Gå til innhold

Kostnader til baby utenom utstyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at det varierer, men hva koster et barn de første 1-2 årene, om man ikke tar med "oppstartsutstyr" som vogn, seng osv.

Da er det vel ikke annet enn rett og slett klær og evt litt mat?

Og barnehage.

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..og eventuell forsikring..

Hva koster dette ca?

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring, sparing, bleier, stelleprodukt, reseptfrie medisiner (saltvann, kosttilskudd, paracet, hostesaft) klær til et stadig voksende barn, festklær, gaver, evt dåpsfest eller navnefest (vår kostet 7400 med kake og mat), ny bilstol når de bikker et år, barnemat, spiseredskap, ekstra bruk oppvaskmaskin etc og vaskemaskin...

Regnet litt på det, overslaget mitt er at babyen kostet oss ca 2300 i året de første to årene. 3300 inkl sparing. Ikke tatt med annet utstyr enn ny bilstol etter babystol, og inkludert yttertøy til et voksende barn.

Det kan nok hjøres billigere.

Anonymous poster hash: be0f4...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge til : barnehage ikke inkl

Anonymous poster hash: be0f4...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring, sparing, bleier, stelleprodukt, reseptfrie medisiner (saltvann, kosttilskudd, paracet, hostesaft) klær til et stadig voksende barn, festklær, gaver, evt dåpsfest eller navnefest (vår kostet 7400 med kake og mat), ny bilstol når de bikker et år, barnemat, spiseredskap, ekstra bruk oppvaskmaskin etc og vaskemaskin...

Regnet litt på det, overslaget mitt er at babyen kostet oss ca 2300 i året de første to årene. 3300 inkl sparing. Ikke tatt med annet utstyr enn ny bilstol etter babystol, og inkludert yttertøy til et voksende barn.

Det kan nok hjøres billigere.

Anonymous poster hash: be0f4...ead

2300,- inkl bleier, pleieutstyr, bilsete osv?

Det er jo ingenting i mine øyne :)

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2300,- inkl bleier, pleieutstyr, bilsete osv?

Det er jo ingenting i mine øyne :)

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

Som i at det var overraskende lite, og veldig positivt altså!

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2300,- inkl bleier, pleieutstyr, bilsete osv?

Det er jo ingenting i mine øyne :)

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

En ny bilstol koster fort 3000-4000 kr, så må nok beregne litt mer enn 2300 kr ja.

Anonymous poster hash: e9ac0...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente per.mnd. Beklager. Man bruker mer vaskemiddel, mer alt, og vi bruker trolig stelleprodukt for 400-600 i mnd. Bruker Mesoftkluter, babyolje og bepanthen salve hyppig, og pampers er de eneste bleiene som ikke lakk på natta, coop og firstprice funket ikke.

Anonymous poster hash: be0f4...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente per.mnd. Beklager. Man bruker mer vaskemiddel, mer alt, og vi bruker trolig stelleprodukt for 400-600 i mnd. Bruker Mesoftkluter, babyolje og bepanthen salve hyppig, og pampers er de eneste bleiene som ikke lakk på natta, coop og firstprice funket ikke.

Anonymous poster hash: be0f4...ead

Da syns jeg det derimot var kjempemye...?

Vi har heldigvis god inntekt, men syns likevel det høres mye ut. Men kjekt å vite!

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eventuelt" litt mat...? :klo:

Anonymous poster hash: e0fb6...b2f

Haha, de fleste får mye morsmelk og det blir uansett ikke enorme summer.

Men ser at formuleringen var litt feil :fnise:

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg representere motvekten, og si at vi brukte myyyye mindre enn det. Hvis man ikke regner med engangsinnkjøp som seng, vogn, stol etc, men kun regner "bruksutgifter" kostet det ikke stort det første året. Det er jo de store kjøpene som koster.

De første tre mnd ammet jeg. Vi brukte kun vann til vask og bad av baby, og brukte ikke engangskluter. Ingen stelleprodukter, da lille hadde veldig ren og myk hud uten. Ergo gikk utgiftene kun på bleier og forhøyet strømregning. Og mye mat til meg da, hvis det regnes med. Klær fikk vi mye av, og kjøpte en del før fødsel.

Fra tre til seks mnd begynte vi med grøt, blandet av og til grøt med nan, og fruktmos og slikt. Da måtte vi kjøpe en del klær også, etterhvert som lille vokste. Og bleier, såklart. Da kjøpte jeg noen kremer også, salver og slikt. Og våtservietter. Ellers ingen andre utgifter.

Fra seks til ni mnd kjøpte jeg noen leker, noen klær, sko, uteklær, noen bøker. Mer mat til lille, men mindre til meg som etterhvert ammet mindre, og en seks mnd gammel unge spiser ikke mengder, altså. Vi tegnet vel forsikring rundt denne tida, tenker jeg.

Fra ni til tolv mnd måtte vi ut med mer penger. Barnehagestart betyr mer uteklær, etterhvert dobbelt sett av ting og tang, vi skiftet bilstol og lille måtte ha mer klær og begynte å slite på klærne i stedet for å bare vokse ut av de. Jeg kjøpte også mer leker og bøker og slikt fra denne tida.

Nå er lille blitt snart sju år, og pengene har fått bein å gå på. Bokklubber, lego, puslespill, tegnesaker, hauger med klær og sko. Ski, skøyter, fiskestang, bursdagspresanger til venneflokken, fritidsaktiviteter, kjøring. Nå koster det å ha barn :) Vi har en liten på vei, som har mye å arve. Jeg kommer ikke til å kjøpe et klesplagg før fødsel, og vi har heldigvis tatt vare på mesteparten av storebrors store ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva koster dette ca?Anonymous poster hash: 5cdf0...150

Varierer med type forsikring, men du kommer greit av sted med ca 150 kroner måneden, det er jo ikke alt man har behov for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du regner, og hvor dyrt du gjør det. Men man trenger sjelden bruke de store summene de første årene, med mindre man har dårlig økonomisk styring, eller vil det selv. Mener jeg. Da ser jeg selvsagt bort fra helt spesielle situasjoner.

Jeg arver eller kjøper brukt for det meste. Vi bruker litt mer i drivstoff og mat. Jeg vasker klær mye mer enn det jeg ellers ville gjort, så det går litt mer strøm. Til gjengjeld kuttes jo gjerne andre utgifter ned. Man bruker kanskje mindre penger på alkohol, kino, utemat og den type ting.

Barnet mitt er snart halvannet år gammelt nå, og jeg har ikke fått drastisk økte utgifter ennå. I tillegg så får man jo barnetrygd på litt under en tusenlapp. Men da har vi ikke utgifter på barnepass heller. Utgiftene kommer nok!



Anonymous poster hash: 7efc7...6fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg representere motvekten, og si at vi brukte myyyye mindre enn det. Hvis man ikke regner med engangsinnkjøp som seng, vogn, stol etc, men kun regner "bruksutgifter" kostet det ikke stort det første året. Det er jo de store kjøpene som koster.

De første tre mnd ammet jeg. Vi brukte kun vann til vask og bad av baby, og brukte ikke engangskluter. Ingen stelleprodukter, da lille hadde veldig ren og myk hud uten. Ergo gikk utgiftene kun på bleier og forhøyet strømregning. Og mye mat til meg da, hvis det regnes med. Klær fikk vi mye av, og kjøpte en del før fødsel.

Fra tre til seks mnd begynte vi med grøt, blandet av og til grøt med nan, og fruktmos og slikt. Da måtte vi kjøpe en del klær også, etterhvert som lille vokste. Og bleier, såklart. Da kjøpte jeg noen kremer også, salver og slikt. Og våtservietter. Ellers ingen andre utgifter.

Fra seks til ni mnd kjøpte jeg noen leker, noen klær, sko, uteklær, noen bøker. Mer mat til lille, men mindre til meg som etterhvert ammet mindre, og en seks mnd gammel unge spiser ikke mengder, altså. Vi tegnet vel forsikring rundt denne tida, tenker jeg.

Fra ni til tolv mnd måtte vi ut med mer penger. Barnehagestart betyr mer uteklær, etterhvert dobbelt sett av ting og tang, vi skiftet bilstol og lille måtte ha mer klær og begynte å slite på klærne i stedet for å bare vokse ut av de. Jeg kjøpte også mer leker og bøker og slikt fra denne tida.

Nå er lille blitt snart sju år, og pengene har fått bein å gå på. Bokklubber, lego, puslespill, tegnesaker, hauger med klær og sko. Ski, skøyter, fiskestang, bursdagspresanger til venneflokken, fritidsaktiviteter, kjøring. Nå koster det å ha barn :) Vi har en liten på vei, som har mye å arve. Jeg kommer ikke til å kjøpe et klesplagg før fødsel, og vi har heldigvis tatt vare på mesteparten av storebrors store ting.

Men hvordan vasket du med vann uten engangskluter? Bruker også bare vann, men må jo ha noe å frakte vannet fra vasken til stumpen?

Anonymous poster hash: 008f5...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvordan vasket du med vann uten engangskluter? Bruker også bare vann, men må jo ha noe å frakte vannet fra vasken til stumpen?

Anonymous poster hash: 008f5...ba6

Man har også vanlige kluter :)

Anonymous poster hash: 5cdf0...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vasket du med vann uten engangskluter? Bruker også bare vann, men må jo ha noe å frakte vannet fra vasken til stumpen?

Anonymous poster hash: 008f5...ba6

Vanlige vaskekluter? :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Vi fikk et barn som kun tålte dyreste pro produkter første året samt har vært så vanskelig i matveien at matbudsjettet gikk opp med godt og vel 40%. Inkludert bleier, da.

Vi begynte alltid med standard standardvalget og hjemmelaget, og har måttet ende opp med dyreste variant pga magevondt i tillegg til å bruke mye glassmat(kun dyreste merke her og) i tillegg til hjemmelaget.

To dager på rad har han også kommet hjem med ødelagte ullbukser fra bhg, og bare de to dagene kostet da 600.

I tillegg fantes ikke brukbare ting på Finn når vi trengte det(blir solgt asap her), så alt måtte kjøpes nytt selv om planen var å kjøpe endel brukt.

Så her var unger svindyrt fra dag 1.

Merker litt på strøm, men det er nok marginalt i sammenlikning med en tenåring i hus ;)

Endret av Ludodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har også vanlige kluter :)Anonymous poster hash: 5cdf0...150

...eller man kan bare skylle babyens rumpe under vasken, så er det enda enklere å få baby helt ren, og i tillegg slipper man masse møkkete vaskekluter hver dag ;)

Anonymous poster hash: b00da...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...