Gå til innhold

Kan ikke kjæledyr være alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe erfaring med kjæledyr, så derfor spør jeg her..

Jeg har en venninne som har en hund. Hunden har hun hatt i 4-5 år.
I sommer fikk hun seg også en katt.

Hunden hennes har opp gjennom årene blitt passet av litt av hvert av folk, så den tilpasser seg greit. Hunden er derimot ikke vant til å aktiviseres så mye, så den er mye hjemme eller blir tatt med på en liten luftetur opp og ned gata.
Når venninna mi skal ut en tur, må hun sette på radioen, så det ikke skal bli så stille for hunden.

Men det er alltid sånn at når vi skal ut på byen en kveld f.eks, må hun alltid rett hjem etter byen, fordi hun "må hjem til dyrene".
Hun kan heller aldri vorse noe annet sted enn hjemme hos seg selv, fordi hun ikke kan være for lenge borte fra dyrene..
Jeg har ikke noe peiling på hunderaser, men det er hvertfall en ganske stor hund.. :laugh:

Jeg har derimot en annen venninne, som har en liten pappillon, og den er litt mer hendig å ha med seg når hun skal noe sted. Når hun skal ut å kjøre, blir den med i buret i bilen og hjem til folk om det er ok, og skal hun ut på byen en kveld, klarer hunden seg helt fint hjemme en kveld/natt.

Om noen av disse venninne skal bort en hel natt eller flere netter, skaffer de selvsagt hundepass..

Jeg bare lurer på om dette er vanlig? At hunder (og katter) knapt kan være alene hjemme?



Anonymous poster hash: 33094...ff3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg har vært på jobb på fredag, kan jeg ikke dra på fest på fredag kveld, det blir alfor lenge alene...da har hun i såfall barnevakt. Skal jeg ut på lørdag er den hos foreldrene mine- så hunder kan ikke være hjemme alene over tid nei- Max en arbeidsdag!

Anonymous poster hash: 102f9...f5b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig å tilpasse livet sitt når man har anskaffet seg dyr. Jeg ville heller ikke dratt fra hunden en hel kveld og påfølgende natt for å gå på fylla, og i hvert fall ikke om jeg hadde ansvar for den alene. Det kan jo fort bli 12-14 timer alene, og det er ikke forsvarlig. Hunder trenger både å få mental stimuli, få dekket sosiale behov, og selvsagt også biologiske behov som å få mat, vann og gjøre fra seg.

For meg er hunden verdt langt mer enn å ha nachspiel hos noen halvbekjente. Hunder er sosiale dyr og det er tydelig at den savner den i familien som er borte. For min del er maks tid vekk fra hunden 5 timer. Heldigvis er det mulig å få til, for vi er to om ansvaret. Om vi må være borte lengre, får vi hundepass.

Anonymous poster hash: 2f648...d11

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er aldri alene hjemme flere timer på kvelden hvis de har vært alene hjemme på dagen. Da må jeg enten finne hundepasser til dem, eller bli hjemme. Sånn er det å ha hund :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max en arbeidsdag, og helst ikke for mange timer utenom den "vanlige" rutinen. Dersom jeg er mer enn tre timer borte fra mine tre anskaffer jeg hundevakt. Dette er helt normalt når man anskaffer seg et dyr - hensyn må tas. Noen raser/noen hunder er mer selvstendige enn andre, noen er vant til å være veldig mye alene, men det er ikke dermed sagt at det er "bra" for hunden



Anonymous poster hash: e4b34...002
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dyr klarer vel å være hjemme alene en arbeidsdag, men de må jo ha mulighet til å gjøre fra seg og da er det lite ålreit for en hund å være inne alene stort lenger enn det. I tillegg har de jo sosiale behov som må ivaretas.

Jeg har ikke hund, men to katter, og de er jo litt lettere å "overlate" til seg selv. Siden jeg har to har de godt selskap i hverandre og de har jo kattedo som de kan gå på - jeg trenger altså ikke å slippe dem ut for at de skal få gjort fra seg. Men skal jeg være borte mer enn en dag så får jeg noen til å se til dem, og hadde jeg bare hatt en katt hadde jeg nok vært mer skeptisk til å la den være alene lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt vår hund i år nå, vi vente henne sakte til å være alene hjemme over lengre perioder fra hun var 12 uker. Hun kan fint være hjemme 9-10 timer uten noen problemer, bare man legger igjen litt mat og vann, og går tur med en gang man kommer hjem. Hvis en hund er vant med å være alene hjemme fra tidlig av, går det som regel greit.



Anonymous poster hash: 5f97b...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt vår hund i år nå, vi vente henne sakte til å være alene hjemme over lengre perioder fra hun var 12 uker. Hun kan fint være hjemme 9-10 timer uten noen problemer, bare man legger igjen litt mat og vann, og går tur med en gang man kommer hjem. Hvis en hund er vant med å være alene hjemme fra tidlig av, går det som regel greit.

Anonymous poster hash: 5f97b...7d0

Vi har hatt vår hun i 5 år nå :P

Anonymous poster hash: 5f97b...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max en arbeidsdag, og helst ikke for mange timer utenom den "vanlige" rutinen. Dersom jeg er mer enn tre timer borte fra mine tre anskaffer jeg hundevakt. Dette er helt normalt når man anskaffer seg et dyr - hensyn må tas. Noen raser/noen hunder er mer selvstendige enn andre, noen er vant til å være veldig mye alene, men det er ikke dermed sagt at det er "bra" for hunden

Anonymous poster hash: e4b34...002

Edit:

I løpet av arbeidsdagen får de selvfølgelig en tur - jeg, mannen min, eller min mor dersom ingen av oss kan.

Anonymous poster hash: e4b34...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som TS har fornuftige venner. I Sverige er det forøvrig forbudt å ha hund alene mer enn maks 6 timer uten at noen ser til den og lufter den. Så ja, hunder bør ikke være for mye alene.



Anonymous poster hash: ffcc2...c7a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange hunder klarer å holde seg i mange timer så skal de allikevel ikke være mye alene. Det er snakk om et flokkdyr, og mange føler seg utrygge når de er alene selv om de er vant til dette.

Ikke engang kaniner, marsvin, fugler ol skal være lenge alene hjemme. Alle kjæledyr trenger oppmerksomhet og oss mennesker rundt seg.



Anonymous poster hash: 116eb...48a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Nei, aldri!!! Jo, selvsagt kan de være alene. Men enkelte hysteriske "dyret mitt er babyen min"-eiere oppfører seg på den måten du beskriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri!!! Jo, selvsagt kan de være alene. Men enkelte hysteriske "dyret mitt er babyen min"-eiere oppfører seg på den måten du beskriver.

Det mest hysteriske svaret i denne tråden er fra deg. at man ser dyrets behov og tilpasser seg etter det er å være ansvarlig, ikke hysterisk. Men kanskje du forveksler hysteri med empati.

Anonymous poster hash: 2f648...d11

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden vår er hjemme alene når vi begge er på jobb, altså en arbeidsdag, sjelden mer.

Katten er alene hjemme (ute, med tilgang til varmebu) med gode naboer som mater og koser med han i en uke uten stress.

Skal sies at jeg jobber 2-4 så dyra får nok mer tid med meg enn hos folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det maks en arbeidsdag og det skjer sjelden. Har han vært alene en hel arbeidsdag går vi selvfølgelig ikke ut igjen etter jobb uten han. Jeg får dårlig samvittighet etter en time eller to og blir det lange dager blir han tatt med på jobb.

Anonymous poster hash: cedeb...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest hysteriske svaret i denne tråden er fra deg. at man ser dyrets behov og tilpasser seg etter det er å være ansvarlig, ikke hysterisk. Men kanskje du forveksler hysteri med empati.

Anonymous poster hash: 2f648...d11

Signerer denne!

Anonymous poster hash: e4b34...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt vår hund i år nå, vi vente henne sakte til å være alene hjemme over lengre perioder fra hun var 12 uker. Hun kan fint være hjemme 9-10 timer uten noen problemer, bare man legger igjen litt mat og vann, og går tur med en gang man kommer hjem. Hvis en hund er vant med å være alene hjemme fra tidlig av, går det som regel greit.

Anonymous poster hash: 5f97b...7d0

Greit for hvem? For deg? 9-10 timer alene er alt for mye for en hund! Hvorfor ha hund når man ikke har tid til å være sammen med den? Hunden blir understimulert, for lite aktivisert og ligger alt for mye alene når det dreier seg om så mange timer hver dag.

Det hjelper ikke at man "legger igjen" mat og vann (skulle bare mangle!), og går tur med en gang man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er skjeldent alene hjemme, da den ikke trives noe særlig med det. Har stort sett "barnevakt" til den om vi er borte mer enn noen timer. Innimellom må man la den være alene lenger, men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å unngå det.

Dersom jeg er på byen så drar jeg veldig skjeldent på nash. Jeg klarer kort og greit ikke å kose meg om jeg vet at hunden min er alene og har vært det i mange timer. Fra man drar på vors til byen stenger så får det jo fort en del timer.

Syntes venninnen din har et fornuftig dyrehold jeg TS. Når man skaffer seg dyr så tar man noen valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var dyrekjær, inntil jeg havnet på KG og oppdaget alle som behandler kjæledyrene sine som normale folk behandler barn. :fnise:



Anonymous poster hash: 500ed...654
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...