Gå til innhold

Minimumplass hest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tomt på et mål. Vurderer å flytte hesten min hjem til huset, fordi jeg kan lage stallplass i garasjen og har mye ubrukt gress å ta av. Har ca 1 mål. Noen som vet om noe minimumskrav for uteplass? Har et beite i nærheten jeg kan bruke som sommerbeite.

:)



Anonymous poster hash: 2c02a...f69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hele tomten inkl ale bygninger etc 1 mål eller har du 1 mål hage/ledig plass?

Hvis det er førstnevnte synes jeg faktisk det er i underkant, spesielt siden du skal ha ihvertfall 2 hester der. Du trenger plasse rundt selve stallen, samt plass til all møkka som også må sikres mot avrenning (det er regler rundt dette, så du må sjekke med kommunen!).Du trenger jo også en skikkelig luftegård med plass for flere hester å bevege seg. Strengt tatt vil du ikke ha særlig med gress igjen siden det nok blir trampet ned rimelig kjapt, separat beite er nødvendig.



Anonymous poster hash: 974aa...77c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hele tomten inkl ale bygninger etc 1 mål eller har du 1 mål hage/ledig plass?

Hvis det er førstnevnte synes jeg faktisk det er i underkant, spesielt siden du skal ha ihvertfall 2 hester der. Du trenger plasse rundt selve stallen, samt plass til all møkka som også må sikres mot avrenning (det er regler rundt dette, så du må sjekke med kommunen!).Du trenger jo også en skikkelig luftegård med plass for flere hester å bevege seg. Strengt tatt vil du ikke ha særlig med gress igjen siden det nok blir trampet ned rimelig kjapt, separat beite er nødvendig.

Anonymous poster hash: 974aa...77c

1 mål utenom bygningene:) Seperat beite er i boks

Anonymous poster hash: 2c02a...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! letet etter noe slikt. større er bedre ja!

Anonymous poster hash: 2c02a...f69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Husk også på at det bør være egnet for å ha hest der, dvs at du kan drenere / ordne slik at det ikke blir et kostant møkkahull ved regnvær og at du får oppbevart møkka på en ok måte :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at det bør være egnet for å ha hest der, dvs at du kan drenere / ordne slik at det ikke blir et kostant møkkahull ved regnvær og at du får oppbevart møkka på en ok måte :)

Ja, skal fikse dreneringen! Har en bonde som er interessert i møkka, så det passer jo fint:)

Anonymous poster hash: 2c02a...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også få stall og uteareal godkjent av Mattilsynet for hold av hest, samt nabovarsel



Anonymous poster hash: d71eb...22a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også få stall og uteareal godkjent av Mattilsynet for hold av hest, samt nabovarsel

Anonymous poster hash: d71eb...22a

Nei, trenger ikke godkjenning siden det kun er snakk om to hester. Dette gjelder kun ved 10 eller flere hester, eller dersom jeg skal 'drive' noe for økonomisk gevinst.

Nabovarsel vet jeg ikke, men jeg bor i et LNF-område, så tviler på jeg trenger det.

Anonymous poster hash: 2c02a...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...