Gå til innhold

Han ville ha tispe, men..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klager over løpetiden. Jaha? Det er jo en del av det å ha tispe? Han spurte veterinæren om å få kastrere tispa da, nei, det var ikke lov. Selvsagt ikke, det skal ligge en medisinsk grunn til grunne for å få kastrere, ikke "men det er så kjipt med løpetid esse. Hunden er så ekkel da". Og så skal liksom hunden gå gjennom en omfattende operasjon og rehabilitering i etterkant, mye smerter, bare fordi atte..

Det er så mange duster som får seg hund!

Anonymous poster hash: 97911...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å legge til at han skal spørre en annen veterinær, som antakeligvis kommer til å si ja, sukk...

Anonymous poster hash: 97911...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så teit i Norge at "det må være medisinsk grunn" for å kastrere hunder. Ja, det er rehabilitering etter en operasjon, men både hannhunder og tisper får det bedre kastrert. Bla i Sverige er det vanlig å kastrere alle hunder som ikke skal brukes i avl. Du utelukker risiko for bla jur- og livmorkreft hos tisper og du skåner hannhunder for stress ol under løpetid.

Jeg håper Norge får opp øynene snart og får i gang kastrering hos hunder, på lik linje som hos katter.



Anonymous poster hash: 170c5...5c7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering reduserer risikoen for jurkreft om tispa kastreres innen en viss alder, er hun allerede et par år har det ingen effekt. Det fjerner riktignok risikoen for livmorkreft og betennelse, men for å fjerne risikoen for jurkreft må du operere bort begge jurlistene.
Så vidt meg bekjent er ikke jurkreft, livmorbetennelse og livmorkreft et så stort problem blant tisper, eller hormontrøbbel et så stort problem hos hannhunder, at man burde begynne å rutinekastrere alt som ikke er planlagt i avl fra valpestadie. Om rasene er dårlig stilt nå, vil det bli enda verre om man ikke kan utelukke enkelte tiltenkte avlshunder pga sykdom fordi alle andre søsken er kastrerte.
De aller fleste hunder lever helt fine, lange liv uten en kastrasjon, derfor er kastrering uten en medisinsk grunn utelukkende for menneskets skyld.
Inkontinens og atferdsendring er potensielle alvorlige bivirkninger ved kastrasjon. Inkontinens er ikke noe å spøke med, får hunden det og medisiner ikke hjelper, har du ikke den hunden lenge.
Om løpetiden er æsj og du ikke klarer å slenge på tispa en truse og bytte den et par ganger for dag under løpteiden, ja, så velger du hannhund.
All den tid hunder i Norge holdes under en helt annen kontroll enn land som sliter med gatehunder og hjemløse hunder, er det ingen forsvarlig årsak til å rutinekastrere friske hunder. Hunder kan ikke sammenlignes med katter, da villkatter og hjemløse katter er et stort problem i Norge. De færreste slipper løpetispene sine ut alene uten oppsyn, som folk gjerne gjør med ukastrerte katter.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skummelt å åpne for kirurgiske inngrep på friske dyr. I land hvor løshunder er et reelt problem, så har det noe for seg. Da er det faktisk kjempeviktig. Dessverre så har vi fått dette inn gjennom TV-skjermen her i Norge, og får da høre om alle de positive tingene, men aldri om det negative (logisk nok).

Jeg ville ikke betalt i dyre dommer for at hunden min skulle få redusert risiko for visse typer kreft hvis jeg var klar over at inngrepet kunne føre til død (risiko ved narkose), inkontinens og adferdsproblematikk. Da går vinningen opp i spinningen.

Hvis man hater løpetiden, er det virkelig greit å kastrere fordi man er så heldig at inngrepet har positive bivirkninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er værre å ha hanne en tispe når det er løpetid.

Anonymous poster hash: b0d47...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får si til han at det er 10 % sjanse for at tispa blir inkontinent etter kastrering. Det skjedde med min, som måtte kastreres pga ekstreme plager av innbildt svangerskap. Hun må nå gå på tabletter for dette to ganger daglig.

Uansett ville jeg velge tispe fremfor hannhund pga størrelse, styrke og temperamentsforskjeller. Jeg ville nok kastrert en hannhund om den ble veldig på irket av testosteronet.

Anonymous poster hash: 56b69...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei ganske stor tispe, og merker ikke så mye av løpetiden. Bloddråper innimellom, men hun vasker etter seg. Synes det høres vannvittig umodent ut åkastrere pga det. Er hun ikke så stor, så går det jo ann å ha på henne bleie inne, om det er blodet som friker ham ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si til han at det er 10 % sjanse for at tispa blir inkontinent etter kastrering. Det skjedde med min, som måtte kastreres pga ekstreme plager av innbildt svangerskap. Hun må nå gå på tabletter for dette to ganger daglig.

Uansett ville jeg velge tispe fremfor hannhund pga størrelse, styrke og temperamentsforskjeller. Jeg ville nok kastrert en hannhund om den ble veldig på irket av testosteronet.Anonymous poster hash: 56b69...346

Og da kastrasjon (gjerne kjemisk) for hannhundens egen skyld, så den skal slippe å være konstant kåt uten mulighet for å få parre seg.

Anonymous poster hash: 56b69...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...