Gå til innhold

Åssen hund har du?


KristiAmalie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dvergdachs, korthåret :)

Jeg er veldig glad i dachsen fordi den er veldig hengiven, lydig, letttrent (selv om jeg har hørt at dette absolutt ikke bestandig er tilfelle) og fordi den er en fantastisk turkamerat som kan holde på i evigheter, for å neste dag bare sove på sofaen. Den er også veldig lett å frakte med seg steder, uten at den av den grunn er en "pilnglete" hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har amerikansk cocker spaniel:)

En helt fantastisk rase! Det var en ren tilfeldighet at jeg endte opp med denne rasen faktisk. Hadde lenge stått på venteliste til cavalier king charles spaniel men når kullet døde, tenkte jeg å se litt rundt på andre raser. Kom over et nytt kull med am. cockere og skulle bare dra å ta en "titt". Særlig :)

Lille gutten min er den mest kosete hunden jeg noen gang har møtt! Søker alltid nærkontakt, ligger i armkroken ol. :) UTROLIG leken og morsom:) Vi går en del turer, for han er i såpass str. at han tåler det, men har likevel ikke et massivt behov for mosjon i forhold til mange andre raser. Vi har vært på fjellturer i opp til seks timer uten at det har vært noe problem;)

Litt aggresiv mot andre hunder skal sies.. så lenge han får hilse er det greit, men hvis han blir dratt forbi tolker han det som at dette er noe skummelt og blir derfor nervøs! Men det er litt typisk for hann-hunder og da.. Men det er det eneste "negative". Anbefales på det sterkeste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tibetansk spaniel :)

Valgte rasen mest pga størrelsen. Den er ikkje så stor, men er veldig robust allikevell. Har behov for ein god del mosjon, og elsker menneskelig kontakt. Kan vera veldig sta og bestemt, skal helst vera sjef. Men er også ein veldig hengiven og kosete hund. Men det er ikkje rasen dersom du vil satse på lydighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste Gordonsetter-bebis (på fire år :ler: ).

Anbefales så absolutt ikke, dersom man ikke er jakt- /friluftsinteressert.

Men ellers er det en fantastisk rase. Vimsete, energisk, kosete, godlynnet, glad, humoristisk, rampete, lydig når det passer seg sånn, klengete, leken og sjarmerende.

Skal jeg sette fingeren på noe, må det være at beistet har en vilje av stål.

Det negative med rasen er at den er noe ødelagt av dårlig avl her til lands (gjelder selvfølgelig ikke min).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Irsk Ulvehund. Jeg syns det er en av de beste rasene fordi den er veldig snill, finnes ikke noe vondt i den av noe slag. Den er hengiven og veldig glad i mennesker.

To år gammel tispe, 70kilo og når meg til hoftene. Veldig stor personlighet, smart osv:)

Jeg liker store hunder, den røyter lite, rolig, finnes ikke aggressiv. Den liker å springe skikkelig, men trenger ikke mer mosjon enn mindre raser. Verdens beste hund for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har golden retriever. En herlig hund, som er bare snill og god. Han prater veldig og er en skikkelig kosegris. Bjeffer så og si aldri og er lydig og grei. Grei mot andre hunder også, både tisper og hannhunder.

Eneste er at han røyter mye, det gjør retrievere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Doberman.

Herlig hund, mye personlighet - kan dog være litt pipete og liker å følge deg overalt hvor du går.

Har planer om å gå til anskaffelse av en Engelsk bulldog innen ett par år også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Marianne_*

Jeg har en Kooiker, en rase som ikke er så veldig kjent i Norge. Vanligvis har ikke folk hørt om den.

Det er en veldig sporty hund, med en veldig stor og bestemt personlighet, men ikke så stor i størrelse. Jeg valgte denne rasen fordi jeg er vant til retrievere og har hatt det hele mitt liv, men siden det er ganske store hunder passer det ikke så godt i en leilighet. En kooiker er noe av samme typen som retrievere og spaniels, men med en litt større vilje og ikke sååå mye "will to please"...

Han er ivertfall en veldig fin hund med en stoor personlighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Irsk Ulvehund. Jeg syns det er en av de beste rasene fordi den er veldig snill, finnes ikke noe vondt i den av noe slag. Den er hengiven og veldig glad i mennesker.

To år gammel tispe, 70kilo og når meg til hoftene. Veldig stor personlighet, smart osv:)

Jeg liker store hunder, den røyter lite, rolig, finnes ikke aggressiv. Den liker å springe skikkelig, men trenger ikke mer mosjon enn mindre raser. Verdens beste hund for meg:)

Litt OT

Synes også denne rasen er helt herlig, kikket på mange på Hamar i helgen. Men jeg er litt nysgjerrig på hvor mye en slik kan spise for i måneden? Hadde en berner og den spiste for nesten 1000 kr hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor leonberger gutt som er snart 9 år - han er verdens snilleste bamse. Den er lydig, snill og veldig tålmodig mot andre hunder, barn og andre folk. Den er veldig glad i barn og folk generelt, veldig kosete og snill som dagen er lang.

Det viktigste med å ha en stor hund er å lære den lydighet for å ha en villbasse på 70-80kg er jo helt forferdelig, særlig hvis den hopper og knurrer, den er svær og vil se helt gigantisk ut hvis den får lov til å gjøre som den vil. Så lydighet er viktig.

Det som kanskje er mest negativt er at mange syns det er mye pes å ha en langhåret stor hund, det er mye pelsarbeid, men det syns jeg er kos hihi alt etter hva man ønsker.

Hvis jeg skulle nevne noe veldig positivt er at den ikke sikler og det er supert! Klarer ikke store siklehunder :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har, og har hatt, flere typer retrievere. Har tidligere hatt spaniel, men har nå hatt (og har fortsatt noen av dem!) 6 retrievere (labrador, golden, flat)i løpet av 11 år. Liker retrieverens allsidighet. Trener jakt, blodspor, samt bruker dem til kløv, pulk, snørekjøring m.m. Utstilling holder vi også på med.

Som sagt - allsidige! Blide, omgjengelige, trivelige hunder.

Minus: Ruller seg i møkk, spiser møkk, bader i enhver sølepytt uansett om den inneholder rent vann eller ikke, og blir med enhver person som kan lokke med mat....... ;) Dessuten kan jo en flat sette inn med "den store slikkedøden", som både to- og firbente kan bli forholdsvis lei av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg slå et slag for blandingshunden da. Har en som er blandet av collie, bordercollie og buhund. Veldig sjarmerende og grei gutt.

Negativt med blandingshund er jo selvsagt at du ikke alltid vet hva du får. Gjelder vel å la være å de mest spese blandingene.

Positivt er at blandinger er mindre utsatt for sykdommer og arvelige skavanker. En annen positiv ting er jo prisen, er ikke særlig dyrt, og er du ikke utstillingsinteressert spiller det kanskje ingen rolle med stamtavle?

Vi har iallefall vært svært heldige med godgutten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amanda_*

Chihuahua !!!

Virkelig en fantastisk rase <3 Det er mye folk tror om rasen som rett og slett er bs. Chihuahua er virkelig å anbefale. Dem er sporty, vakre, lydige, smarte, og gode tvers igjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har vi to hunder.

En "ren" Alaska Husky, som vi bruker til trekk og kløv, samt at hun er den beste elghunden min samboer har hatt. Gjenstår jaktprøven, men den regner vi med at hun står uten problemer(Et år gammel, uten trening what so ever, fulgte hun både blodspor og ferskspor slavisk:) Hun er liten, 22 kg, men sterk som fy. Glad i alt som står og går, og skikkelig kosegris!

Har også en Akita Inu hanne på ca 9 mnd. Det er litt AH i han og, så han er ikke riktig så stor som vanlig Akita.. Men har det søte ansikte til Akitaen, og mye kroppen dens! Fortsatt er han rundt 35 kg, og vil nok ennå legge på seg et par kg til. Han er utrolig godlynt, snill, tålmodig og glad i alle! Han er min lydighet og agility hund, som jeg håper, kanskje å rekke et stykke med:)

Her i fjor høst måtte jeg avlive min gode hund, som ble 11 år gammel. hun var ordentlig gatemix, golden retriever, engelsk setter, breton, you name it. Fin var hun og lydig, men veldig nervøs.. En bl.. mellom dårlig oppdrett, valg av raser og tildels dårlig sosialisering gjorde at det var umulig å ha henne på nyttårsaften, i byen, eller andre steder det var mye bråk og mennesker.

Hun var en utrolig fin lærdom for meg, og uten henne ville jeg sannsynligvis ikke sotte her idag.. men ikke om jeg vil ha en slik hund igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...