Gå til innhold

Ungufør, nye reglene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer mest sannsynlig til endeopp som ufør. Sikkert ungufør. Aldri jobbet før jeg begynte aap, slitt i mange mange år og det er ingen utvei enn uføre!

Har noen spm: Hvor mye for en som ungufør idag?

Hva er "fordeler og ulemper" med uføre?

Eks, lettere å få lån, kan en få bostøtte etc?

Kan man jobbe første året? Er det kun fra 2015?

Og må man være 100% ufør?

Kan være 50% og jobbe vedsiden? Er det fortsatt 1G? Eller blir det 1,5 G?

Om en er uføre ett par år og blir bedre etterhvert, kan mann gå ut av uføre? Og la oss si det går fint ett parår på jobb, så skjærer det seg igjen, kan man tilbake på uføre?

Nei, jeg tør ikke å spøre NAV om det, saksbehandlerne synes jeg er vanskelige og er ikke trygg på dem!

Håper på svar :)



Anonymous poster hash: aa8f7...410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste akkurat at minstesats for single er 327k i året og 357k for samboende.

Man kan gå ut av uføre. Regner med man kan få det igjen også.

Resten vet jeg ikke!



Anonymous poster hash: 7bf80...973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat at minstesats for single er 327k i året og 357k for samboende.

Man kan gå ut av uføre. Regner med man kan få det igjen også.

Resten vet jeg ikke!

Anonymous poster hash: 7bf80...973

Beklager, tror det var 227k og 257k.

Anonymous poster hash: 7bf80...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kan man tjene 1G besiden av allerede fra første året?



Anonymous poster hash: aa8f7...410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har jobbet og regner med å bli uføretrygdet.... Hvorfor i all verden er det så viktig for deg om du kan jobbe og hvor mye du kan tjene ved siden av allerede første året?

Virker som du planlegger å utnytte systemet til det ytterste!



Anonymous poster hash: 9bfa9...ff1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mest sannsynlig til endeopp som ufør. Sikkert ungufør. Aldri jobbet før jeg begynte aap, slitt i mange mange år og det er ingen utvei enn uføre!

Har noen spm: Hvor mye for en som ungufør idag?

Hva er "fordeler og ulemper" med uføre?

Eks, lettere å få lån, kan en få bostøtte etc?

Kan man jobbe første året? Er det kun fra 2015?

Og må man være 100% ufør?

Kan være 50% og jobbe vedsiden? Er det fortsatt 1G? Eller blir det 1,5 G?

Om en er uføre ett par år og blir bedre etterhvert, kan mann gå ut av uføre? Og la oss si det går fint ett parår på jobb, så skjærer det seg igjen, kan man tilbake på uføre?

Nei, jeg tør ikke å spøre NAV om det, saksbehandlerne synes jeg er vanskelige og er ikke trygg på dem!

Håper på svar :)

Anonymous poster hash: aa8f7...410

Du kan jobbe etter 1 januar med den nye reformen. Har du fått uføre biten vil den ikke forsvinne samme hvor mye du jobber, men tjener du 60.000kr + 80% av stønaden vil stønaden på 257k falle bort.

Ulempen med og være uføre er at man er forferdelig dårlig og stor sjanse for at man ikke kan jobbe så mye resten av livet. Betyr at du vil være lusfattig store deler av livet.

Anonymous poster hash: 150b0...5b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du aldri har jobbet og regner med å bli uføretrygdet.... Hvorfor i all verden er det så viktig for deg om du kan jobbe og hvor mye du kan tjene ved siden av allerede første året?

Virker som du planlegger å utnytte systemet til det ytterste!

Anonymous poster hash: 9bfa9...ff1

Du har null peiling på hvordan jeg har det, så ti still!!

Anonymous poster hash: aa8f7...410

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe etter 1 januar med den nye reformen. Har du fått uføre biten vil den ikke forsvinne samme hvor mye du jobber, men tjener du 60.000kr + 80% av stønaden vil stønaden på 257k falle bort.

Ulempen med og være uføre er at man er forferdelig dårlig og stor sjanse for at man ikke kan jobbe så mye resten av livet. Betyr at du vil være lusfattig store deler av livet.

Anonymous poster hash: 150b0...5b8

Hva vil det si 60t pluss 80%..? Hvor mye er det?

Anonymous poster hash: aa8f7...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har null peiling på hvordan jeg har det, så ti still!! Anonymous poster hash: aa8f7...410

Oj så sinna! Jeg tråkket på noen ømme tær skjønner jeg :).

Det er greit at jeg ikke har peiling på hvordan du har det, men når man er så opptatt av hvor mye man kan tjene ved siden av så stiller jeg store spørsmålstegn ved om man er så syk at man skal uføretrygdes.

Og det er vel kanskje det du er redd for at saksbehandlerene dine kommer til å gjøre også, så det er vel kanskje derfor du ikke vil spørre de.

Anonymous poster hash: 9bfa9...ff1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så sinna! Jeg tråkket på noen ømme tær skjønner jeg :).

Det er greit at jeg ikke har peiling på hvordan du har det, men når man er så opptatt av hvor mye man kan tjene ved siden av så stiller jeg store spørsmålstegn ved om man er så syk at man skal uføretrygdes.

Og det er vel kanskje det du er redd for at saksbehandlerene dine kommer til å gjøre også, så det er vel kanskje derfor du ikke vil spørre de. Anonymous poster hash: 9bfa9...ff1

Hvorfor må alle t råder der temaet uføre er berørt medføre skittkasting og usakligheter?

Anonymous poster hash: c9713...912

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at folk er leie av at folk med angst og depresjoner skal få uføre med engang. Fysisk syk er noe annet, men og bli uføre pga du har angst og er deppa. Nei.. Kom deg ut i arbeid så vil angst og depresjonen forsvinne.

Helt vilt at folk for uføre av den biten. Unger i norge idag har blitt så fisefine at med litt angst og depresjoner så er det redd på aap og uføre. Om du har angst så det svartner for deg om du komme ut blandt folk.. Kjør nå på og overvinn det. Ikke bur deg inne resten av livet og syns synd på deg fordi du er redd og være blandt folk.

Jeg håper dem strammer inn uføre biten noe helt sykt.. så folk som faktisk trenger det er dem som får det. Og det er ikke folk med angst, eller depresjon. Dette kan overvinnes, men det kan ikke overvinnes om du blir hjemme resten av livet.



Anonymous poster hash: 150b0...5b8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper så inderlig at du blir truffet av samme helvete jeg lever i slik du kan smake! AB over

Anonymous poster hash: aa8f7...410

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så sinna! Jeg tråkket på noen ømme tær skjønner jeg :).

Det er greit at jeg ikke har peiling på hvordan du har det, men når man er så opptatt av hvor mye man kan tjene ved siden av så stiller jeg store spørsmålstegn ved om man er så syk at man skal uføretrygdes.

Og det er vel kanskje det du er redd for at saksbehandlerene dine kommer til å gjøre også, så det er vel kanskje derfor du ikke vil spørre de.

Anonymous poster hash: 9bfa9...ff1

Eller så kan det faktisk være at TS ønsker å jobbe selv om h*n er for syk til det akkurat nå. Og at vedkommende naturlig nok er nyskjerrig på hvordan økonomien vil bli som ung ufør :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jobbe etter 1 januar med den nye reformen. Har du fått uføre biten vil den ikke forsvinne samme hvor mye du jobber, men tjener du 60.000kr + 80% av stønaden vil stønaden på 257k falle bort.

Ulempen med og være uføre er at man er forferdelig dårlig og stor sjanse for at man ikke kan jobbe så mye resten av livet. Betyr at du vil være lusfattig store deler av livet.

Anonymous poster hash: 150b0...5b8

Dette med at man ikke kan komme ut av uføre stemmer ikke helt. Jeg er selv ung ufør og prøvde meg i jobb for litt siden. Jeg var naturlig nok noe usikker på hvordan det ville gå og fikk da frosset/satt på vent uføre utbetalingen det første året. Når jeg ikke klarte mer ble uføretrygden innvilget på dagen igjen.

Håper det ordner seg for deg, TS :)

Anonymous poster hash: 72989...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at folk er leie av at folk med angst og depresjoner skal få uføre med engang. Fysisk syk er noe annet, men og bli uføre pga du har angst og er deppa. Nei.. Kom deg ut i arbeid så vil angst og depresjonen forsvinne.

Helt vilt at folk for uføre av den biten. Unger i norge idag har blitt så fisefine at med litt angst og depresjoner så er det redd på aap og uføre. Om du har angst så det svartner for deg om du komme ut blandt folk.. Kjør nå på og overvinn det. Ikke bur deg inne resten av livet og syns synd på deg fordi du er redd og være blandt folk.

Jeg håper dem strammer inn uføre biten noe helt sykt.. så folk som faktisk trenger det er dem som får det. Og det er ikke folk med angst, eller depresjon. Dette kan overvinnes, men det kan ikke overvinnes om du blir hjemme resten av livet.

Anonymous poster hash: 150b0...5b8

Slapp av, man blir ikke lett uføretrygdet ved angst og depresjoner, det er nok heller i helt ekstreme tilfeller. Selv ved alvorlige lidelser som schizofreni er det absolutt ingen automatikk i at en blir uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har null peiling på hvordan jeg har det, så ti still!!

Anonymous poster hash: aa8f7...410

Du kan bruke fritiden du får som ufør til å forbedre norsk skriftspråk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du aldri har jobbet og regner med å bli uføretrygdet.... Hvorfor i all verden er det så viktig for deg om du kan jobbe og hvor mye du kan tjene ved siden av allerede første året?

Virker som du planlegger å utnytte systemet til det ytterste!

Anonymous poster hash: 9bfa9...ff1

Slutt å hakk ned på de som ikke jobber. Du kjenner ikke til hennes/hans fortid eller nåtid. Du kjenner ikke hvordan h*n føler seg eller hvordan h*n har det. Selv om man blir uføre så kan det skje i framtida at man vil prøve å jobbe?

Endret av Baby_Blue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alle t råder der temaet uføre er berørt medføre skittkasting og usakligheter?

Anonymous poster hash: c9713...912

Pga sjalusi av sure, gretne folk som tydeligvis ikke trives i jobbene sine.

Tenk å være sjalu på folk som sliter, som om de vil slite med noe de også.

Endret av Baby_Blue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, tror det var 227k og 257k.

Anonymous poster hash: 7bf80...973

Hvor får du disse tallene fra? Minste satsen er mye lavere enn det, du kan trekke fra 50 k og mer.

Anonymous poster hash: 8cb7d...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at folk er leie av at folk med angst og depresjoner skal få uføre med engang. Fysisk syk er noe annet, men og bli uføre pga du har angst og er deppa. Nei.. Kom deg ut i arbeid så vil angst og depresjonen forsvinne.

Helt vilt at folk for uføre av den biten. Unger i norge idag har blitt så fisefine at med litt angst og depresjoner så er det redd på aap og uføre. Om du har angst så det svartner for deg om du komme ut blandt folk.. Kjør nå på og overvinn det. Ikke bur deg inne resten av livet og syns synd på deg fordi du er redd og være blandt folk.

Jeg håper dem strammer inn uføre biten noe helt sykt.. så folk som faktisk trenger det er dem som får det. Og det er ikke folk med angst, eller depresjon. Dette kan overvinnes, men det kan ikke overvinnes om du blir hjemme resten av livet.

Anonymous poster hash: 150b0...5b8

Du må skjønne det at angst og depresjon eller andre psykiske lidelser er ikke det samme hos alle. Noen har bittelitt sånn at de klarer å jobbe fint, noen har mer, andre har det helt grusomt tungt, andre har så kraftig at de ser ingen annen utvei enn å ta livet sitt. Forskjellig fra person til person vet du! Mennesker er forskjellige også. Noen er veldig svake, andre er utrolig sterke. Kommer også an på hva som skjer/har skjedd i livene til folk. Ikke alle klarer å overvinne dette nei. Dessverre. Dette trodde jeg alle visste..

Hva tror du den egentlige grunnen til at mange har angst og depresjon i dag? Hm? Nei ikke pga de er fisefine. Fisefine unger kan ikke få skitt på seg de. De kan så vidt gå. GIIID JEG BRAKK EN NEGL!

Endret av Baby_Blue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...