Gå til innhold

"Vi er eksklusive..."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en gjenganger overalt i forumet for tiden. Er det bare jeg som synes dette høres så snodig ut? Skjønner at ordet satt i den sammenhengen er lånt fra det engelske språket, men det var vel ikke vanlig å bruke dette ordet på denne måten før?

Vi er "eksklusive". Høres fryktelig rart ut i mine ører. "Denne prisen er eksklusive moms", eller "Dette er en eksklusiv kjole" er i alle fall eksempler på hvordan jeg er vant til at ordet brukes.

Er dette ordet noe som dukket opp samtidig med dagens datingkultur, hvor det tilsynelatende er vanlig å date, "holde på med", og ha sex med flere om hverandre i månedsvis?



Anonymous poster hash: cc746...7a8
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Du er ikke alene om å reagere på bruken av "eksklusive" i betydningen av å være et par. Det er blitt et moteuttrykk. Jeg tror også det har sammenheng med "dating", som jeg heller ikke helt forstår. På norsk er det som du beskriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det eksklusiv som folk sloss om å bruke mest mulig, for en tid tilbake avsluttet "alle" setningene sine med: "Ikke sant?"

Anonymous poster hash: c478f...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på det, og må innrømme at jeg får litt frysninger hver gang jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi mange menn vegrer seg for å være "i forhold", og ordet "exclusive" er litt mindre skremmende. Hvis man bare er "exclusive" og ikke i forhold kan man fortsette å si at man er singel når man møter andre jenter.



Anonymous poster hash: 6a283...ea3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi mange menn vegrer seg for å være "i forhold", og ordet "exclusive" er litt mindre skremmende. Hvis man bare er "exclusive" og ikke i forhold kan man fortsette å si at man er singel når man møter andre jenter.

Anonymous poster hash: 6a283...ea3

Nei, det kan man ikke. Det er jo hele poenget. Er man "eksklusive" skal det bare være de to, ingen andre.

Anonymous poster hash: 16a40...ac7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også reagert på dette ordet, men jeg ser jo at språket vårt endrer seg i takt med andre endringer i den kulturen vi lever i. Jeg har vokst opp med andre ord som beskriver forhold, og jeg har brukt litt tid på å skjønne begrepene jeg leser bl. a. her på KG. Kanskje fordi jeg ikke er ung lenger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det eksklusiv som folk sloss om å bruke mest mulig, for en tid tilbake avsluttet "alle" setningene sine med: "Ikke sant?"

Anonymous poster hash: c478f...1bd

Eh, det kan ikke helt sammenlignes vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan man ikke. Det er jo hele poenget. Er man "eksklusive" skal det bare være de to, ingen andre.

Anonymous poster hash: 16a40...ac7

Poenget er at han kan fortsatt si at han er Singel, for å ikke skremme vekk nye fremtidige flørter. :)

Anonymous poster hash: 6a283...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at han kan fortsatt si at han er Singel, for å ikke skremme vekk nye fremtidige flørter. :)

Anonymous poster hash: 6a283...ea3

Jepp, fordi menn vil ikke ha forhold, de vil bare tømme seg.

Anonymous poster hash: d303b...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skulle omtale seg som "vi er eksklusive", ser jeg for meg et par som lever i luksus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skjønner jeg ikke trangen til å definere hva slags forhold man er i. I gamle dager, da jeg var ung, var man enten sammen eller ikke, og det var unødvendig å sette ord på det. Var vi sammen, rota vi selvsagt ikke med andre, og gikk det skeis, slo vi opp. Personlig synes jeg det var en mye enklere og ryddigere måte å gjøre det på.

Jeg er ellers enig i at den nye betydningen av ordet "eksklusiv" er litt uvant. Det gjenstår å se om det er en døgnflue eller noe som går inn i språket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg forbinder også "eksklusiv" med noe som er fornemt, fint og fjongt, men når jeg leser om opprinnelig betydning i bokmålsordboka, så heller jeg mot at uttrykket kan gi mening likevel. Der står det at opprinnelig betydning er noe "som andre er utelukket fra", og det er jo i aller høyeste grad riktig når det gjelder forhold.

Selv ville jeg mye heller brukt uttrykk som "Vi er kjærester" eller "Vi er sammen", men jeg er så gammeldags, og har vært i samme forhold så lenge, at "datingkulturen" er temmelig fremmed for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har også reagert på det, og må innrømme at jeg får litt frysninger hver gang jeg leser det.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er IKKE alene om det! Like dust som når folk sier "han er så full av seg selv"..

Anonymous poster hash: 95956...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...