Gå til innhold

Dumt å omplassere hunden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har virkelig tatt meg vann over hodet og legger meg langflat. For ett års tid siden fikk jeg meg en liten hundevalp. Nå angrer jeg bittert, og syns forferdelig synd i hunden. Jeg visste det kom til å bli mye jobb med hund, og det er greit. Men den går meg helt på nervene. Det er blitt mere pes enn kos. Jeg går konstant rundt med dårlig samvittighet ovenfor den stakkars hunden.. :-( jeg tror den vil få det bedre hos noen andre, som er vant med denne rasen og muliggens har en eller to av samme sort. Han virker ensom, og trenger konstant oppmerksomhet. Gjør jeg det rette i å omplassere han? Vil han få det bedre da? Han er jo ganske liten enda.

*forbereder meg mentalt på drittslenging om at jeg aldri skulle fått meg hund..* ja, jeg har innsett det..

Anonymous poster hash: 4cfb9...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lov å innse at man har tatt seg vann over hodet :) Virker jo som om du har tenkt gjennom situasjonen!

Men det skal også legges til at du nå er inne i den "verste" tiden. Det VIL bli bedre, det lover jeg deg. Jeg har holdt på å bli direkte SPRØ av alle mine hunder på den alderen ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at den blir omplassert å får det den trenger enn at den blir hos en irritert eier som ikke kan gi den det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det roer seg snart! Tispa vår har endelig begynt å roe seg ned, hun er 1,5 år. Jeg ville gitt det et halvt år til for å se om det går seg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det roer seg snart! Tispa vår har endelig begynt å roe seg ned, hun er 1,5 år. Jeg ville gitt det et halvt år til for å se om det går seg til. :)

Ikke alle hunder som roer seg ned. Mange hunder som er "valp" for alltid eller har en ekstrem energi om de ikke får bli brukt riktig. Personlig synes jeg at TS burde gå "all in", sette seg inn i hva rasen krever av fysisk og psykisk trim, eller gi den videre til noen som gidder å sette seg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min roet seg ikke før han ble 4 år og kastrert.
Gikk hele familien og nabolaget på nervene. Men dessverre så ble han en deprimert ung herremann etter at han ble kastrert :(



Anonymous poster hash: c28c3...d4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sre det ut for hunden i hverdagen? Og hvilken rase er det?
Hvilken stimuli den får har veldig mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette siden i sommer, men har ikke klart å fått meg til å gjøre noe med det. Har vært redd for å angre, men innser nå at det nok er for det beste.. han er kjemisk kastrert, og det lettet en del men han er fremdeles forferdelig oppmerksomhetssyk.. går alltid i hælene på meg. Får aldri ro liksom. Jeg går skole, så er jo ganske mye hjemme. Går tur stortsett hver dag og leker MYE med han. Men det tar max en halvtime, så er det full guffe igjen. Tusen takk for gode svar :-) tipper jeg begynner å leite etter ny eier etter jul :)

Ts

Anonymous poster hash: 4cfb9...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette siden i sommer, men har ikke klart å fått meg til å gjøre noe med det. Har vært redd for å angre, men innser nå at det nok er for det beste.. han er kjemisk kastrert, og det lettet en del men han er fremdeles forferdelig oppmerksomhetssyk.. går alltid i hælene på meg. Får aldri ro liksom. Jeg går skole, så er jo ganske mye hjemme. Går tur stortsett hver dag og leker MYE med han. Men det tar max en halvtime, så er det full guffe igjen. Tusen takk for gode svar :-) tipper jeg begynner å leite etter ny eier etter jul :)

Ts

Anonymous poster hash: 4cfb9...fcc

Hva trim får han av psykisk? Han trenger flere enn en tur. Minst 3 om dagen hvor en skal vare ihvertfall 1 time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å ta feil, og det er faktisk godt å se at du er såppas oppegående at duprøver å finne en skikkelig løsning, til beste for hunden din.

Du har ikke sagt hvilken rase, og det er ganske stor forskjell på gemyttet til de forskjellige rasene.. De fleste roer seg før de blir 2 år. Samtidig er det lettere å omplassere en ung hund enn en eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året er det værste, men det er mange raser som er evig unge. Skaffer du deg f.eks en fuglehund, boxer, terrier e.l., må du forvente at det kan være full guffe de neste ti årene.

Jeg var så frustrert da hunden min var i perioden 8-10 måneder at jeg pleide å gråte og tenke at NÅ orker jeg ikke mer, men jeg har hatt hund hele livet så jeg visste det bare var en periode. Nå aner jeg ikke hva slags rase du har, så det er vanskelig å uttale seg i om den vil bli noe roligere eller ikke.

Hunder trenger mye både fysisk og psykisk stimuli og føler du ikke at du vil/kan gi hunden dette, er det best for begge parter å omplassere den. Det finnes mange fine hundehjem der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel tur med han ca 4 ganger i uken, på rundt en time. Leker litt hver dag i form av trening, biteleker og "hjernetrim" (søk, ha god biter i en flaske). Pleier å gi han bein hver dag. (Da får jeg 20 minutter fri). Når han sover, skal han ligge oppå meg. Reiser jeg meg, dulter han etter. Det er en italiensk mynde. Så det er jo en "rolig" rase i bunn og grunn. Jeg tror rett og slett at jeg bare har "bæsja på leggen", og innser at jeg kanskje ikke er en hundeperson. Jeg er også ung og singel, og mye på farten. Folk liker ikke å komme på besøk til meg siden jeg har hunden. Han er overalt da, og veldig overbekyttende ovenfor meg. Det er jo ingenting galt med hunden. Han har sine blinkskudd også, og jeg er veldig glad i han. Det er mest samvittigheten om at han kunne fått ett hjem hvor eier var hodestups forelsket i han, og ga han all sin tid.

Hilsen ts.

Anonymous poster hash: 4cfb9...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden er såpass ung at den lett tilpasser seg er nytt hjem.

Omplassering høres ut som der eneste riktige å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En italiensk mynde har et stort behov for både fysisk og psykisk stimulering, og har stort behov for å løpe fritt.
Hvis dette ikke er noe du klarer å gi så er nok omplassering det riktige i dette tilfellet.

Jeg skal ikke dømme deg, for jeg har selv valgt hund tidligere etter hva som sjarmerte meg. Og det fungerte ikke.
Neste gang du vil ha hund så finn ut hva du vil kunne gi den i form av trening i alle former, og velg rase etter hva du kan takle, ikke etter hvilken hund som tiltaler deg mest i form av utseendet.
Jeg aner ikke hvordan du valgte denne hunden, det er bare et velment råd på veien til en senere anledning.

Lykke til med å lete etter ny eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjeder seg og får ikke nok stimuli. Du må jo gå tur med ham my mere enn bare fire timer i uken.



Anonymous poster hash: 96aec...26f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må jo lufte han hver dag! !! Mener du tur som å gå turer? Du tar han vell ut på tisserunder hver dag?? Hunder må ut flere dager per dag. Tror dessverre ikke du vet hva du gikk til. Omplasser hunden er mitt tips. Når det er innlysende at du ikke bryr deg om den.

Anonymous poster hash: 412fb...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lufte han hver dag! !! Mener du tur som å gå turer? Du tar han vell ut på tisserunder hver dag?? Hunder må ut flere dager per dag. Tror dessverre ikke du vet hva du gikk til. Omplasser hunden er mitt tips. Når det er innlysende at du ikke bryr deg om den.

Anonymous poster hash: 412fb...cce

* Flere ganger per dag

Anonymous poster hash: 412fb...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt sette meg inn i din situasjon. Har hatt og har noen ganger ennå samme følelse med hunden jeg har nå. Jeg har kjøpt feil rase i forhold til hva jeg ville ha i en hund, og hva jeg er vandt med fra før. Det har skapt en del "innkjøringsproblemer", og frustrasjonen har vært høy til tider.

Men jeg gir hunden min det den trenger av aktiviteter, hvis ikke blir jo hunden frustrert og understimulert, og da blir jo situasjonen enda verre for begge.

Hvis du føler du ikke klarer å gi hunden din et godt og innholdsrikt liv, men mye kjærlighet og oppmerksomhet, så synes jeg du skal omplassere den. Ingen av dere har det bra hvis dere fortsetter slik det er nå. Både du og hunden fortjener bedre.

Jeg for min del, jobber videre. Jeg er så glad i rakker'n, at det er umulig for meg å gi den bort. Jeg må innrømme at tanken på omplassering streifer innom når frustrasjonen er på sitt verste, men så vet jeg med meg selv at jeg hadde savnet "dyret" noe sinnsykt hvis jeg hadde gitt meg. Så vi er "stuck" med hverandre vi to. Så får vi bare gjøre det beste ut av det, og jobbe videre, og vente på at den skal "tre inn i de voksnes rekker" : )



Anonymous poster hash: 491c6...040
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stimulerer han altfor lite fysisk. Minimum er en times luftetur (pluss småturer rundt kvartalet for tissing og slikt) i raskt tempo hver dag med den rasen. Det vil si helst i langline med deg joggende eller på ski bak, eller med han festet til sykkel. I helgene bør dere ha minst en tur på flere timer.

Du kan ikke være mye på farten når du har hund. Bra du har innsett det selv, og omplasserer han mens han enda er såpass ung at det går an å plukka av han ufaktene han har lagt seg til av ren kjedsomhet. Og skaff deg aldri hund igjen, er du snill.



Anonymous poster hash: bee90...907
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...