Gå til innhold

Nybegynner når det kommer til hvitvin. Tørr eller søt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år og har veldig lyst til å begynne å like hvitvin. Synes jeg nesten er for gammel til å drikke rusbrus :fnise:

Men bør jeg gå for tørr eller søt? Vet ikke helt hva det betyr for noe. At vinen er tørr eller søt. Setter pris på litt hjelp.



Anonymous poster hash: 26e05...325
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søt betyr søt, mens tørr er sur. Søt er nok ofte mer "lettdrikkelig" i begynnelsen.

Når det er sagt så holder jeg en knapp på rødvin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med en søt hvitvin. Den ligner mest på rusbrus, og så kan du heller avansere til halvtørr og tørr etterhvert som du blir vant til vin.

Starter du med en tørr kan det være du ikke smaker hvitvin igjen på en stund. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Chardonnay, jeg synes denne er ganske søt og en fin nybegynnervin.



Anonymous poster hash: f0483...aa3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har trodd de ikke liker vin, fordi alt de har smakt er søtt skvip som Black Tower etc

Hva med å prøve en lett rødvin? F.eks en Valpolicella. De er enkle å like, og gode til mat som f.eks pizza/pasta, og de kommer med ganske hyggelige priser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Chardonnay, jeg synes denne er ganske søt og en fin nybegynnervin.

Anonymous poster hash: f0483...aa3

Chardonney er halvtørr/tørr

Anonymous poster hash: 0ec0c...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 21 år og har veldig lyst til å begynne å like hvitvin. Synes jeg nesten er for gammel til å drikke rusbrus :fnise:

Men bør jeg gå for tørr eller søt? Vet ikke helt hva det betyr for noe. At vinen er tørr eller søt. Setter pris på litt hjelp.

Anonymous poster hash: 26e05...325

Denne er søt og halvtørr http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=rosemount&artikelId=326598&varuNr=6091&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchquery%3drosemount%26id%3d1594%26epslanguage%3dsv

Nydelig vin :)

Anonymous poster hash: 3ae02...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å anbefale den selv. God er den!

Takk! Alle jeg kjenner som har smakt den (inkl meg selv som ikke er glad i vin) liker den veldig godt :)

Anonymous poster hash: 3ae02...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å begynne med en halvsøt hvitvin. Jeg begynte med en søt en, og det ble for søtt og klisjete til at jeg fikk lyst på noe mer vin på en stund. Deretter kan du etter hvert prøve tørrere hvitviner.



Anonymous poster hash: 67f5a...f18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er nok bare at du må smake deg frem. Min favoritt som jeg har likt siden jeg smakte den er Rosemount GTR Spicy Zesty =) Drikker den nesten alltid når det er sushidate med typen =)

Ser også at dette er en de har anbefalt lengre oppe =)

Endret av Asso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er nok bare at du må smake deg frem. Min favoritt som jeg har likt siden jeg smakte den er Rosemount GTR Spicy Zesty =) Drikker den nesten alltid når det er sushidate med typen =)

Ser også at dette er en de har anbefalt lengre oppe =)

Fås den kjøpt også i Norge? Evt kun på restauranter? (Jeg har ikke funnet den i Vinmonopolets liste)

Anonymous poster hash: 3ae02...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er nok bare at du må smake deg frem. Min favoritt som jeg har likt siden jeg smakte den er Rosemount GTR Spicy Zesty =) Drikker den nesten alltid når det er sushidate med typen =)

Ser også at dette er en de har anbefalt lengre oppe =)

(Jeg kjøper den på Systembolaget)

Anonymous poster hash: 3ae02...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjøpt den på Vinmonopolet, og det virker som om den er veldig vanlig... Men bare spør etter den, hvis ikke kan de gi deg noe som ligner =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid kjøpt den på Vinmonopolet, og det virker som om den er veldig vanlig... Men bare spør etter den, hvis ikke kan de gi deg noe som ligner =)

Tusen takk! :)

Anonymous poster hash: 3ae02...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Chardonnay, jeg synes denne er ganske søt og en fin nybegynnervin.

Anonymous poster hash: f0483...aa3

Chardonney er halvtørr/tørr

Anonymous poster hash: 0ec0c...9e5

Chardonnay er en druetype, ikke en vin. Druen dyrkes over store deler av verden. Siden den gjerne bærer sterkt preg av jordsmonnet den dyrkes i, så vil det være svært stor variasjon på vin fra denne druen. Den brukes til å lage alt fra sukkerlakelignende vin til de mer kjente Chablisene og Champagne.

Endret av Zzyzx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...