Gå til innhold

Skillpadder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har fått tilbud om å overta noen små skillpadder av en venn.

(Han fikk de av en venn som sa at 'enten tar du de eller så må jeg kvitte meg med de...)

Normalt hadde jeg aldri skaffet meg et 'ulovlig' dyr, men nå er de jo her i landet, så noen må jo ta seg av dem...

Er det noen grunn til at jeg ikke burde ta de imot? Hva burde jeg evt tenke på i så fall?

Anonymous poster hash: 912ea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skilpadder krever veldig mye. Man må være nøye med hygiene og kosten. Det tar de og ca 1 år og trives et sted. Du bør altså ikke flytte mye, eller reise bort, hvor du må plassere de hos andre. Og hva hvis de blir syke? Hva skjer hvis du tar de med til dyrlege?



Anonymous poster hash: 4a90d...865
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi vet jo egentlig ingenting om skillpadder. Aner ikke hva jeg skal gjøre hvis de blir syke, vet ikke hvordan jeg merker det engang?

Men vi eier hus og jeg er syk og går hjemme (kommer til å gjøre det lenge) så vi har liksom tenkt at vi kanskje er det beste alternativet? Hvis vi skal reise, vil de enten bli matet av noen som kommer innom eller bli plassert der de bor nå.

Ts

Anonymous poster hash: 912ea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skilpadder.com/sykdom Vil anbefale deg å lese her, så finne en dyrlege som kan skilpadder og som ikke kommer til å melde dere. Du må nok bruke Google flittig. Og les mye om skilpadder, så de får det bra hos dere.

Skulle gjerne hatt skilpadder selv, kan få det lovlig og. Men jeg reiser for mye.



Anonymous poster hash: 4a90d...865
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller satset på å prøve å få levert de på akvariet i bergen eller noe lignende.

Vi har hatt skilpadde, og det gikk bra det, veterinæren var veldig grei og lærte oss det vi trengte osv. Problemet er jo at når de trives så vokser de noe innihelvette, så vi måtte rapportere oss selv da den var for stor for oss til å klare å kontrollere temperaturen etterhvert



Anonymous poster hash: 6d1ff...fa8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilpadder er smittedyr mht. Samonella m.m.

så hygienen bør du være nøye på. Ellers ville ikke jeg tatt skilpadder i hus på ulovlig vis. Tenk om noen melder i fea om at dere har skilpadder?

Anonymous poster hash: a8f91...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette deg inn i kosthold, temperaturer, fuktighet, sykdommer osv

De er ganske krevende å ha, mye jobb å holde rent da de bæsjer som et uvær, de lukter ganske mye med mindre du er villig til å legge mye tid på renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...