Gå til innhold

Er dette farlig for pus?


Tyttebæra

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er det jo juletider og jeg er allerede kjent med at en del blomster er svært giftige for pusen.

Men idag var jeg å hogde en gran i skogen for å bruke som juletre.

Er dette farlig for pusen på noe vis? Har to katter som er kun innepuser.

Fant ikke noe fornuftig når jeg søkte på det på google heller. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Nei det tviler jeg sterkt på. Vi har to utekatter og masse skog utafor huset. De lever enda:)

Anonymous poster hash: 45251...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treet var forresten kun interessant i går med engang vi tok det inn. Viser ingen interesse for det i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du tro. Jeg skal pynte juletre idag, og det er første julen til min 10 mnd gamle katt... så blir spennende å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de gnager på grønne vekster er det lurt å ha en potte med kattegress til dem. Du får kjøpt frø på Plantasjen blant annet, og er et kjærkomment tilskudd til katter om vinteren. Du som har innekatter bør definitivt tilby dem noe grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessen stiger nok så snart det er masse flotte dingledingser på det :P

Huff ja.. :Nikke: Her har det ikke vært juletre i hus på evigheter av den grunn. Ser for meg at jeg måtte pynte det kun uknuselige ting, og litt av stasen er liksom borte når en ikke får hengt opp de flotte, arvede julekulene man er så glad i.. Og selve treet måtte i så fall bindes fast i veggen.. Nei, det får bli med drømmen, for jeg har bange anelser...

cat_in_christmas_tree_long_story_just_pu

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha tenkte at det kunne bli en utfordring jeg også men de bryr seg ikke i det hele tatt, enda jeg har kuler som henger helt nederst på treet også. :fnise:

De får kattegress opp til flere ganger i året, men takk for tips, skal prøve å gi de enda oftere :) men selv om de får gress så er blomstene enda mer interessante. Eneste blomstrene de ikke spiser på er de med tykke blad som for eksempel orkidé. :) så har gått i innkjøp av plastblomster ettersom jeg er livredd for at blomstene er giftig for pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkidéer er giftige for katter, så det er godt de har holdt seg unna dem så langt.

Roser går bra, de smaker skikkelig beskt, så det blir som regel med det første forsøket.
Aloe vera og diverse andre mer vanlige sukkulenter går også fint, som oftest lar de kaktuser stå i fred når de først har fått en nål gjennom leppa. :P

I bunn og grunn er alle planter som er farlige for småbarn også farlige for katter og andre smådyr.

Liste over prydplanter som er potensielt farlige for katter:

Potteplanter:

Giftige (potensielt dødelige på relativt kort tid, rekker sjelden behandling)
Liljeplanter, for eksempel slektene Lilium og Hemerocallis
Julerose
Oleander
Engletrompet

Mindre giftige (altså fortsatt giftige, men ikke umiddelbart dødelig og kan behandles)
Amaryllis
Asalea
Cyklamen
Hortensia
Korallbær

Irriterende plantesaft (lett etsende for spiserør og munnhule, kan behandles)
Flittiglise
Fredslilje
Gullranke
Prikkblad
Rosenkalla

Snitteblomster
Giftige
Liljer, for eksempel slektene Lilium og Hemerocallis
Ginst
Liljekonvall
Påskelilje

Mindre giftige
Amaryllis
Anemone
Hyacint
Iris
Misteltein
Valmue

Irriterende plantesaft
Calla
Flamingo blomst

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Orkidéer er giftige for katter, så det er godt de har holdt seg unna dem så langt.

Roser går bra, de smaker skikkelig beskt, så det blir som regel med det første forsøket.

Aloe vera og diverse andre mer vanlige sukkulenter går også fint, som oftest lar de kaktuser stå i fred når de først har fått en nål gjennom leppa. :P

I bunn og grunn er alle planter som er farlige for småbarn også farlige for katter og andre smådyr.

Liste over prydplanter som er potensielt farlige for katter:

Potteplanter:

Giftige (potensielt dødelige på relativt kort tid, rekker sjelden behandling)

Liljeplanter, for eksempel slektene Lilium og Hemerocallis

Julerose

Oleander

Engletrompet

Mindre giftige (altså fortsatt giftige, men ikke umiddelbart dødelig og kan behandles)

Amaryllis

Asalea

Cyklamen

Hortensia

Korallbær

Irriterende plantesaft (lett etsende for spiserør og munnhule, kan behandles)

Flittiglise

Fredslilje

Gullranke

Prikkblad

Rosenkalla

Snitteblomster

Giftige

Liljer, for eksempel slektene Lilium og Hemerocallis

Ginst

Liljekonvall

Påskelilje

Mindre giftige

Amaryllis

Anemone

Hyacint

Iris

Misteltein

Valmue

Irriterende plantesaft

Calla

Flamingo blomst

Ja har vært påpasselig med det, men heldigvis bryr de seg ingenting om den (har kun 1) :) de er mer glad i blomster som minner om gress.

Tusen takk for en fin og oversiktlig liste, denne skal jeg ta vare på!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...