Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke si "negerbolle"...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne skjønt problemet hvis man sa niggerbolle. Da jeg var liten var neger helt greit, og jeg registrerte aldri noen spesiell endring i bruksmåten av ordet gjennom oppveksten. Plutselig en dag var det bare mumling i gangene om at det var "feil" å bruke. Skulle likt å vite hvem som snakket godt for seg i lobbyen for å nå frem med det synspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest crazycatlady

Sier både negerboller og jødekaker jeg, for det er faktisk det kakene heter. Noen ganger kaller jeg negerboller for niggahmåddahfåkkahboller også. Jeg er så politisk ukorrekt at jeg sier neger også jeg da. Jeg syns ikke neger er stygt, det er ikke noe verre enn å kalle blekansikter hvite. Og det at pappaen til Pippi ikke får være negerkonge mer er bare tragisk rett og slett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde skolekjøkkentimer på ungdomsskolen, bakte vi et type småkaker som het negerkyss. De bestod blant annet av hasselnøtter og sjokolade, og var veldig gode.

Dette var på 80-tallet hvor det bodde langt færre mørkhudede i Norge. Jeg kan ikke huske at noen reagerte på navnet negerkyss da, men hvis jeg skulle vært lærer i mat og helse-faget nå, ville jeg ikke ha brukt det navnet. Ordet neger blir oppfattet som mye mer negativt nå enn det var da jeg gikk på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 16.2.2015 den 12.56, Berentsens skrev:

Sier både negerbolle, negerkake og jødekake. Det er navn på kaker og noe spiselig, og har ingenting med rasisme å gjøre.

 

Og jeg er helt enig med Peanut, det er utrolig godt.

Og nedsettende 

Anonymkode: 925ae...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg ryddet for Nedsettende/diskriminerende kommentar. 

Ninab82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan heller kalle det for niggahh-bolle, og så kan du spørre etter det i butikken, prøv å finne en farget ansatt. - Hei, har dere sånn derre niggahh- bolle? Helt uproblematisk det, ikke det minste rasistisk. :ironi:

Anonymkode: cff7c...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken verden lever dere i? Det er stygt og rasistisk. 

Anonymkode: 205ba...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken verden lever dere i? Det er stygt og rasistisk. 

Anonymkode: 205ba...381

På hvilken måte er det rasistisk? Vi norske (hvite) blir kalt hvittinger av negrene, hvitting er en fisk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

På hvilken måte er det rasistisk? Vi norske (hvite) blir kalt hvittinger av negrene, hvitting er en fisk... 

Ja og nordmenn kaller de potet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2015 den 23.24, Gjest crazycatlady skrev:

Sier både negerboller og jødekaker jeg, for det er faktisk det kakene heter. Noen ganger kaller jeg negerboller for niggahmåddahfåkkahboller også. Jeg er så politisk ukorrekt at jeg sier neger også jeg da. Jeg syns ikke neger er stygt, det er ikke noe verre enn å kalle blekansikter hvite. Og det at pappaen til Pippi ikke får være negerkonge mer er bare tragisk rett og slett!

Jeg må bare spørre. Hvorfor heter det jødekake? Hva har de kakene med jøder å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Og nedsettende 

Anonymkode: 925ae...d34

OK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg må bare spørre. Hvorfor heter det jødekake? Hva har de kakene med jøder å gjøre? 

Vil tro at det er fordi formen på de minner om en kalott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg må bare spørre. Hvorfor heter det jødekake? Hva har de kakene med jøder å gjøre? 

Kanskje de var laget på en oppskrift som opprinnelig kom fra Jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2019 den 18.13, SupaWoman skrev:

Kanskje de var laget på en oppskrift som opprinnelig kom fra Jødene.

Er kakemenn fra samme oppskrift? For det smaker nøyaktig likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 18.12, Berentsens skrev:

Vil tro at det er fordi formen på de minner om en kalott. 

Isåfall er det mange kaker som kunne hett det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pga venstresiden.. De vil gjøre om meget klare beskrivende ord (Mann, kvinne, feminin, maskulin, gutt, negro) til noe helt annet.

Nå om dagen er det "galt" å si at nordmenn er hvite selv om det er sant. Spør man de samme folka om å beskrive en afrikaner så vil det si at vedkommende er mørkhudet. Det henger ikke på greip i det hele tatt.

Negro betyr rett og slett bare svart.
Det er ingenting nedsettende med neger og negresse. Et visst annet engelsk ord som begynner på n derimot er svært nedsettende, til tross for dette fortsetter mørkhudede å benytte det.. Noe som bare medfører aksept for andre å bruke det. 

Om man ikke ønsker et ord brukt skal man ikke bruke det selv.. 

En negerbolle er derfor .. en sort bolle? Får da virkelig ingen tanker til mørkhudede når man snakker om negerboller.. 

Samme med orientalsk. For meg er det bare "noe eksotisk fra det fjerne østen".. Så har man en eller annen suppegjøk av en venstreside-fjott som skal ha det til å være noe galt. 

En mann er en mann. En transmann har normalt sett blitt født kvinne.
Det er ikke nødvendig å legge "cis" foran mann/kvinne, alle vet hva en mann/kvinne er. Da sier man heller transmann/Transkvinne siden det er disse to som ikke er normen. Man endrer ikke betydningen av mann/kvinne. 

Anonymkode: ffdd4...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2015 den 7.52, Christiania_Oslo skrev:

Fordi du sier negerbolle,ikke svartbolle? Sier jo brunost også...alle litt oppegående mennesker forstår hvorfor det er lavmål å bruke dette rasistiske ordet.

Ingenting rasistisk med å si neger. Og vær så snill, slutt å misbruk ordet rasist, rasisme osv.. 

Rasisme er ene og alene tanken om at sin egen rase er overlegen alle andre på alle måter.
De fleste ting som kalles rasisme er ikke rasisme. 

Innvandringstopp fra ikke-vestlige land er ikke rasisme. Det er ikke diskriminering heller.
Noen ganger er diskriminering greit dersom det ligger en tungtveiende grunn bak. F.eks sikkerhetskontroll på flyplasser. De fleste kapringer siste 20 årene har ikke akkurat vært av hvite menn. 

Hitler var rasist mtp forsøk på utrydningen av jødene. 
 

Anonymkode: ffdd4...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...