Gå til innhold

Katt som kaster opp mat


kiri

Anbefalte innlegg

Vår langhårede katt kaster av og til/i perioder opp mat. Det er ikke hårball det er snakk om, men ren mat. Hun får fór fra dyrebutikk tilpasset steriliserte katter med lang pels så hårballproblematikken er vi kvitt.

Katta er mest inne, og trives definitivt best med det, men jeg har en ide om at hun kaster opp oftere når vi er mye borte. Dette har skjedd før når vi har vært bortreist og hun har vært inne alene i et par dager, men vet ikke om det er en sammenheng her.

Hun har fått markkur for noen uker siden, så det skal hverken komme av mark eller som en bivirkning av selve kuren.

Det er lenge siden sist hun kastet opp, men det skjedde en liten periode i sommer og tidligere på våren og har nå altså skjedd igjen. Jeg har flere ganger i det siste hørt og sett at hun har brekt seg, uten at det har ført til noe, men jeg frykter nå er ny periode med oppkast. I disse periodene er det snakk om et par-tre ganger i uka. Hun virker ellers helt frisk og har normal avføring.

Er det noen som vet noe om hva dette kan komme av og har tips til hva jeg kan gjøre?

Takker for alle svar.

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er som du mistenker, at han kaster opp mer de periodene dere er mindre hjemme. Da tror jeg han "kjedespiser". Det er jo litt mindre å finne på uten folk i huset, og da spiser han kanskje for å ha noe å gjøre? Og så var det ikke plass i magen, og han må kaste opp litt.

Får han lik mengde mat hvert døgn eller fyller dere opp etterhvert som det blir tomt?

Det høres ikke ut som det er SÅ ofte han gjør det, men neste gang dere er hos veterinær kan du be denne sjekke tennene skikkelig. Er fare for tannskader ved hyppig oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser kanskje for mye og for fort. Ta vekk maten og sett den fram til faste tider på døgnet. Pass på at han ikke går sulten, men at han ikke får mulighet til å kjedespise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde min katt hele tiden før, helt til jeg begynte å dosere foret hver dag. Hun spiste rett og slett alt for mye (en full skål ble tom på bare noen timer). Nå får hun halvparten om morgenen og resten om kvelden, og nå spyr hun ikke mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...