Gå til innhold

Ingen applaus til Breiviks far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Breiviks far var hos Lindmo i kveld, men fikk ingen applaus (tror det er første gang i programmets historie at det har skjedd). Det er på en måte forståelig og på den annen side litt rart. For det er jo ikke farens feil at sønnen valgte å bli massemorder.

Hva synes dere om publikum?



Anonymous poster hash: a3ef1...9b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit. Har ingen sympati for hvordan faren velger å fremstå som en martyr. Virker som det er om å gjøre og melke kua for mest mulig penger. Et hån mot de etterlatte, overlevende og alle som har opplevd en fæl barndom, men ikke blitt massemordere av den grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han var der er at han nettopp har gitt ut bok. Den heter: Min skyld?; en fars historie. Anonymous poster hash: a3ef1...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Har ingen sympati for hvordan faren velger å fremstå som en martyr. Virker som det er om å gjøre og melke kua for mest mulig penger. Et hån mot de etterlatte, overlevende og alle som har opplevd en fæl barndom, men ikke blitt massemordere av den grunn.

Martyr? Hva i all verden er det du snakker om? Det er ikke tilfeldig at man ser visse fellestrekk i oppveksten til dem som begår grove kriminelle handlinger, dette er for at oppveksten er ekstremt viktig for hvorvidt du blir et velfungerende individ eller ikke. Dårlig oppvekst gjør deg ikke til terrorist, men når det kombineres med uheldige personlighetstrekk så kan det ha rimelig mye å si. Det er en stor sannsynlighet for at 22/7 aldri ville skjedd hvis rettsystemet ikke hadde vært så bakstreversk, det er bare bra at det settes lys på.

Endret av Meeh
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Behring Breivik's mother 'sexualised' him when he was four


Norway killer Anders Behring Breivik's mother "sexualised" her four-year-old son, smacked him, and often told him she wished he were dead, child psychologist reports printed in a new book on the Norwegian killer have revealed.

By the time he was four years old, she "sexualised" the young Breivik, hit him, and frequently told him that she wished that he were dead.
"The mother and Anders sleep in the same bed at night with very close bodily contact," psychologists from Norway's centre for child and youth psychiatry (SSBU), reported after Breivik and his mother spent several weeks there in 1983.


The family's neighbours at the time became worried about her inappropriate sexual behaviour.
"During the police investigation, the neighbours also said that they had been shocked by the mother's sexualised language," Borchgrevink writes. "There was a lot of fighting in the apartment and they remembered sexual activity taking place while the children were in there."
The SSBU report described Ms Behring as "a woman with an extremely difficult upbringing, borderline personality structure and an all-encompassing if only partially visible depression" who "projects her primitive aggressive and sexual fantasies onto him [breivik]".
The psychologists reported that she would frequently tell her son that she wished he would die.
"She shifts very quickly between speaking to him with a sugary voice and openly expressing a death wish," they wrote.
When she smacked him in an attempt to exert control, the four-year-old would taunt her that the blows did not hurt, smiling in a way she found "condescending, inappropriate and derisive".


After Breivik's father Jens Breivik lost a child custody case with Ms Behring, social workers recommended that the boy nonetheless be removed from his mother to prevent "more severe psychopathology" from developing, a request that was ignored.


Breiviks far som var en stabil og god diplomat prøvde (to ganger tror jeg) å få omsorgsretten for gutten for å få han bort fra mora som mishandlet han. Men det feministiske barnefordelingsapparatet her i Norge sa at han skulle forbli hos sin mentalt ustabile og misshandlende mor (stikk i strid med barnepsykologenes råd). Som mishandlet han fysisk, psykisk og seksuellt.

En som ABB oppstår ikke i et vakum. Se til enhver seriemorder og du vil finne mishandling i deres oppvekst til så og si alle sammen av dem.



Anonymous poster hash: 46c98...3c3
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen jeg kan komme på, at han gir ut bok, er penger.

Jeg unngår alt som har noe med ABB å gjøre i media, inkludert faren hans. Det er trist å lese at ABB har hatt en dårlig barndom, men ser flere tilfeller hvor andre har hatt ett miserabelt oppvekst har fått ett godt liv som voksen. Kjenner igjen personlighetstrekkene som skrives om moren til ABB her i min mor, men har aldri tenkt i de baner om å drepe ett menneske. En gang ba jeg til høyere makter om å gi moren min kreft. Det var vel det drøyeste jeg har "gjort" mot et annet menneske.

Anonymous poster hash: 6aa48...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste grunnen jeg kan komme på, at han gir ut bok, er penger.

Jeg unngår alt som har noe med ABB å gjøre i media, inkludert faren hans. Det er trist å lese at ABB har hatt en dårlig barndom, men ser flere tilfeller hvor andre har hatt ett miserabelt oppvekst har fått ett godt liv som voksen. Kjenner igjen personlighetstrekkene som skrives om moren til ABB her i min mor, men har aldri tenkt i de baner om å drepe ett menneske. En gang ba jeg til høyere makter om å gi moren min kreft. Det var vel det drøyeste jeg har "gjort" mot et annet menneske.

Han er 79, bor i Frankrike (betydelig lavere kostnadsnivå) og har vært diplomat i store deler av livet sitt, han har neppe noe særlig stort pengebehov. Poenget er jo ikke at du automatisk blir massemorder av å vokse opp med mishandling, men at når dette kombineres med narsissisme, lite empati, aggresivitet o.l så har man en uheldig blanding.

Endret av Meeh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyyy, pappa Breivik. Fy på deg for å skrive en bok, som man på ingen måte er forpliktet til hverken å kjøpe eller å lese. Fy på deg for å bringe et litt annet perspektiv på saken, og fy på de som av en eller annen grunn skulle kunne finne det interessant. Ned med kunnskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke spekulere så veldig mye i hvem eller hva som har skylden for at ABB endte opp som et monster. Dette er fordi jeg ikke vet alt, og at det blir mye ord mot ord. Men jeg har forståelse for at faren velger å gi ut bok, selv om jeg ikke nødvendigvis støtter ham. Det må være utrolig vanskelig å være forelder til et menneske som har tatt så mange liv på den mest utspekulerte, kaldblodige måten av irrasjonelle årsaker. Man oppfatter jo signaler av barn, og ABB ble oppfattet som et noe "rart" barn av psykologer og mennesker i nærmiljøet, i følge det jeg har lest. Og mange angrer nok på at de ikke klarte å plukke ham opp i tide, men ingen kunne vel forestille seg utfallet. Mange trodde nok at ABB bare kom til å være annerledes, fremfor en massedrapsmann.

Om faren ønsker å fortelle sin side av saken, bør han få lov til det. Men dette er jo hans side av saken. Faktorene som fikk ABB til å ende opp som den han ble, er nok mange, som utgjør en enorm kompleksitet. Kanskje jeg kaster en brannfakkel, men jeg tror faktisk at dersom moren hans hadde skrevet en bok selv (om jeg har fått riktig info, er det bare andre forfattere som har skrevet om henne, og ikke henne selv som har skrevet bøkene), tror jeg ikke reaksjonene hadde blitt så hatefulle. Om det faren har skrevet om moren stemmer, og om faren virkelig forsøkte å få foreldreretten og tapte, er dette svært alvorlig, og da har jeg virkelig forståelse for at han velger å gi ut en bok. I denne saken blir det forferdelig mye ord mot ord, og naturligvis er det mange sterke følelser rundt temaet, men jeg tror det beste er å trå forsiktig når det gjelder hat og spekulasjoner. Noe i barndommen hans må ha gått veldig skeis - hvem sin skyld det er, er ikke nødvendigvis så lett å vite.

Ser vi på barnevernssaken, er det godt mulig at morens atferd har spilt en stor rolle. Men faren kan jo ha gjort noe galt selv, uten å være klar over det i mangel på selvinnsikt, eller kanskje han velger bevisst å utelate detaljer for å unngå lynsjing. Han beskriver seg selv som konfliktsky og innrømmer at han har gjort noen feil. Jeg har selv mistet bekjente etter 22. juli, men faren er ikke den jeg legger for hat. Gjerningene ble utført at ABB. Ingen hadde bevisst oppdratt ABB for å bli en massemorder. Foreldrene og nærmiljøet kunne nok aldri sett for seg konsekvensene av dette. Men selvsagt er det viktig å se på hva som har gått galt i barndommen hans for å finne ut av hvordan man unngår å få flere massedrapsmenn.



Anonymous poster hash: a1143...973
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om saken, så burde kanskje ikke uttale meg, men faren kan ikke belastes med sønnens handlinger. ABB var en voksen mann da han valgte å utføre de grusomme handlingene, og faren skal ikke klandres for noe. Det er utallige barn som vokser opp uten en farsfigur, og som ikke begår massemord.



Anonymous poster hash: a4bea...301
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om saken, så burde kanskje ikke uttale meg, men faren kan ikke belastes med sønnens handlinger. ABB var en voksen mann da han valgte å utføre de grusomme handlingene, og faren skal ikke klandres for noe. Det er utallige barn som vokser opp uten en farsfigur, og som ikke begår massemord.

Anonymous poster hash: a4bea...301

Det var dette jeg ville si, som jeg bare ikke klarte å si!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boklanseringen er grotesk. Han tjener seg rik på 22. juli. Spekulaitvt så det holder.

Vil faktisk gå så langt som å likestille dette med APs oppførsel etter 22. juli da de brukte tragedien for all den var verdt i valgkampen og dro det ene politiske poenget etter det andre når de skulle "ta" bl.a. FrP. Folket svarte med å straffe avsette dem ved valget. Tror vi vi se det samme her. Vil neppe bli et boksalg som tar av.



Anonymous poster hash: 34950...e91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Det som er så merkelig, er at ABB sin mor ble hedret med roser på FB og nærmest dyrket som en helgen. Og så når far kryper frem, så blir han behandlet som en direkte årsak til de avkyelige handlingene.

Vi kjenner ikke oppvekst, familie, årsaker til skilsmisse. Jeg vil tro dette er mer komplekst enn et helt leksikon kan beskrive.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 21 Sept 2014 - 21:31, said:

Breiviks far var hos Lindmo i kveld, men fikk ingen applaus (tror det er første gang i programmets historie at det har skjedd). Det er på en måte forståelig og på den annen side litt rart. For det er jo ikke farens feil at sønnen valgte å bli massemorder.

Hva synes dere om publikum?

Anonymous poster hash: a3ef1...9b6

Jeg tipper de som hadde ansvaret for tv-programmet ga publikum beskjed om at det ikke skulle klappes etter intervjuet,rett og slett fordi det ikke passet seg med applaus (eller piping). Anonymous poster hash: d1cf5...6dc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ha klappet om jeg var der som publikummer, og jeg er nok ikke den eneste. Det er nok produksjonen som har gitt beskjed om at man ikke skal klappe.

Forøvrig ser jeg ikke noe galt i at han skriver en bok. Det er flere som har gitt ut bøker i ettertid av 22. juli. Det er på tide at det også kommer en bok fra foreldrene, som gir andre innsyn i saken. Morens historie har blitt delt i to ulike bøker. Hva er da så galt med at også farens historie blir delt?



Anonymous poster hash: 8906a...019
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren unnskylder verken seg selv eller sønnen, men sier at ABB opplevde omsorgssvikt under oppveksten med moren som kunne være en utløsende faktor. På tross av at helsevesenet visste at moren hadde problemer så fikk ikke faren omsorgsretten. Det må være lov å spekulere i om ikke ting hadde vært annerledes dersom barnefordelingssaker automatisk går i morens favør.

Det er kvalmt at forsøk på å trekke slikt ut i lyser blir møtt med så mye kritikk og ikke minst mistenkeliggjøring.



Anonymous poster hash: c232e...c94
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så merkelig, er at ABB sin mor ble hedret med roser på FB og nærmest dyrket som en helgen. Og så når far kryper frem, så blir han behandlet som en direkte årsak til de avkyelige handlingene.

Vi kjenner ikke oppvekst, familie, årsaker til skilsmisse. Jeg vil tro dette er mer komplekst enn et helt leksikon kan beskrive.

Dette er et veldig godt poeng. Moren ble hedret og fikk all verdens sympati, tross at det har kommet frem at det var mye grums i barndommen (men selvsagt ingenting som kunne forutsi det som hendte, altså), mens faren altså er en jævel selv om han har kjempet for foreldreretten to ganger og nå er så dårlig likt av terroristen selv at han nekter å prate med ham. Jeg må understreke at jeg naturligvis ikke holder moren ansvarlig for noe av det grusomme ABB utførte, jeg sier bare at det ikke akkurat er noe faren skal holdes til ansvar for heller.

Jeg skjønner godt at mange har lettere for å føle sympati med en alenemor som har oppdratt og bor sammen med en sønn som viser seg å være en helt grusom massemorder enn med det som fremsto som en rik, fraværende vestkantfar som nå bor i Frankrike med den nye kona. Det er sånn vi er, og ofte er det jo mer synd på alenemødre med trøbbel enn på bemidlede diplomatmenn. Likevel er det her en så grusom og kompleks sak at vi ikke bare kan slå oss til ro med de vanlige fordommene. Jeg ser ingen grunn til at Jens Breivik skulle behandles noe verre enn Wenche Behring ble behandlet.

Anonymous poster hash: 50f80...e70

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Dette er et veldig godt poeng. Moren ble hedret og fikk all verdens sympati, tross at det har kommet frem at det var mye grums i barndommen (men selvsagt ingenting som kunne forutsi det som hendte, altså), mens faren altså er en jævel selv om han har kjempet for foreldreretten to ganger og nå er så dårlig likt av terroristen selv at han nekter å prate med ham. Jeg må understreke at jeg naturligvis ikke holder moren ansvarlig for noe av det grusomme ABB utførte, jeg sier bare at det ikke akkurat er noe faren skal holdes til ansvar for heller.

Jeg skjønner godt at mange har lettere for å føle sympati med en alenemor som har oppdratt og bor sammen med en sønn som viser seg å være en helt grusom massemorder enn med det som fremsto som en rik, fraværende vestkantfar som nå bor i Frankrike med den nye kona. Det er sånn vi er, og ofte er det jo mer synd på alenemødre med trøbbel enn på bemidlede diplomatmenn. Likevel er det her en så grusom og kompleks sak at vi ikke bare kan slå oss til ro med de vanlige fordommene. Jeg ser ingen grunn til at Jens Breivik skulle behandles noe verre enn Wenche Behring ble behandlet.

Anonymous poster hash: 50f80...e70

Reflektrert og flott innlegg, AB.

Jeg tror det det er lettere å tilgi en mor, enn en far.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...