Gå til innhold

Nye rotter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg to rottegutter, og siden det er mange år siden jeg hadde rotter sist, så føler jeg meg som en nybegynner. Jeg håper derfor på litt hjelp og råd.:)

De to rotteguttene er kjøpt i dyrebutikk, kommer fra samme kull og er unger. Jeg tipper rundt 6 uker. Den ene er sosial, nysgjerrig og uredd, mens den andre virker reddere. Han ligger mye i huset sitt, og kommer ikke så ofte ut. Han prøver ikke å stikke av når han blir tatt ut, biter ikke, men sitter stort sett stille under genseren. Den andre utforsker litt, lager koselyder og sovner. Når jeg satte den redde inn i burdet etter dagens kosestund, så løp han først ned i huset sitt, før han til min overraskelse kom ut igjen. Deretter løp han opp til den øverste etasjen i buret, og satt seg i et hjørne. Det er den eneste etasjen uten hus og huler de kan gjemme seg i. Og der sitter han. Jeg tipper han har sittet stille i det hjørnet i 1,5-2 timer nå. Mens broren romsterer rundt.

Jeg får litt vondt av ham der han sitter, for han ser noe stakkarslig ut. Det ser nesten ut som han er "frosset av frykt". På den andre siden, han gikk selv fra det trygge huset og opp dit, og skvetter ikke unna når jeg kommer nærmere buret. Han bare sitter der.

Noen som har noen tanker om denne atferden?

Anonymous poster hash: beb16...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å bruke mye tid med dem. Lokke med godbiter. Jeg hadde rotter da jeg var yngre. De var så herlig og kosete. Var med overalt. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Er kanskje sånn at den ene er mer territorial enn den andre?

Hadde et par hamstre for noen år siden, og de kunne ikke være for lenge ute av buret av gangen. Var nesten som om de ikke kjente hverandre igjen, når de ble satt tilbake i buret, og de kunne finne på å krangle litt før det roet seg igjen.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje sånn at den ene er mer territorial enn den andre?

Hadde et par hamstre for noen år siden, og de kunne ikke være for lenge ute av buret av gangen. Var nesten som om de ikke kjente hverandre igjen, når de ble satt tilbake i buret, og de kunne finne på å krangle litt før det roet seg igjen.

Nei, det ser ut som de går godt sammen.:) Hamstere kan vel ha større problemer med å bo sammen? Ihvertfall noen typer. Rotter er jo flokkdyr, og de ser ut til å ha rangstigen klar. Den uredde er den dominante, mens den redde lar ham holde på. Men jeg har aldri sett bråk mellom dem, de vasker hverandre, krøller seg sammen i en ball når de sover og oppsøker hverandre. Ingen tegn til slåssing eller territorieproblemer. Det er bare denne "sitte helt stille og kikke ut i lufta"-atferden til den ene som er snål. Og det ser ikke ut til å ha noe å si om broren er i buret eller ikke, om han holder seg unna eller oppsøker ham.

Anonymous poster hash: beb16...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bruke mye tid med dem. Lokke med godbiter. Jeg hadde rotter da jeg var yngre. De var så herlig og kosete. Var med overalt.

Ingen tvil om at det er fine dyr.:) Jeg har hatt både hamstere, marsvin, og rotter, og rotter er uten tvil gnagerfavoritten. Morsomme og sosiale dyr.

Anonymous poster hash: beb16...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt dem i hus? Jeg tenker at han nok bare er litt mer forsiktig av seg og trenger litt mer tid til å bli trygg.

Lurer forresten på, når du sier "koselyder", hvordan høres disse ut?



Anonymous poster hash: d8894...053
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du hatt dem i hus? Jeg tenker at han nok bare er litt mer forsiktig av seg og trenger litt mer tid til å bli trygg.Lurer forresten på, når du sier "koselyder", hvordan høres disse ut? Anonymous poster hash: d8894...053

Koselydene jeg tenker på er tanngnissing.:) Du finner en del om det hvis du googler. Ikke den vakreste lyden i verden, men søt nok, når den i tillegg viser med kroppsspråket at den har det bra.

Du har sikkert rett, og jeg har også tenkt at det er årsaken til at den holder seg mye i huset. Det er den atferden med å oppsøke det mest "utsatte" og åpne stedet, for så å sitte musestille i timesvis jeg stusset på.

Anonymous poster hash: beb16...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...