Gå til innhold

Dårlig sprak = dum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Jeg er ikke perfekt, altså ikke nødvendig å påpeke mine eventuelle skrivefeil).

Er jeg den eneste som anser mennesker som skriver på følgende måte, som litt mindre intelligente?

"Jej har fåt besje om at jej ikke får låv pg kårt liv mor hals så kann være skadlig får non"

Dette er altså en kommende mor som diskuterer sex under svangerskapet (med et par endringeri setningen). Jeg vet at mennesker med dysleksi ikke nødvendigvis er dumme, men noen ord MÅ man vel vite hvordan man skriver, som "jeg", "noen" osv? Det svir seriøst i øynene når jeg leser det..

Er det noen her med dysleksi som kan forklare hvordan det er å lære seg nye ting? Er det "umulig" å lære seg hvordan visse ord skrives?


.. Og dette er ikke tråden for grammatikknazier, så andres enkle språkfeil i denne tråden trenger man selvsagt ikke påpeke.



Anonymous poster hash: b19be...ae4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det som er dysleksi. Det er ikke alle ord som er lette å få på plass. Og det selv om det er "lette" ord som jeg.

Men så er det også slik at det finnes folk som ikke kan skrive, rett og slett fordi de ikke har lært seg det. Og det har nødvendigvis noe med dysleksi å gjøre.



Anonymous poster hash: 09754...f2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det ser ut som dysleksi. Min erfaring er at dyslektikere skriver bedre enn gjennomsnittet nettopp fordi de er så klar over sitt eget problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi. Brukte sikkert 10 år på å kunne skrive stort sett normalt. Det er IKKE umulig, men man må bruke mange, mange timer på å skrive, lese ol for å få det inn i hodet.

Det er sånn at ordfeil, delinger, bokstaver som blir borte "ser" ikke dyslektikere. Nå er det slik at jeg må skrive på PC for at jeg skal kunne få med alle bokstaver ol, skriver jeg for hånd merker jeg f.eks ikke at en "e" er borte i jeg, mens på et tastatur har jeg lært meg hvor alle bokstavene er og det går av seg selv.



Anonymous poster hash: 75d17...a60
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysleksi har ingen påvist korrelasjon med lav intelligens. Lite intelligente folk skriver derimot også dårligere enn gjennomsnittet. Om du plukker ut 100 nordmenn med mange skrivefeil og 100 nordmenn med få skrivefeil og sammenligner evnenivået deres, da vil helt klart sistnevnte gruppe komme best ut. Om du plukker ut 100 med akkurat dysleksi og 100 helt tilfeldige uten dysleksi bør det bli jevnt.

Det er vel egentlig ikke verre enn det. Er du lite intelligent vil du selvsagt langt oftere enn høyt intelligente også slite med språket, men man kan ved dysleksi slite voldsomt med språket uten at det reflekterer evnenivået ellers. Høyt intelligente dyslektikere vil likevel klare seg bedre enn mindre intelligente dyslektikere igjen, dersom disse er "likt angrepet" av dysleksi.

Bør også nevnes at "dysleksi" og "dårlig språk" er to forskjellige ting. Dysleksi kan slå litt forskjellig ut på forskjellige personer, men det er jo et visst mønster i hvilke elementer av språket dyslektikere sliter med. De er ikke bare jevnt svakere språklig over hele fjøla.



Anonymous poster hash: e3d92...baa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordblind, ser kanskje ikke forskjell på flere bokstaver..Blander bokstaver, vet ikke forskjellen på P/B, SJ/KJ,G/K, og flere :) (Istedet for å skrive Gutt, så blir det Kutt...)
Mange som har dette, uansett hvor mange ganger du forteller hva som er riktig å skrive, så går det ikke inn.
Man er ikke dum bare fordi man skriver dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne personen kan jo ikke vite hvordan ting skrives, rett og slett. Hun skriver de sånn som hun sier det, kan tydelig se det med ordet "besje". Tviler derfor på at hun har problemer med å "glemme" bokstaver eller skrive K i stedet for G. I stedet for gutt hadde hun nok skrevet gut.

Hva definerer dum og hvem sin "feil" er det?

Jeg ville jo sagt at hun ikke akkurat virker som en av de smarteste da. Håper hvert fall hun er klar over dette og får hjelp til å skrive når hun skal søke jobb e.l

Anonymous poster hash: f065a...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...