Gå til innhold

Gode leker for katt - gode forslag?


illywhack

Anbefalte innlegg

Vi har en voksen hankatt som er sånn noenlunde leken. Han kjeder seg lett, og særlig i det siste da han ser ut til å være lei av lekene sine. Han er litt småfeit, så trenger trim, og han har også begynt å rive av biter av en pappeske i stuen - det tar jeg som et tegn på at ting er kjedelig!

Vi har diverse leker i stua, og jeg prøver å rotere på dem. Vi har pingpong baller, snorer med fjær og snorer med andre ting i enden, vi har en litt stiv metalltråd med fjær på enden som danser rundt og litt andre tåder, bånd ol. som ikke er farlige.

Han gidder sjeldent å leke alene, så vi leker gjerne sammen. Men nå viser han lite interesse for lekene sine - forståelig, det er jo de samme vi bruker hver gang, selv om vi har ulike. Vi har også et slikt aktivitetsbrett hvor han ofte får mat fra, så må han tenke litt da i alle fall.

Er det noen som har noen gode forslag til nye måter å leke på, med leker som ikke er så dyre (eller med ting man finner hjemme). Jeg mistenker at det er det at vi løper rundt i stua og på sofaen som er kjedelig, ikke nødvendigvis lekene, men selve måten vi leker på.

Hvordan leker du med din katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er veldig forskjellig når det gjelder leker. Noe fenger en katt, mens en annen katt synes ikke det er noe interessant.

Her i huset er den ene katten svært glad i leke med en gammel "snor", som egentlig er et 5 meter langt bånd som vi brukte da de gikk ute med sele og bånd. Forutsetningen er at samboeren min drar snoren etter seg, vifter den frem og tilbake osv. Hun kommer trekkende med snoren bort til ham og sier klart og tydelig i fra at det nå er leketid. Hun leker ikke med den alene, annet enn at hun drar med seg snoren dit han er. Ellers liker hun å leke med små lekemus med bjelle i. Dette gjør hun helst alene.

Den andre katten var en periode svært glad i å leke med ball. Han gjør det innimellom, men ikke så mye som før. Han er til tider med på snorleken. Hans favorittsyssel er en ballbane som han har lekt med hver dag siden han var kattunge. Han blir ikke lei den, for vi gjør om på banen med jevne mellomrom. Det er en slik en: https://animail.no/cat-it-senses-lekcenter-1.html

Ellers så fikk de nettopp en fancy lekesak, denne her: https://animail.no/aktiveringsleksak-catch-me.html?nosto=nosto-product Den var interessant i ca 20 minutter. Men vet andre katter digger den. Mulig den er litt for liten og puslete for mine Maine Coon. De syntes den var mer interessant når jeg holdt den i lufta, men da blir litt av poenget borte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min elsker ullgarn. Om jeg surrer det inn til en liten ball blir han helt vill, og jeg bruker den neste timen på å kaste ballen i forskjellige retninger og pus kommer tilbake med ballen hver gang. Eneste som er litt kjipt er at ballen nøster seg litt for lett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv q-tips! Det har blitt den store slageren her, iallefall.



Anonymous poster hash: e7659...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Anubiel. Alle katter foretrekker forskjellige leker.

Har fått flere tips på nettet og via bekjente, som q-tips, tomme dopapirruller (pappen), små esker osv, og ihvertfall de to første er ikke noe å komme til min katt med - han bryr seg ikke.

Min elsker å leke alene med lekemus, små tøyfigurer eller baller, og setter seg selv i høygir når jeg tar frem laserpennen. Blir helt vill bare han ser eller hører den (den har en lenke på som gir lyd). Han har også en sånn ballbane som Anubiel linker til, og den brukes ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min liker kattefiskestenger og drops, og myke små baller.

Og klorestativ og penner.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på kattens personlighet egentlig.

Yngste vår leker med alt som ser ut som det kanskje muligens rører på seg. Alt fra papirbiter til tær, og han stjeler også hårstrikker og q-tips fra badet om han får sjansen. Og sokker. Spiller ingen rolle om det er fra skittentøyskurven eller klessnora, sokkene SKAL lekes med.

Favoritten er en liten skumgummiball som vi kaster og han henter, katta leker med andre ord apport, noe som ikke akkurat er typisk katt. Og han kommer gjerne med ballen selv for å gi beskjed om at han vil at vi skal kaste den. Gjerne etterfulgt av et høyt MJRRRÆÆÆÆÆÆÆÆ.

Gamlepus leker ikke med noe. Men innimellom får hun et lite raptus hun også og løper plutselig etter en gummumus eller en ball i tre minutter, før hun går og legger seg og etterlater oss måpende tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlepus lekte med lillepus her.. Fikk en raptus og gikk til fullt angrep uten klør på minsten som vel å merke voksen hu og...

Vi hadde en fuglekatt (leker med ting i lufta) og en musekatt (leke med ting på bakken) begge eksepsjonelle muse og fuglefangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at undertøyet mitt kan lekes med også. Av og til finner jeg en BH, truse eller sokk i sofaen, etter at monsen min har vært og henta fra tørkestativet.
Alltid morsomt når jeg har besøk og drar opp en truse fra mellom sofaputene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på papprørene inne i dorullene. Disse setter jeg opp på gulvet, og slipper et par matbiter oppi. Mine to katter har forskjellige måter å angripe dette på. Lillepus stikker poten oppi og drar rullen opp for å få tak i maten, mens storepus smekker til rullen så den velter. Det er gøy å se tannhjulene i hjernene gå rundt for å få tak i maten :fnise: Dette er jo en rolig aktivitet, men det er lurt å aktivisere hjernen litt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Morsomme leker for katt i den tråden her! Morsomme tips.

Jeg har en smule dårlig samvittighet ovenfor pusen min, jeg har ikke kjøpt så mange leker til han i det siste. Jeg har liksom bestemt meg for at han kan leke med det han har, men han blir jo så leiiii. Men det går i strikk her i gården, det elsker han, også sånne små lekemus med rasle inni.

En annen ting han elsker, er hyssing. Jeg pleier å ta ca en halv meter ut av hyssingen, og han elsker det (i ca fem min). Han har blitt ganske kravstor etter at han fikk være ute og fange mus og fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forslag!

Han fattet stor interesse for slik "ståltråd" med plast på som man bruker til å lukke poser med og slikt. De er ikke skarpe i kantene, så han fikk 20 cm med det (har på rull), og lekte i 2 timer.

Laser er han vill etter, så får kjøpe en ny en! :) og så skal jeg absolutt prøve q-tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Noen av de aller rimeligste og morsomste leke bestå av deg, en snor eller et langt gavebånd og en fillerye.

Trekk båndet under filleryen og trekk det sakte til deg.

Her i huset generer det både hoppeangrep, snikangrep lang gulvet og 'ta sats'-angrep (spinne fart et annet sted på gulvet og så bruke farten for å skremme båndet ut fra under ryen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...