Gå til innhold

Å ta med seg barna og flytte


Gamle gode 10na

Anbefalte innlegg

Kan den av omsorgspersonene (mor eller far) som har det daglige foreldreansvaret, ta med seg barn og flytte uavgrenset i Norge?

Jeg og min eks har delt foreldreansvar, det vil si at våre felles barn bor hos ham, mens de er hos meg 1 dag i uken samt annenhver helg.

Kan han uten min tillatelse ta med seg våre felles barn og flytte til en annen kant av landet?

Barna er 8 og 12 år, og hvordan skal jeg gå frem for å finne ut hva DE faktisk vil? Jeg mener, barn er så utrolig lojale at jeg vil være helt sikker på hva DE vil. Kan løsningen være å la dem snakke med en nøytral 3. person?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest regine

I prinsippet så kan omsorgsforelder flytte med barna innenfor Norges grenser.

MEN - dersom dere har en avtale om samværet og dermed en "tradisjon" på dette, så skal det også tas hensyn til, hvis flyttingen gjør at samværet må endres. Dvs: dersom ditt samvær med barna må endres pga flyttingen så kan du protestere på det. Dette fikk jeg iallfall vite av advokat for ikke lenge siden.

Barna i ditt tilfelle har rett til å bli hørt. Det betyr riktignok ikke at de skal bestemme, men det bør også legges vekt på hva de mener. Hvordan få det fram er selvsagt vanskelig, men sikkert lurt å forsøke å få de til å snakke med nøytral tredjeperson.

Du kan jo ringe familievernkontoret og spørre dem, de burde jo vite litt iallfall. Evt. ta kontakt med advokat/juridisk hjelp. De har stort sett mer greie på saker og ting enn folk her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man skulle tro at man står fritt til å flytte hvor man vil, men det gjør man tydeligvis ikke. Ei jeg kjenner flyttet ni mil, bort fra et bittelite sted, og til en større by. Dette førte til at barnefaren dro henne for retten og fikk medhold og nå ser hun barna sine annenhver uke. Fordi hun flyttet.

Drittsystem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan den av omsorgspersonene (mor eller far) som har det daglige foreldreansvaret, ta med seg barn og flytte uavgrenset i Norge?

Jeg og min eks har delt foreldreansvar, det vil si at våre felles barn bor hos ham, mens de er hos meg 1 dag i uken samt annenhver helg.

Kan han uten min tillatelse ta med seg våre felles barn og flytte til en annen kant av landet?

Barna er 8 og 12 år, og hvordan skal jeg gå frem for å finne ut hva DE faktisk vil? Jeg mener, barn er så utrolig lojale at jeg vil være helt sikker på hva DE vil. Kan løsningen være å la dem snakke med en nøytral 3. person?

Noen som vet?

Lurt å ta det med megler ja. Og så høre med barna, de er ganske store... hvis de vil flytte de og, så kan det slå andre veien om du setter deg på bakbeina... Årsaken til flytting bør være viktig. Jeg flyttet, men våre var under skolealder. Jeg hadde nok funnet en annen løsning dersom de hadde begynt på skole der vi bodde først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Man skulle tro at man står fritt til å flytte hvor man vil, men det gjør man tydeligvis ikke. Ei jeg kjenner flyttet ni mil, bort fra et bittelite sted, og til en større by. Dette førte til at barnefaren dro henne for retten og fikk medhold og nå ser hun barna sine annenhver uke. Fordi hun flyttet.

Drittsystem!!!

Så bra at faren fikk medhold! Det viser jo bare at systemet fungerer og at det er rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at man står fritt til å flytte hvor man vil, men det gjør man tydeligvis ikke. Ei jeg kjenner flyttet ni mil, bort fra et bittelite sted, og til en større by. Dette førte til at barnefaren dro henne for retten og fikk medhold og nå ser hun barna sine annenhver uke. Fordi hun flyttet.

Drittsystem!!!

Så flott da :klappe:

Du mener tydligvis at mor kan flytte hvor hun vil med barna selv om dette medfører at far bare ser barna sine annenhver uke og at dette er helt greit. Men så fort praksisen går i mot mor, ja da er det et drittsystem. Hurra for likestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jeg skal flytte langt med barna. Og jobber for å finne en løsning med samvær. Mener at det meste kan løses med litt godvilje fra begge. Man kan ikke bo en plass man ikke klrer å trives bare for å beholde alt enklest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man skulle tro at man står fritt til å flytte hvor man vil, men det gjør man tydeligvis ikke. Ei jeg kjenner flyttet ni mil, bort fra et bittelite sted, og til en større by. Dette førte til at barnefaren dro henne for retten og fikk medhold og nå ser hun barna sine annenhver uke. Fordi hun flyttet.

Drittsystem!!!

Merkelig hvor galt det skal vere når det er mora som blir skadelidende. Går mødrener foran både fedre og barn?? Ser jaggu meg slik ut.

Jeg er far og ser mitt barn hver 6-7 uke, alt etter tid for skoleferier. Årsak: mor gav faen og dro til en annen kant av landet. Det verste er at hun ikke brydde seg om barnets ønsker. For meg hadde 9 mil eller annen hver uke vert som paradis i forhold til det jeg opplever nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at man står fritt til å flytte hvor man vil, men det gjør man tydeligvis ikke. Ei jeg kjenner flyttet ni mil, bort fra et bittelite sted, og til en større by. Dette førte til at barnefaren dro henne for retten og fikk medhold og nå ser hun barna sine annenhver uke. Fordi hun flyttet.

Drittsystem!!!

Skulle ønske mannen min hadde gjort det samme. Mor flytta 25 mil unna og vi ser jenta hver 4 helg! Rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at faren fikk medhold! Det viser jo bare at systemet fungerer og at det er rettferdig.

Enig! Godt å høre!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den av omsorgspersonene (mor eller far) som har det daglige foreldreansvaret, ta med seg barn og flytte uavgrenset i Norge?

Jeg og min eks har delt foreldreansvar, det vil si at våre felles barn bor hos ham, mens de er hos meg 1 dag i uken samt annenhver helg.

Kan han uten min tillatelse ta med seg våre felles barn og flytte til en annen kant av landet?

Barna er 8 og 12 år, og hvordan skal jeg gå frem for å finne ut hva DE faktisk vil? Jeg mener, barn er så utrolig lojale at jeg vil være helt sikker på hva DE vil. Kan løsningen være å la dem snakke med en nøytral 3. person?

Noen som vet?

Lovens bokstav tilsier at bostedsforelder kan flytte dit hun/han vil.

MEN, -

om samværsforelder er rask og setter spørsmålstegn ved om dette er barnets beste kan det faktisk stoppes (selv om det er vanskelig).

Barn KAN høres fra de er 7 år. De skal tillegges gradvis mer vekt frem til de er 12. Dette betyr i praksis at de nesten 100% av tilfellene får gjennom sin vilje når de er 12 år. Fra de er 15 SKAL de kunne bestemme selv. Jeg har nettopp vært gjennom en situasjon der det var barna som forlangte å flytte til meg. De fikk gjennom sin vilje selv om de var under 12 år.

Som andre sier bør du få til en mekling så fort som mulig før bostedsforelder overkjører deg og evt. barna. Om kommunen har et "barnepsykologisk" kompetansesenter kan du også henvende deg dit. Men det er til syvende og sist slik at du må spørre dem mer eller mindre rett ut.

Barn er ofte sterkt knyttet til sitt nærmiljø. Dette kan være skole, venner, fritidssysler, familie, etc, etc. Det vil derfor være viktig at du i dag bor i umiddelbar nærhet til barna, eller at du er villig til å flytte dit, slik at barna opprettholder mest mulig av den tryggheten de føler i dag.

Gå til en advokat som er oppegående på familiesaker. Hun/han vil kunne gi deg de beste rådene når det kommer til detaljer som vil kunne påvirke saken og som du av forstålige grunner ikke kan legge frem i et forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Og sønnen min ser ikke faren i det hele tatt, fordi faren ikke gidder, selvom vi bor i samme by. DA kan du begynne å snakke om rettferd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mor
Og sønnen min ser ikke faren i det hele tatt, fordi faren ikke gidder, selvom vi bor i samme by. DA kan du begynne å snakke om rettferd da.

Så du evelina mener altså at fordi at du var så dum at du lagde barn med en ugugelig type så skal alle menn kollektiv straffes ? også de menn som faktisk er like godt skikket omsorgsperson som mor.

Ja det hadde virkelig vært rettferdig :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Så flott da  :klappe:

Du mener tydligvis at mor kan flytte hvor hun vil med barna selv om dette medfører at far bare ser barna sine annenhver uke og at dette er helt greit. Men så fort praksisen går i mot mor, ja da er det et drittsystem. Hurra for likestillingen.

Far så allerede barna annenhver uke, og knapt nok det. Frem til skilsmissen så han barna enda mindre fordi han var ALDRI hjemme.

Far i denne familien er voldelig og har voldtatt både moren til barna, og senere kjærester. Han hadde anmeldelse på seg for frihetsberøvelse da han fikk omsorgen for barna, men retten skulle kun ta hensyn til hvordan han var med barna.

Han gjorde ikke annet i retten enn å lyve, og moren, som ble helt paff av alle usannhetene klarte ikke å motbevise det han sa om henne. Hun var allerede så psykisk nedbrutt av truslene hans, og hadde flyttet for å slippe å bekymre seg for at han skulle dukke opp på døren hennes og skremme henne.

Likestilling, my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så bra at faren fikk medhold! Det viser jo bare at systemet fungerer og at det er rettferdig.

Nei, det viser at drittsekker får det de vil ved hjelp av løgner og faenskap. Som denne mannen gjorde, og tok ungene vekk fra moren som hadde hatt hovedomsorgen i fire år, faren så knapt ungene da de var gifte, fordi han jobbet så mye, og dreit i ungene resten av tiden.

etter seperasjon så han ungene annenhver helg når han gadd.

nå får de to jentene på fem og seks se moren sin annenhver helg, og minstedatteren har hatt øreinfeksjon siden august. Faren har sagt mange ganger at barnet har vært til lege. Til slutt trodde ikke moren på det lenger og fikk bestilt time hos lege i byen. Barnet hadde fått nedsatt hørsel, og hadde særdeles infiserte øreganger.

Mmm.. jada, systemet funker som bare faen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at man står fritt til å flytte hvor man vil, men det gjør man tydeligvis ikke. Ei jeg kjenner flyttet ni mil, bort fra et bittelite sted, og til en større by. Dette førte til at barnefaren dro henne for retten og fikk medhold og nå ser hun barna sine annenhver uke. Fordi hun flyttet.

Drittsystem!!!

Far så allerede barna annenhver uke, og knapt nok det. Frem til skilsmissen så han barna enda mindre fordi han var ALDRI hjemme.

Far i denne familien er voldelig og har voldtatt både moren til barna, og senere kjærester. Han hadde anmeldelse på seg for frihetsberøvelse da han fikk omsorgen for barna, men retten skulle kun ta hensyn til hvordan han var med barna.

Han gjorde ikke annet i retten enn å lyve, og moren, som ble helt paff av alle usannhetene klarte ikke å motbevise det han sa om henne. Hun var allerede så psykisk nedbrutt av truslene hans, og hadde flyttet for å slippe å bekymre seg for at han skulle dukke opp på døren hennes og skremme henne.

Likestilling, my ass!

Nei, det viser at drittsekker får det de vil ved hjelp av løgner og faenskap. Som denne mannen gjorde, og tok ungene vekk fra moren som hadde hatt hovedomsorgen i fire år, faren så knapt ungene da de var gifte, fordi han jobbet så mye, og dreit i ungene resten av tiden.

etter seperasjon så han ungene annenhver helg når han gadd.

nå får de to jentene på fem og seks se moren sin annenhver helg, og minstedatteren har hatt øreinfeksjon siden august. Faren har sagt mange ganger at barnet har vært til lege. Til slutt trodde ikke moren på det lenger og fikk bestilt time hos lege i byen. Barnet hadde fått nedsatt hørsel, og hadde særdeles infiserte øreganger.

Mmm.. jada, systemet funker som bare faen!!

Så lenge innleggene ikke har et nick er det vanskelig i si om disse 3 innleggene er fra samme person. Ordbruken tyder imidlertid på det.

Når det gjelder løgner i rettsalen tror jeg dette er ganske likelig fordelt mellom kjønnene. Jeg kan ikke si hvem som lyver mest i denne saken, men det er liten tvil om at alle som er sterkt engasjert i en sak har det lett for å komme påstander som ikke er helt sanne for å vinne frem med egne synspunkter. Det er dommeren og partenes advokater som evt må avsløre usannheter. Dommere og advokater er dessuten rimelig oppegående på å avsløre slike løgner, men at noen likevel slipper gjennom er det liten tvil om.

Om påstandene i den saken som er beskrevet ovenfor er sanne, synes det som om en av advokatene har gjort en skremmende dårlig jobb. At en som part i saken kan bli "satt ut" under en rettsak tror jeg er riktig. Men advokatene bør jo kunne holde hodet kaldt.

Kan det være andre årsaker som ligger til grunn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...