Gå til innhold

Heltdekkende hijab ble for varmt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg beklager å kanskje være teit nå da, men har liksom alltid trodde at de heldekkende hijab/burka de bruker på sommeren er laget av ekte silk og derfor er ikke varme men faktisk motsatt, veldig deilig og luftig å ha på seg i varmen. Fordi hvis det er noe de er vannt med i Afrika, så må det være varmen? Tar jeg helt feil, eller antar dere bare at det er alt for varmt i burka, uten at dere har prøvd?

Anonymous poster hash: c8f15...afa

Tror ikke det er behagelig eller luftig når jeg er nær dem og kan kjenne på kraftig kroppslukt og svette, nei. Holder på å besvime av lukten, så jeg har lært meg å holde pusten. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg beklager å kanskje være teit nå da, men har liksom alltid trodde at de heldekkende hijab/burka de bruker på sommeren er laget av ekte silk og derfor er ikke varme men faktisk motsatt, veldig deilig og luftig å ha på seg i varmen. Fordi hvis det er noe de er vannt med i Afrika, så må det være varmen? Tar jeg helt feil, eller antar dere bare at det er alt for varmt i burka, uten at dere har prøvd?

Anonymous poster hash: c8f15...afa

Med sort blir det mye varmere, det absorberer varme strålene (Infrarødt) best, derfor blir en sort bil sinnsykt varm om sommeren og hvite t-skjorter er kjøligere en sorte. Fritidsbåter bør være hvite, da blir de ikke så varme.

Arabiske kvinner (varmt) :

black_burqa.jpg

Arabiske menn (Kjøligst) :

men-in-white.jpg?w=468

Anonymous poster hash: a50ac...7e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har ikke rukket å lese alle kommentarene, men jeg kan ihvertfall snakke på vegne av meg selv da jeg går med abaya og hijab så og si hver eneste dag. Om ikke varierer jeg med skjørt/kjoler. Spørs hva de kvinnene der under hadde på seg, om de hadde på seg buker, gensere ol under ikke rart det ville være varmt. Klager ikke selv ikke i denne varmen, syntes egentlig det er deilig å gå med de klærne. =)



Anonymous poster hash: f509a...62d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å bevege seg ute i sandørken med temp 40-50 grader i skyggen?

Skal garantere deg at da er det Ola Nordmann med shorts og bar overkropp som bukker under først. Uansett hvor mye solkrem du klatter på deg så blir du sakte men sikkert kokt, får heteslag, og dør.

Med heldekkende abaja eller kendura (for menn) så beskytter du huden mot solen og overoppheting. Jeg er dog enig i at damene er litt uheldig stilt da deres abaja er i svart farge. I motsetning til menns hvite.

Svart vil jo bare absorbere varme.

Utifra det jeg selv har observert på den arabiske halvøya så går mange av de lokale kun i undertøy under heldekkende plagg om sommeren. Så det blir luftig og behagelig.



Anonymous poster hash: 951d2...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å bevege seg ute i sandørken med temp 40-50 grader i skyggen?

Skal garantere deg at da er det Ola Nordmann med shorts og bar overkropp som bukker under først. Uansett hvor mye solkrem du klatter på deg så blir du sakte men sikkert kokt, får heteslag, og dør.

Med heldekkende abaja eller kendura (for menn) så beskytter du huden mot solen og overoppheting. Jeg er dog enig i at damene er litt uheldig stilt da deres abaja er i svart farge. I motsetning til menns hvite.

Svart vil jo bare absorbere varme.

Utifra det jeg selv har observert på den arabiske halvøya så går mange av de lokale kun i undertøy under heldekkende plagg om sommeren. Så det blir luftig og behagelig.

Anonymous poster hash: 951d2...cdc

Er jo bare å skaffe seg hvite abayaer, om ikke i andre farger da? Kvinnene må ikke kle seg i sort :P

Anonymous poster hash: f509a...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å skaffe seg hvite abayaer, om ikke i andre farger da? Kvinnene må ikke kle seg i sort :P

Anonymous poster hash: f509a...62d

Det er ikke så enkelt, da det har noe med kultur å gjøre. Ihvertfall på den arabiske halvøy så er det ikke kultur for å bære noe annet enn svart for kvinner.

Jeg har aldri fått noe godt nok svar på dette. For det står ingenting i koranen at kvinner skal gå i svart.

Av grunner jeg er blitt fortalt er at kvinner ikke skal gå i lyse "lystige" farger, da de kan tiltrekke seg det andre kjønn.

Har også hørt fordi kvinner gjør mye "skittent arbeid", holde rent i og utenfor hjemmet, lage mat, og goså menstruerer så vil feks en hvit abaya bli fortere skitten. Men hva med menn? De må da jobbe litt de og..

En annen ting jeg har hørt er at kvinnen kun skal være kledd i hvitt når hun står som brud. Men det henger jo heller ikke på greip da muslimer på den arabiske halvøy ikke bruker tradisjonell bryllupskjole, men også da svart abaya.

Den siste forklaringen jeg har hørt er at kvinner skal bære svart fordi de representerer det onde. At de er fristerinner. De som tok det første eple i Edens hage. Kvinner representerer noe mørkt og ondskapsfullt som må pålegges regler for å holdes i sjakk.

Alle disse forklaringene faller jo imidlertid til grunn når vi vet at kvinner i Afghanistan kler seg i heldekkende blått. Mens man ofte har lysere og flere farger (spesielt hijaber) i Malaysia og Indonesia.

En ting er sikkert. Det er himmelvid forskjell å kle seg i lyse farger i den stekende solen, kontra i kullsvart.

Anonymous poster hash: 951d2...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kvinnen selv synes det er varmt, så hadde det vært naturlig å bruke et antrekk som passet til forholdene. Noe hvor man ikke dekker til armene og beina eller hele kroppen og i en annen farge.

Når relgion/kultur tvinger de til å gå kledd i slik drakt, er det kvinneundertrykking. Årsaken til at de ikke kan bruke en "sommer Abaya" er at det er syndfult å vise hud.

Jeg tror også noe av hensikten er og hviske ut individet, litt slik Mao i Kina krevde at de skulle kle seg i uniform.

Endret av kat-e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvithai

Merkelig hvordan det bare er muslimske kvinner som må kle seg i uniformer, mens mennene kan kle seg vestlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er ingen tvang i levemåten (islam)!» (2:256)

Er helt frivillig mao

Anonymous poster hash: 297d3...dc5

Først legge ut hele verset kanskje? Vi vil vel ikke bli tatt i å bruke koranen "utenfor sin sammenheng"?

2:256

Det er ingen tvang i religionen. Rett vei er tydelig skilt fra villfarelse. Den som avviser avguder og tror på Gud, han har grepet det påliteligste håndtak, som aldri svikter. Gud hører og vet.

Som noen har påpekt, dette handler ikke om at i islam ikke har regler. Islam er den mest regelverk-styrte religion som finnes.

Som noen har påpekt, dette handler ikke om frihet innenfor islam men at kristne og jøder ikke skal tvinges til å konvertere til islam;

Koranen er en vanskelig bok å lese, den er kastet sammen med de korteste versene først også blir de lengre og lengre, derfor er det ingen kronologisk orden i koranen og man må ty til forklaringer.

Den mest autoriative er Ibn Kathirs tafsir; Her er forklaringen på versen.

Tafsir Ibn Kathir

Her er forklaringen på verset.

There is no compulsion in religion), meaning, "Do not force anyone to become Muslim, for Islam is plain and clear, and its proofs and evidence are plain and clear. Therefore, there is no need to force anyone to embrace Islam. Rather, whoever Allah directs to Islam, opens his heart for it and enlightens his mind, will embrace Islam with certainty. Whoever Allah blinds his heart and seals his hearing and sight, then he will not benefit from being forced to embrace Islam.''

Siden koranen ikke er kronologisk og senere vers gitt Muhammed kan kansellere tidligere vers må man også kjenne til Naksh og vite at man ikke bare kan slenge ut ett vers, man må vite at dette er ett vers som enda er gyldig.

Hijab er obligatorisk i islam;

Bruken av hijab, ett obligatorisk valg, men

Hijabbruken er obligatorisk for muslimske kvinner, selv om dette ikke kommer like tydelig fram i noen av de engelsk-språklige oversettelselsen av koranen (muligens oversettelser til andre språk også).

The above verses very clearly show that it is Allah Almighty Himself, Who commands the women to wear hijab, though that word is not used in the above verses. In fact, the term hijab means much more than the covering of the body; it refers to the code of modesty outlined in the verses quoted above.

Look at the expressions used: “Lower their gaze”, “be modest”, “not to display their adornment”, “draw the veils over their bosoms” “not to stamp their feet” etc.

Is hijab a quranic commandment

Anonymous poster hash: 328f7...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt, da det har noe med kultur å gjøre. Ihvertfall på den arabiske halvøy så er det ikke kultur for å bære noe annet enn svart for kvinner.

Jeg har aldri fått noe godt nok svar på dette. For det står ingenting i koranen at kvinner skal gå i svart.

Av grunner jeg er blitt fortalt er at kvinner ikke skal gå i lyse "lystige" farger, da de kan tiltrekke seg det andre kjønn.

Har også hørt fordi kvinner gjør mye "skittent arbeid", holde rent i og utenfor hjemmet, lage mat, og goså menstruerer så vil feks en hvit abaya bli fortere skitten. Men hva med menn? De må da jobbe litt de og..

En annen ting jeg har hørt er at kvinnen kun skal være kledd i hvitt når hun står som brud. Men det henger jo heller ikke på greip da muslimer på den arabiske halvøy ikke bruker tradisjonell bryllupskjole, men også da svart abaya.

Den siste forklaringen jeg har hørt er at kvinner skal bære svart fordi de representerer det onde. At de er fristerinner. De som tok det første eple i Edens hage. Kvinner representerer noe mørkt og ondskapsfullt som må pålegges regler for å holdes i sjakk.

Alle disse forklaringene faller jo imidlertid til grunn når vi vet at kvinner i Afghanistan kler seg i heldekkende blått. Mens man ofte har lysere og flere farger (spesielt hijaber) i Malaysia og Indonesia.

En ting er sikkert. Det er himmelvid forskjell å kle seg i lyse farger i den stekende solen, kontra i kullsvart.

Anonymous poster hash: 951d2...cdc

Ja, du har nok rett. Kultur spiller vell en viktig rolle for folk flest, men her må folk skille mellom religion og kultur. Nei, står ikke noe om hvilke farger kvinner skal kle seg i. Slik jeg har blitt fortalt, lært og lest kan man gå med hvilke farger man vil så lenge det ikke er attraktivt.

Greia med at kvinner skal gå i hvitt som brud har jeg aldri hørt, kanskje derfor jeg ikke har noen 'vanskeligheter' med å kle meg i ulike farger. Her hjemme følger vi ikke noe særlig kultur (meg og familien). At kvinner er fristerinne, mørkt og ondskapsfullt som må pålegges regler, er en annen diskusjon, siden du nevner Edens hage ol. Men skriver kort om det: det var ikke bare Eva som tok eplet, men Adam også. På denne måten er de likestilt for deres synd, da de falt for fristelsen for å ta eplet som var forbudt med dette var de begge syndere, og synden faller ikke bare hos Eva. I islam er ikke kvinnen ansett som bare den skyldige. ''....both Adam and Eve had free will. Both of them ate of the tree. Their sin and disobedience was a joint venture. Islam rejects the idea that women are wicked temptresses or cursed with the burden of menstruation and pain of childbirth due to the sin of Eve.'' (http://www.almasjid.com/content/story_adam_and_eve)

Anonymous poster hash: f509a...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men Eva var den som tok eplet først. Og dermed bygger opp om at hun fristet Adam til også å ta en bit av eplet.



Anonymous poster hash: 951d2...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 66805...0e0

Sexy? Dette var ikke sexy i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En burqa er navnet på en blå drakt med nettingslør for øynene som taliban-kvinner benytter i Afghanistan.

Taliban kvinner? Og du klager på at andre ikke er opplyste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan det bare er muslimske kvinner som må kle seg i uniformer, mens mennene kan kle seg vestlig.[/quote

Mennene skal egentlig kle seg i skjortel og ha skjegg,men som med de fleste menn lever dobbeltmoralen dems i beste velgående...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er ingen tvang i levemåten (islam)!» (2:256)

Er helt frivillig mao

Anonymous poster hash: 297d3...dc5

Hvis det ikke er tvang, kan du da forklare meg hvorfor unge jenter i Jordan, Palestina og saudiarabia feks tror de ikke kan velge å gå uten? Jeg spurte jentene og fikk til svar at sånn var det bare og at det ikke var riktig å gå uten hvis du skulle være en god troende muslim. At mennene gikk rundt med shorts og tskjorte, nei det var ikke det samme gitt.

Anonymous poster hash: 0a3fa...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pisspreik.

Det ab sier er faktisk sant.

Anonymous poster hash: 0a3fa...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tristere at det faktisk er Ramadan i denne varmen uten mørk kveld og mørk morgen...

Ramadan= ikke drikke før det har blitt mørkt og ikke etter at det har blitt lyst...

(Det kan jeg tenke meg er kjekt i heldekkende plagg og med seks handleposer og en mannssjåvinist i shorts ved sidenav, som ikke gidder å hjelpe å bære...)

Du som babler så mye om arabisk påkledning, vet du ikke at muslimene her i Norden har fått et annet system av hensyn til at det ikke blir mørkt? De går etter klokkeslett her i norden faktisk og ikke etter når det mørkner.

Anonymous poster hash: 0a3fa...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ta bussen i går, da jeg kom fram til busskuret oppdaget jeg tre somaliske kvinner som gjemte seg på baksiden. Da jeg spurte hvorfor de stod på baksiden svarte de at det ble for varmt, de måtte være i skyggen hele tiden.

Kanskje en liten fille sak, men det får meg til virkelig å tro at denne skikken med heltdekkende sort antrekk er påtvunget. De må lide pga relgiøsmannssjåvinisme.

Ganske sykt.

Anonymous poster hash: fd756...0d2

You don't say? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er tvang, kan du da forklare meg hvorfor unge jenter i Jordan, Palestina og saudiarabia feks tror de ikke kan velge å gå uten? Jeg spurte jentene og fikk til svar at sånn var det bare og at det ikke var riktig å gå uten hvis du skulle være en god troende muslim. At mennene gikk rundt med shorts og tskjorte, nei det var ikke det samme gitt.

Anonymous poster hash: 0a3fa...350

Omtrent halvparten av jentene i aldersgruppen 13-19 gikk med hijab da jeg var på Vestbredden, resten gikk uten.

Og jeg lurer på hva TS hadde tenkt om meg der jeg står i skyggen, for meg er det altfor varmt uavhengig av om jeg har shorts og korte ermer eller ikke. Og min far sverger til langbukser og langermet flanellskjorte uansett Vær, han jobber ute hele dagen og mener han klær varmen ute.

Anonymous poster hash: a3e1c...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...