Gå til innhold

Det sosiale miljøet i stallen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har vært borti alt mulig av staller.

første stallen var rideskole og vi hadde et kjempefint miljø (på landet)

andre rideskolen var så blærete og ekkelt at jeg var der bare to ganger (og dette var i byen)

så var jeg i en privatstall og der var det myyye kosligere. vi ble en fin liten gjeng :)



Anonymous poster hash: fd98f...151
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å starte dressur uten bitt.

Det vet jeg godt, men merker at du kanskje kan lære mer om andre grener? MA er 1.40 klasser for hest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg godt, men merker at du kanskje kan lære mer om andre grener? MA er 1.40 klasser for hest.

Med hack, eller?

Anonymous poster hash: 6d867...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det vet jeg godt, men merker at du kanskje kan lære mer om andre grener? MA er 1.40 klasser for hest.

Gikk bare ut ifra det, ellers er det vel ingenting å skryte over? Jeg har ridd inn dressurhesten min på bittløst, uten at det er noe wow over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig erfaring. Da jeg var mellom 12-18 år sto hesten oppstallet på et større ridesenter. I den avdelingen jeg sto på var det mange barn og unge med ikke spesielt tilstedeværende foreldre. Det var rett og slett svært lite voksenkontroll, hvilket førte til mye drittslenging, klikker, ekskludering og stjeling. Det var usedvanlig billig å ha hesten oppstallet her, og bonden som eide stedet hadde lave krav til hva folk drev med der. Derfor tiltrakk stedet seg en del gærne folk. Og da mener jeg psykopater...! Av typen sabotasje ved å ødelegge gjerder om nettene slik at hestene spankulerte rett ut.

Jeg og mine venner i stallen holdt godt sammen og hadde veldig mye moro, men det generelle miljøet var preget av jungelens lov der voksne ikke passet på.

Stallen jeg henger i nå er superstrukturert med sterke ledere og ungdomsarbeidere. Det er et trygt og faglig sted der hestenes velvære kommer først, og rytternes trivsel blir en naturlig konsekvens av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk bare ut ifra det, ellers er det vel ingenting å skryte over? Jeg har ridd inn dressurhesten min på bittløst, uten at det er noe wow over det.

Skrøt aldri, reagerte bare på at enkelte turryttere og "horsemanship"-folk tror de har enerett på å behandle hestene ok. Var jo en litt flåsete kommentar hvis du visste det var sprang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i litt forskjellige staller opp igjennom, og det er ikke tvil om at eierne av stallen har mye å si.

De stallene jeg har trivdes best i har hatt eiere som har vært nøye på hvem som får plass der og behandler stallen som en slags arbeidsplass, og setter fokus på trivsel ect. Dersom feks enkelte stadig forsover seg/glemmer foringer (bytte ordning) eller stjeler og roter så må de inn til en prat og kanskje mister de plassen.

Utrolig irriterende i stallene hvor eier fraskriver seg alt ansvar, og dersom noen aldri rydder etter seg er svaret "du får bare si det til henne/han". Jeg betaler for å ha hensten på en stall, og det jeg da bidrar med er min del av avtalen i forhold til rydding/foring ol, det er ikke min jobb å ringe etter folk som ikke kommer å gjør det de skal.

Plasser hvor det er slik er det ofte mye gjennomtrekk og det går jo utover miljøet også.

Anonymous poster hash: ce1cb...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker spesielt en plass hvor vi annenhver måned måtte hjelpe å skuffe flis. Det rullerte på hvem sin tur det var, og stalleier sendte ut melding en tid i forkant og minte vedkommende på at det var de sin tur. Det var veldig greit siden det var så lenge mellom hver gang at det ble vanskelig å huske på selv. :)

En annen plass jeg var fikk vi bare beskjed om å være med å hjelpe etter som hvem som tilfeldigvis var i stallen. Siden jeg og et par andre var der mye fallt dette alltid på oss. De som såvidt gadd innom en gang i uka for å klappe på hesten slapp jo unna hver gang, og de gangene de ble spurt passet det aldri..

Gadd ikke være der så lenge..

Anonymous poster hash: ce1cb...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått på mange ulike linjer både som ponnirytter og hesterytter, og har alltid konkurrert aktivt i sprang. Da jeg var ponnirytter og hadde egen ponni fra jeg var 11-15 var miljøet veldig hyggelig. Det var alltid eldre jenter i stallen som hjalp en, mye foreldre i stallene og godt samhold.

Så begynte jeg på idrettsgymnas og flyttet til en stall med jenter fra 14-20, her var miløet ekstremt ustabilt. Det var baksnakking om folks utstyr, hester +++ Ene dagen var man venner, andre dagen var det bare dritt.

Siste stallen jeg stod på var en blanding av unge hesteryttere og ponniryttere. Her var miljøet ok, men bar preg av at det var lite med voksene i stallen. Jeg tror de fleste staller trenger erfarene voksene ryttere som kan holde ungdommen litt i tøylene :fnise:

Jeg syns store deler av hestemiljøet er fantastisk og ikluderende, og jeg ville aldri vært foruten årene mine som konkurranse rytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...