Gå til innhold

Selgere på Ekjøp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

og da pappa skulle ha et videokamera de reklamerte med på expert, men var tomme for. fikk han et mye bedre ett til samme prisen (det kamera han fikk kostet mere inn enn hva han betalte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er en grunn til at vi ikke valgte elkjøp eller lefdal da vi flyttet inn i ny leilighet for et ¨år siden. Skulle ha alt (kjøleskap, komfyr, vaskemaskin+ tørk, oppvaskmaskin)

Gikk på expert og fikk utmerket  service!

Da har jeg nok vært MEGET uheldig med Expert. På Elkjøp har jeg aldri fått dårlig service, har kjøpt både bilstereo og TV der. Da jeg flyttet for meg selv første gang og skulle ha TV, fikk jeg kjøpe en utstillingsmodell til rabattert pris, dvs jeg fikk 28" til prisen for en mindre TV. Var kjempefornøyd med servicen den gangen (jeg ville ha størst mulig TV, men rimelig). Men på Expert derimot - der setter jeg helst ikke mine ben igjen etter å ha opplevd svært dårlig service flere ganger. Skal innrømme at sambo og jeg prøvde oss en tur innom der sist uke - for å se om vi var heldigere med servicen nå. Vi ruslet gjennom butikken uten at noen tilbød oss hjelp, da gikk vi bare igjen. "Her handler vi ikke" sa sambo da og ringte Elprice og bestilte oppvaskmaskin dagen etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Sendte link til denne tråden til Elkjøp, jeg. De setter sikkert pris på å få vite hvordan forbrukerne oppfatter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Elkøp i dag. Skulle ha en DVD-spiller som hadde vært på tilbud i romjula, men da hadde de den ikke inne.

Nå hadde de den derimot inne, til full pris, men prisen på hylla var tilbudsprisen.

Så da fikk vi den til tilbudspris. Fornøyd jeg! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimable Amie

Alle slike butikker operer med salgskonkurranser - og det er til enhver tid spesielle leverandører som gir mest bonus. Men Elkjøp er ekstreme i så henseende - der får selgerne regelrett kjeft hvis de selger "feil" produkt. Derfor stoler jeg aldri på en selger på Elkjøp - de er kjøpt og betalt.

En annen ting er at jeg nettopp var på Elkjøp og kjøpte meg en rimelig mp3-spiller som jeg skulle ha når jeg sykler til jobb - da den røk etter to dager fant jeg fram kvitteringen og gikk innom min lokale Elkjøpbutikk hvor jeg hadde kjøpt spilleren. Da kunne ekspeditøren fortelle meg at jeg kunne ikke komme tilbake med spilleren uten at jeg hadde bruksanvisningen med :overrasket: den var ny for meg. Jeg ble så irritert at jeg gikk til en annen butikk og kjøpte meg en ny mp3-spiller. Elkjøp har mistet all respekt hos meg - kommer ikke til å legge igjen et øre i den butikken mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske ille hvordan selgerne holder på på Elkjøp ja. Jeg har en kamerat som jobber der, og selv han holder på slik med meg faktisk. Like etter at han begynte å jobbe der, pratet jeg om å kjøpe en ny PC skjerm. Jeg hadde tenkt å bruke max 3'000kr, og det sa jeg til ham. Man han maste på at "du må kjøpe denne flotte skjermen som koster bare 9'000kr"... Ikke snakk om.

Jeg er generelt skeptisk til selgere, fordi de i mange butikker enten prøver å få deg til å kjøpe dyrere varer, prøver å få deg til å kjøpe flere varer, eller skryter grenseløst av varene for å være sikker på at man kjøper. Jeg sjekker derfor uten unntak alt av verdi over 500kr på internett før jeg drar i en butikk, for å se om jeg virkelig vil ha det, og hvilke priser jeg kan regne med for en vare med så-så god kvalitet. Om selgeren anbefaler noe annet, så kjøper jeg enten det jeg kom for, eller drar igjen for å sjekke den andre tingen på internet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme skjedde da pappa skulle kjøpe en pc-skjerm på salg hos Elkjøp. Uansett, de hadde visstnok ikke flere pc-skjermer igjen, ingen stor overraskelse, så pappa krevde at denne selgeren bak disken skulle slå opp på pcen sin hvor de hadde flere igjen. Joda, de hadde 4 igjen ett sted, og 72 ett annet sted. Så pappa dro først innom det ene stedet hvor de hadde 4 igjen, men der var de også utsolgt. Så dro pappa til der de skulle ha 72 pc-skjermer igjen, men der var de også "utsolgt". Men selgeren sa at de hadde en som kostet 1000 kroner mer. Da ble pappa rimelig irritert og sa at de måtte ha et forrykende salg i butikken siden de klarte å selge 72 pc-skjermer på 1 dag. Uansett, selgeren bak disken skjønte at han hadde gått i baret, og måtte innrømme at de hadde flere igjen.. Så vi fikk nå pc-skjermen tilslutt, etter langt om lenge.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemmer meg vanligvis for hva jeg skal ha før jeg drar i butikken, og sjekker varebeholdningen på nettet først.

Er forsåvidt fornøyd med min lokale elkjøp-sjappe, den er stor og oversiktlig, og jeg foretrekker å tusle omkring og studere varene på egenhånd, så jeg mottar uansett minimalt med "veiledning" fra de ansatte.

Endret av Orestes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle kjøpe vaskemaskin. Selgeren forklarte oss da at den var ikke så god, var bla ikke plass til to sett med sengeklær i den. Og det syntes vi jo var dumt, og jøpte den dyrere han anbefalte (som forøvrig er god).

Litt eldre og klokere ser jeg jo hva som egentlig skjedde....

Samme her. For all del, en god maskin, men to lapper dyrere enn den vi hadde planlagt å kjøpe... Jeg må ha med meg støttekontakt når jeg skal til Elkjøp. Sist lot jeg meg overbevise om at jeg MÅTTE forsikre mobilen min for 500 kroner... mobilen kostet 1 krone... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel strengt tatt ikke et eneste elektromarked som ikke prøver å selge gode produkter de tjener mye penger på. Det er ingen hemmelighet at det er pengene de lever av.

Når det kommer til servicenivået på elkjøp, skal jeg være enig i at det ikke bare er gode erfaringer å høste der, men jeg har heller ikke gode erfaringer med deres konkurrenter Siba, Lefdal, Expert osv. Det jeg opplever som positivt med elkjøp er derimot at selgerne ofte har veldig inngående kunnskap om de forskjellige produktene, positive/negative sider ved de forskjellige osv. Har nok mang en gang brukt mer penger enn forventet, men heller aldri opplevd problemer med produktene de har hjulpet meg til å velge.

Når det kommer til alt maset om annonserte varer kontra hva de anbefaler, må jeg si jeg ofte skjønner det godt... om jeg skulle valgt mellom en billig zanussi og en dyrere aeg eller siemens hadde jeg ikke nølt et sekund. Samme om jeg skulle velge mellom en matsui eller whirlpool microbølgeovn. Det sier seg selv at ukjente/billigmerker ikke er like gode. Og spesifikasjoner skal man være forsiktig med å se seg blinde på... 1600 omdreininger betyr bare mindre restfukt i tøyet, men om maskinen vasker bra og skånsomt sier det jo ingenting om.

Det alle bør lære seg med elkjøp er rettighetene elkjøp har gitt oss som kunder.

30 dagers full returrett og prisgaranti (gjelder tilsvarende modeller, ikke nødvendigvis med akkurat samme modellbetegnelse)

3 dagers annonsegaranti. Om man kommer innen de 3 første dagene en annonse gjelder lover de å enten ha produktet, eller å kunne skaffe det innen max 10 dager. Dersom ikke skal man få en tilsvarende vare til samme pris! Er ikke det rått? Ser ikke expert eller elprice være tøffe nok til å love noe slikt.

Uansett, det vil alltid variere mht hvilket servicenivå man opplever, men tror nok man opplever det annerledes om man ser på alle faktorene, selgerne har ikke et hav av tid til hver kunde, butikken skal tjene mest mulig penger, MEN: Tror dere virkelig de er så dumme at de anbefaler et produkt de tror kunden ikke blir fornøyd med? Det er jo å skyte seg selv i leggen, og det tror jeg ikke nordens største elektrokjede hadde blitt størst av å gjøre...

Håper dere alle kan få samme positive opplevelser som jeg har hatt :)

Har forøvrig handlet mest på Elkjøp Lørenskog(Karihaugen) og Jessheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Det er vel ikke så merkelig all den tid de ikke har like priser seg imellom  :ler:

Jeg vet ikke helt hvordan eirforholdene er for alle Elkjøp-butikkene, men om ikke alle er eid av Elkjøp sentralt så er det ikke så rart om prisene er litt forskjellig pga eiendomsutgifter osv. En annen faktor er selvfølgelig konkurransen i nedslagsfeltet til butikkene.

Nei det har ingenting med utgifter å gjøre, men etterspørselen. Etterspørselen er følgelig høyrere på karihaugen enn i elverum og derfor er prisen høyest på Karihaugen slik at inntjeningen blir størst mulig.

Selv har jeg aldri opplevd dårlig kundeservice på elkjøp, men de andre kjedene derimot... Jeg hater Lefdal. De har små, trange og rotete butikker og jeg har aldri fått den servicen jeg forventer av en dyktig selger der. Expert er litt bedre, men jeg går mye heller til Elkjøp.

Jeg har også erfart at elkjøp har selgere med svært god varekunnskap, og det er for meg et viktig kriterie når jeg skal kjøpe en dyr vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det same ved kjøp av tv. Då sto ein minst dobbelt så dyr tv attmed den billige som var annonsert for i eit av kampanjeblada deira. Og selgaren dreiv kun å prata om kor god den andre var, og peika på alt det negative ved den eg kom for å kjøpa. Eg kjøpte den billige eg kom for...:) synes den er kjempegod endå, tre år etterpå. Blir dritalei av slik manipulering! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes vel strengt tatt ikke et eneste elektromarked som ikke prøver å selge gode produkter de tjener mye penger på. Det er ingen hemmelighet at det er pengene de lever av.

Når det kommer til servicenivået på elkjøp, skal jeg være enig i at det ikke bare er gode erfaringer å høste der, men jeg har heller ikke gode erfaringer med deres konkurrenter Siba, Lefdal, Expert osv. Det jeg opplever som positivt med elkjøp er derimot at selgerne ofte har veldig inngående kunnskap om de forskjellige produktene, positive/negative sider ved de forskjellige osv. Har nok mang en gang brukt mer penger enn forventet, men heller aldri opplevd problemer med produktene de har hjulpet meg til å velge.

Når det kommer til alt maset om annonserte varer kontra hva de anbefaler, må jeg si jeg ofte skjønner det godt... om jeg skulle valgt mellom en billig zanussi og en dyrere aeg eller siemens hadde jeg ikke nølt et sekund. Samme om jeg skulle velge mellom en matsui eller whirlpool microbølgeovn. Det sier seg selv at ukjente/billigmerker ikke er like gode. Og spesifikasjoner skal man være forsiktig med å se seg blinde på... 1600 omdreininger betyr bare mindre restfukt i tøyet, men om maskinen vasker bra og skånsomt sier det jo ingenting om.

Det alle bør lære seg med elkjøp er rettighetene elkjøp har gitt oss som kunder.

30 dagers full returrett og prisgaranti (gjelder tilsvarende modeller, ikke nødvendigvis med akkurat samme modellbetegnelse)

3 dagers annonsegaranti. Om man kommer innen de 3 første dagene en annonse gjelder lover de å enten ha produktet, eller å kunne skaffe det innen max 10 dager. Dersom ikke skal man få en tilsvarende vare til samme pris! Er ikke det rått? Ser ikke expert eller elprice være tøffe nok til å love noe slikt.

Uansett, det vil alltid variere mht hvilket servicenivå man opplever, men tror nok man opplever det annerledes om man ser på alle faktorene, selgerne har ikke et hav av tid til hver kunde, butikken skal tjene mest mulig penger, MEN: Tror dere virkelig de er så dumme at de anbefaler et produkt de tror kunden ikke blir fornøyd med? Det er jo å skyte seg selv i leggen, og det tror jeg ikke nordens største elektrokjede hadde blitt størst av å gjøre...

Håper dere alle kan få samme positive opplevelser som jeg har hatt :)

Har forøvrig handlet mest på Elkjøp Lørenskog(Karihaugen) og Jessheim.

Selgerne vil ikke våres beste - de har en politikk på hvilke merker som skal selges akkurat nå. Dette vet jeg veldig godt. Jeg vet også at selgere blir refset dersom de selger "feil" merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha vært veldig heldig med mine besøk på Elkjøp.

Sitter nå med det siste kjøpet i ganget og skriver på KG.

God service og den varen jeg vil ha.

Når det gjelder mersalg så er vel dette noe de aller fleste som har jobbet innen salg kjenner til.

" Ikke selg tilbudsvaren,men selg en lignende en til full pris"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg fått med meg. Elkjøp på Skøyen er den billigste jeg har vært i. En merkelig ting er at prisgarantien deres (dvs at man får mellomlegget tilbake hvis man finner samme vare billigere et annet sted) ikke gjelder innenfor Elkjøp-butikkene.

Jo det gjør den. Prisgarantien gjelder mot alle lokale konkurenter som har den samme varen på lager. Det er også derfor prisene er ulike. Noen butikker er ute etter å markedsandeler i nærmiljøet, andre skal forsvare dem. Da er det noen butikker som trener mer aggressive priser. Prisgaranti gjelder også i akkuat samme butikk, dersom prisen settes ned innen 30 dager.

Ellers er det mye uriktig her som skrives om Elkjøp. Selgere har ikke provisjon på salg. Butikker har ikke til hensikt å ikke ta inn de anonserte varene. Ting blir utsolgt, og leveranser er forsinket, det er ting som skjer og ikke nødvendigvis er Elkjøp sin feil.

Annonsegarantien sier at butikken skal ha 10 dager på å skaffe et produkt før kunden kan kreve et annet tilsvarende. Desuten er det mange anonserte varer som er merket med "begrenset antall" og de er ikke omfattet av denne garantien.

Grunnen til at mange er misfornøyd med Elkjøp er nok at de har mange kunder. Det er ganske naivt å tro at de andre kjedene er så mye "snillere" og ikke er ute etter å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  (22:34)Sist lot jeg meg overbevise om at jeg MÅTTE forsikre mobilen min for 500 kroner... mobilen kostet 1 krone... :ler:

Mange later til å tro at en mobil er verdt 1 kr, men det er faktisk ikke tilfelle. Når du betaler 1 kr for mobilen, så betaler en teleoperatør resten. Og da er du bundet til denne operatøren i 12 mnd. Så hvis mobilen din mistes i do etter 2 mnd må du vente 9 mnd før du kan kjøpe deg en ny telefon subsudiert, med mindre du vil betale på 2 abonnement samtidig da. Alternativt kjøpe en ny til noen tusen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

lurer på om denne gjesten jobber for Elkjøp!

Du forsvarer Elkjøp med nebb og klør.

Gjør du det Gjest?

Har et inntrykk av det, merkelig nok :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt ymse på disse butikkene, ja.

Men svigermor var heldig. Vi kjøpte et mikroanlegg for henne for et par år siden. Da vi kom hjem med det, viste det seg at det var noe som var ødelagt. Den klarte rett og slett ikke å spille av cdene hennes.

Vi gikk tilbake et par dager etterpå. Da var de utsolgt, men vi fikk i stedet et ganske mye dyrere og bedre mikroanlegg med oss hjem. Finere design hadde det også.

Svigermor ble naturligvis kjempeglad.

Når vi har handlet har vi vært ganske bestemte og sagt at vi skal ha den, og fått det.

Unntaket var da vi skulle kjøpe komfyr. Da ville selger egentlig få oss til å kjøpet et produkt som var en del dyrere enn vi hadde tenkt oss, men han klarte det ikke. Vi hadde nemlig sjekka på forhånd med en kokkekompis om han kunne anbefale den vi ville ha, og det kunne han. :sjarmor:

Vi har til handlet litt på Siba og Best Buy, og på Best Buy var frakten for kombiskapet vårt som ble transportert fra østlandet og på døra, billigere enn om vi hadde kjøpt varen og betalt frakten på vår "lokale" elkjedebutikk. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nebb og klør?

Jeg syns bare det var på tide å rette opp i mange feilaktige beskyldninger som folk slenger ut om Elkjøp. Det skaper et helt feil bilde av virkeligheten. Alle elektroforhandlere driver for å tjene penger. Du kan finne dårlig og god service i alle kjeder. Desverre er det som regel den dårlige servicen vi får høre om i forum som dette. Etter som Elkjøp har flest kunder er det ikke overraskende at det også er de som har flest misfornøyde kunder. Men jeg ser ingen grunn til å tro at de har større andel misfornøyde kunder enn andre kjeder. Jeg har opplevd både dårlig og god service på elkjøp, men det har jeg også på Lefdal, Euronics, Expert og Elprice.

Hvor jeg jobber eller har jobbet vil jeg helst ikke kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...