Gå til innhold

Fly med hund. HJELP!


glovarm

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har bestillt fly til oss selv, og hunden vår på ca 3,5 kilo. Hun skal være med i kabinen. Da vi ringte og bestillte fikk vi beskjed om at hund og bur totalt måtte veie under 8 kg. Det gjør det selvfølgelig =) Vi hadde ikke undersøkt noe om dyr i kabinen på forhånd, og ringte bare for å høre om vi kunne ha henne med, og for å bestille. Trodde vi fikk tydelig beskjed der om det skulle være noge problem.

I dag leste jeg på sas sine sider at buret må være 40x25x23. Dette høres vanvittig lite ut! I tillegg kan de nekte flyvning om hunden ikke kan reise seg opp, snu seg eller ligge strekk ut, forstålig nok...

Buret vi bruker i dag er litt over 50 cm, så vi må ha nytt, men ble veldig usikker på om hun får nok plass i et mindre bur.. Er det noen som har erfaring med dette? har funnet et bur i denne størrelsen på 700g, så kunne i teorien hatt med en hund på 7 kg! Den hadde jo aldri fått plass?

Ringte sas og ble absolutt ikke klokere, og fikk heller ikke lov å komme til flyplassen en dag på forhånd for å sjekke om alt var iorden! Fikk heller ikke bestille slik at hun kunne være i bagasjerommet (selv om vi absolutt helst vil ha henne med oss oppe).

Dere som har flydd med hund: Hvor stor er hunden din? hva slags bur brukte du? fikk dere informasjonen om burstørrelse?

Endret av glovarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Haaploes

Jeg har bare reist med hund i lasterom, det endte med at jeg gav vekteren på Værnes en liten overhøvling...men det er en annen historie.

SAS-personalet jeg snakket med på telefonen da var fullstendig håpløst, men på flyplassen var de veldig hyggelige og svarte på alt jeg lurte på. Hadde jeg bodd i nærheten av flyplassen ville jeg dratt dit en dag og stilt spørsmålene mine til et service-menneske der. Du trenger ikke telefonpersonelletes tillatelse for å dra til flyplassen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å bruke en Sherpa-bag. Det må ikke være av merket Sherpa, fordi de er dyre. Men en bag med tilsvarende egenskaper. Altså, at den er myk og lar seg klemme sammen under setet forran.

De måler ikke burene, de titter bare på dem. Så i realiteten er disse mykbaggene litt større enn målene de oppgir, men så lenge de kan klemmes uten problem er det greit. Det finns vel knapt så små harde bur i de målene.

Harde bur er best egnet om dyret skal sendes som spesialbagasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! skal gå til innkjøp av et mykt bur =) Er bare så bekymra for å møte opp på flyplassen uten å få ta med meg hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! skal gå til innkjøp av et mykt bur =) Er bare så bekymra for å møte opp på flyplassen uten å få ta med meg hunden!

Det var jeg også når jeg skulle ta med pusekatten. Det skulle vise seg at det ikke var noe å bekymre seg for! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye med vår 2,3 kilo hund. Vi har den minste sherpabagen (23 cm høy). Tror buret kan være opptil 27-28 cm høyt og fortsatt få det godt under setet foran.

Snakket med en som reiser mye med sheltie, han har også sherpabag. Hunden må ligge hele tiden, men så lenge man ikke skal reise i 4-5 timer så er det ikke noe problem.

Ser folk som reiser utenlands med hund i bag som langtifra er godkjent, åpne bager så hunden kan gå ut av feks.

Hvor lenge skal dere fly da?



Anonymous poster hash: 6e282...0f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ett mykt transportbur, du kan nok kjøpe pittelitt over de målene der(mitt bur er det også), men da må du passe på å presse buret ekstra godt under setet når de kommer å kontrollerer/brette inn kantene ekstra godt :)

Har flydd 3-4 ganger (bort og hjem med min hund, og aldri har det vært noe kontroll på om vekren overstiger 8kg, hvordan hunden har det inni buret eller om målene er korrekte ;)

Har flydd med SAS alle gangene! Venninna mi har flydd med norwegian og har heller aldri opplevd noen kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ett mykt transportbur, du kan nok kjøpe pittelitt over de målene der(mitt bur er det også), men da må du passe på å presse buret ekstra godt under setet når de kommer å kontrollerer/brette inn kantene ekstra godt :)

Har flydd 3-4 ganger (bort og hjem med min hund, og aldri har det vært noe kontroll på om vekren overstiger 8kg, hvordan hunden har det inni buret eller om målene er korrekte ;)

Har flydd med SAS alle gangene! Venninna mi har flydd med norwegian og har heller aldri opplevd noen kontroll :)

Takk! =) Vi endte opp med å kjøpe et bur som er 47x30x30, og så låner vi et bur som er 40x25x23 og har med som backup hvis de skal være kranglete=) vi skal fly i maks 1,5 time om gangen, og en halvtimes mellomlanding. satser på det går bra : ) Herlig å få gode svar her. da senker vi skuldrene 100 hakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy med min på 4,7 kg, litt trangt under setet under take-off og landing men spurte cabinpersonalet fint om jeg fikk ta henne ut mens vi var i luften og det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! =) Vi endte opp med å kjøpe et bur som er 47x30x30, og så låner vi et bur som er 40x25x23 og har med som backup hvis de skal være kranglete=) vi skal fly i maks 1,5 time om gangen, og en halvtimes mellomlanding. satser på det går bra : ) Herlig å få gode svar her. da senker vi skuldrene 100 hakk!

Du vil ikke få det største buret under setet foran, som er et krav. Så det har ingenting med at flypersonellet er kranglete, det har rett og slett med sikkerhet å gjøre.

Anonymous poster hash: 3efad...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg også når jeg skulle ta med pusekatten. Det skulle vise seg at det ikke var noe å bekymre seg for! :)

Gode råd du gav, kontormus!

Men, har hørt noe om at man bør være tidlig ute med å si fra om man har med seg dyr, om en som har allergi har opplyst om det og bestilt før deg.

For da kan du ikke ha med dyr på den avgangen.

Vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd du gav, kontormus!

Men, har hørt noe om at man bør være tidlig ute med å si fra om man har med seg dyr, om en som har allergi har opplyst om det og bestilt før deg.

For da kan du ikke ha med dyr på den avgangen.

Vet du noe om det?

En bør si fra om at en skal ha med dyr i cabinen når en bestiller. Og da er det først til mølla som gjelder. Har en passasjer allerede opplyst om at han er allergiker, får ingen dyr bli med. Er det allerede registrert et dyr, får denne personen finne seg en annen avgang.

Mener det er to dyr i cabinen pr. flight, og en betaler en liten avgift. Men altså - reservér for hunden sammen med billettbestillingen. Man må dermed bestille over telefon, ikke via nett.

Endret av Kontormus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist ein del med katta. Du må bestille flybillett til dyret så det er klart, feks at det ikke er allergikere ved siden av deg etc. Så betaler du flybilletten i resepsjonen for selskapet. Jeg kjøpte en reisebag for dyr, den er enklere å dytte under setet foran. Finnes ulike versjoner på dyreforetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode råd du gav, kontormus!

Men, har hørt noe om at man bør være tidlig ute med å si fra om man har med seg dyr, om en som har allergi har opplyst om det og bestilt før deg.

For da kan du ikke ha med dyr på den avgangen.

Vet du noe om det?

Har møtt opp på flyplasser rundt om med hunden og bagen, og bestilt billett der og da, så tror ikke dette er noe problem.. Enkelte får det til å hørtes ut vanskeligere enn det er =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør si fra om at en skal ha med dyr i cabinen når en bestiller. Og da er det først til mølla som gjelder. Har en passasjer allerede opplyst om at han er allergiker, får ingen dyr bli med. Er det allerede registrert et dyr, får denne personen finne seg en annen avgang.

Mener det er to dyr i cabinen pr. flight, og en betaler en liten avgift. Men altså - reservér for hunden sammen med billettbestillingen. Man må dermed bestille over telefon, ikke via nett.

Du kan bestille over nett, uten problem.. Betalte 300 kr med Norwegian for lillen min på tirsdag.

Ellers har jeg ingen erfaring med at man MÅ bestille billett på forhånd. Har troppet opp mange ganger på flyplasser rundt om, og har erfart at dette ikke har vært noe problem.. Mye mulig jeg har vært heldig, men tror nok man får være med selvom EN person har allergi.. Man må bare sitte bakerst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få det største buret under setet foran, som er et krav. Så det har ingenting med at flypersonellet er kranglete, det har rett og slett med sikkerhet å gjøre.

Anonymous poster hash: 3efad...6b2

Det er eit mjukt bur, så¨det kan klemmast litt under :) I verste fall har me med eit mindre eit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan bestille over nett, uten problem.. Betalte 300 kr med Norwegian for lillen min på tirsdag.

Ellers har jeg ingen erfaring med at man MÅ bestille billett på forhånd. Har troppet opp mange ganger på flyplasser rundt om, og har erfart at dette ikke har vært noe problem.. Mye mulig jeg har vært heldig, men tror nok man får være med selvom EN person har allergi.. Man må bare sitte bakerst :)

Man MÅ sikkert ikke bestille på forhånd, men hvis det allerede er to dyr på flyet blir en stående der. Jeg fikk ikke pusen med i sommer da min mor hadde glemt å bestille til pusen også. Men tror at hvis en allergiker reserverer seg som mot dyr, så stenger de for innslipp av disse. Men nå er det sikkert ikke så vanlig at noen er SÅ allergiske at de ikke kan oppholde seg i flyet selv om det er dyr bakerst.

Ellers står det litt å lese her:

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har TS helt sikkert vært på flytur, men tenkte at jeg skulle anbefale denne reisevesken, for hunder og katter, som er fleksibel i høyden, så det er lett å presse den under flysetet foran. Det som er problemet med Sherpa-vesken er at den er så stiv i kantene, så det er omtrendt umulig å presse den inn hvis det er litt trangt under setet. Men Sturdibagen er genial. :)

http://sturdiproducts.com/collections/sturdibag-flex-height-carrier

Jeg har bagen i L, og har da plass til to Chihuahuaer.



Anonymous poster hash: b3d7f...652
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...