alt med melk i pga allergi, og da ender det ofte på noe dyrere alternativ. I tillegg kjøper jeg brød og det koster gjerne litt hvis man skal ha et som ikke bare er luft.



Anonymous poster hash: cc769...e4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier du det?

Anonymous poster hash: 470e1...a4b

Får ofte det spørsmålet :P Jeg vet egentlig ikke. Jeg tror jeg spiser lite av dyre produkter, men til gjengjeld drikker jeg en del pepsi max. Jeg tror at grunnen til at jeg bare bruker 1500 er f.eks:

- At bruker mye grønnsaker, noe som ikke er så dyrt

- Baker brød selv eller spiser knekkebrød, noe som igjen gjør det billig

- Handler hovedsaklig 2 dager i uka + litt småhandling inni mellom

- Drikker lite juice, men litt melk og en del saft og pepsi max

- Spiser lite (har jeg hørt) kjøttprodukter når jeg spiser det. Det vil si 1/4 kjøttdeig til 1 middag. Så 1 pakke med 400g kjøttdeig varer på 4 middager.

- Kjøper noen billige produkter, som f.eks. egg fordi jeg liker first price egg like godt som prior o.l. Kjøpe økologisk om de har, men sjeldent de har det på den butikken jeg handler.

- Handler mat på tilbud

- Fryser ned f.eks. 1/2 brød når jeg vet jeg ikke klarer å spise hele før det blir dårlig. Ergo kaster jeg nesten aldri f.eks. brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 studenter og bruker ca. 4500 +/- i mnd på mat. Lager det meste fra bunnen av, og så kjøper vi økologisk kjøtt og økologiske melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker 200kr i uka, er veggis :)

Anonymous poster hash: 5c9ab...0f4

Lurer litt på hva du spiser i løpet av en mnd når du bruker 800,- på mat ? Er selv veggis, men er ikke i nærheten av å kunne klare meg på så lite :vetikke:

Anonymous poster hash: 812c5...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva du spiser i løpet av en mnd når du bruker 800,- på mat ? Er selv veggis, men er ikke i nærheten av å kunne klare meg på så lite :vetikke:

Anonymous poster hash: 812c5...cec

Grønnsaker, frukt, ris og pasta.

Anonymous poster hash: 5c9ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...