Gå til innhold

4 mnd tilvenning mat - hvor ofte og hvor mye?


casting

Anbefalte innlegg

Baby har nettopp passert 4 mnd og vi skal tilvenne mat så smått.

Husker ikke helt hvordan vi gjorde dette forrige gang, så greit å høre andres erfaringer.

Hvor ofte har dere introdusert nye matvarer og hvor mange ganger gir dere en ting før dere begynner å blande/ gi noe annet?

Ca hvor gammel var baby da dere var oppe i to måltider pr dag?

Vi har gått fra 2-3 nattamminger til amming HELE natten føles det ut for, og baby er helt tydelig interessert i mat når vi spiser så jeg føler det er på tide å spe på litt..

Har kjøpt en sånn plastdings til å putte mat i, noen gode tips til saker å fylle den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ga maks én ny ting om dagen i starten. Vi begynte forsiktig med en teskje, og økte ganske fort. Etterhvert som vi så at han tålte alt hadde vi ingen begrensninger på nye matvarer (etter noen uker). Vi har en matglad gutt, så vi var oppe i to-tre måltider om dagen innen han var fem måneder. Mengde ble litt på slump, men et måltid var for eksempel en halv avokado eller eggerøre av ett egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med grøt. Holdt på med bare det et par uker før jeg blanda i fruktmos. Så begynte vi på middag når han var 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte rådene i den folderen fra helsedirektoratet. En teskje av gangen, og kun en matvare av gangen.

Så økte jeg på type en teskje for hver dag - mye fordi han ikke var en særlig matglad unge ;)

Var oppe i to måltider kanskje ved 5-6 måneder, og han brukte veldig lang tid på å øke porsjoner og spesielt konsistenser.

Jeg måtte gjerne gi ting som var ment for 1 måned "yngre" på middag etc. Alt måtte moses lenge, og fortsatt spytter han ut enkelte biter av ting som 1åring. Alt som er rundt går ned, alt som er avlangt og hardt(type ris eller al dente pasta)spytter han ut.



Anonymous poster hash: 4f6fc...cd4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med grøt, fem-seks sjeer de første dagene. Hun likte det så godt at vi var oppe i en porsjon innen noen få dager. Ingen problemer.

Så ga vi fruktmos og middag. Fra hun startet med "mat" til hun spiste fulle porsjoner med alt tok det kanskje 3 uker.

Aldri hatt magetrøbbel eller noe. ovet natten gjennom fra hun var 6 uker gammel, så ingen nattamming heller.



Anonymous poster hash: c6c42...aeb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...