Gå til innhold

Diskriminering på jobb pga graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tilbake fra mammapermisjon og det viser seg at vikaren min har fått fast stilling og tatt over min plass. Dette er for så vidt greit for jeg har tilsvarende oppgaver (og jeg skal ut i ny permisjon fra sommeren av). Det som frustrerer meg er at min vikar (uten ansiennitet eller utdanning) har nå bedre betalt enn meg. Jeg har bedt om lønnsøkning basert må mine kvalifikasjoner og fartstid vs "vikaren", men får til svar at siden jeg har vært borte så har de ikke grunnlag for å vurdere en lønnsøkning.

Noen som har litt fornuftig input her? Jeg føler veldig på at de ser det som upraktisk å ha noen med små barn og som nå i tillegg er gravid igjen. Jeg synes det er belastende å gå på jobb, for jeg føler meg mildt sagt lite velkommen... eller verdsatt.



Anonymous poster hash: 427c5...37b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert? I tilfelle bør du kontakte fagforeninga for hjelp. Ellers tror jeg denne burde postes i forumet for økonomi el jobb og utdanning.

Anonymous poster hash: dadc8...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke organisert - Vi er få personer på kontoret i en privat og mannsdominert bedrift... :S

Takk for link, jeg synes vel at det er rom for mange tolkninger.. Blir nok følelse av å gå i oppoverbakke frem til jeg skal ut i permisjon igjen.

TS



Anonymous poster hash: 427c5...37b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det er vanskelig å stå opp for seg selv hvis bedriften er liten. Man vil jo ikke bli stemplet som urokråka heller! Men du må nok rett og slett ta intinativ til et møte med din sjef og ta opp det som plager deg. Du kan jo feks søke juridisk hjelp i forkant for å høre hva du bør foreslå og hva du kan forvente.

Heldigvis er jo ditt tilfelle ganske håndfast og angripelig. Mange opplever skjult utfrysning når de kommer tilbake etter perm. og det er jo mye vanskeligere å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 7ca18...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber i en privat bedrift er jo lønnsforhandlinger noe som skjer mellom nærmeste leder og den ansatte, og ikke noe som nødvendigvis er avtalefestet?

Skjønner at det er utrolig kjipt og demotiverende. Men tror dessverre ikke du har så godt grunnlag for å kunne argumentere her, folk som er flinke til å forhandle lønn og som viser hvilken verdi de har for bedriften kan ofte få en bedre lønning enn de som ikke er det dessverre... Det gjelder nok bare å ta på seg forhandlerhatten til neste gang, og nå har du et godt argument ettersom du ikke fikk lønnsøkning forrige gang :)

Selvfølgelig skal du ikke bli diskriminert, det er ikke det jeg sier og du har krav på lønnsøkning i forhold til resten av markedet, men det at hun har forhandlet seg frem til en bedre lønn enn deg er dessverre ikke noe du kan gjøre noe med.



Anonymous poster hash: 5b6e3...68f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke fått lønnsøkning i det hele tatt på hvor lang tid?

Husk at den tidligere vikaren sin lønn ikke er din business. At du ikke kan få lønnsøkning pga. godt utført arbeid når du ikke har vært der er jo åpenbart. Men en slags regulering er likevel vanlig, hva slags jobb er det, og hvor, er det lønnstrinnregulert?

Anonymous poster hash: 78fbb...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bonusordning som skal premiere innsats, altså en prestasjonsbasert bonus. Denne får jeg jo ikke, og det er jo helt fair. Det er vel derfor det blir en slags prinsipp sak for meg at grunnlønnen er basert på kvalifikasjonene som ligger il grunn. Og jeg synes det er påfallende da at noen kommer inn og får bedre lønn enn meg, når jeg har prestert (kan kun vise til gode tilbakemeldinger), og argumenter for høyere lønn alle de årene jeg har vært her.

Det skal legges med at vikaren har hatt en særdeles "god tone" med sjefen... (av typen kona ikke kan vite om). Dette er vel bare med på å øke irritasjonsmomentet for min del.

Jeg har nå tatt det opp, og venter i grunn bare på tilbakemelding...



Anonymous poster hash: 427c5...37b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...