Gå til innhold

Hvis man har norsk mor og tysk far. Men er født og oppvokst i USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er man da litt amerikansk i dine øyne?

Anonymous poster hash: 6770c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har ikke foreldres nasjonalitet noe å si i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 6770c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Nasjonalitet avhenger av statsborgerskap. Så jeg vil anta at du er amerikansk. Men du kan godt si at du er halvt norsk og halvt tysk i sosiale sammnehenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke mye til for å kalle seg amerikaner. Det holder stort sett at du bor der. :) Felles for amerikanere er at alle har avstamming fra et annet land. Unntaket er selvfølgelig indianerne, men de kaller man for native americans.

Har du en norsk forelder kan du også kalle deg norsk. Og du kan kalle deg tysk med en tysk forelder. Men bor du i Amerika kan du kalle deg amerikaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to norske foreldre og er født i statene (bodde der litt) og har begge statsborgerskapene. For min del har jeg fått høre det sånn at siden jeg er født i statene (og har statsborgerskapet) så er jeg en amerikaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barn som fødes i USA av norsk mor får vel automatisk norsk statsborgerskap? Eller får man begge?

Anonymous poster hash: 6770c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Men barn som fødes i USA av norsk mor får vel automatisk norsk statsborgerskap? Eller får man begge?

Anonymous poster hash: 6770c...06a

Nei man blir automatisk amerikansk statsborger. Det er mulig jeg tar feil men jeg er ganske sikker på at du faktisk må være født i Norge eller på et norsk territorium for å bli norsk statsborger og du må ha ihvertfall en norsk foreldre.

men jeg kan selvsakt ta feil siden jeg er langt i fra noen ekspert på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to norske foreldre og er født i statene (bodde der litt) og har begge statsborgerskapene. For min del har jeg fått høre det sånn at siden jeg er født i statene (og har statsborgerskapet) så er jeg en amerikaner...

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha flere statsborgerskap i tillegg til sitt norske

Anonymous poster hash: b42bc...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha flere statsborgerskap i tillegg til sitt norske

Anonymous poster hash: b42bc...91a

Mange unntak

Anonymous poster hash: 6770c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man blir automatisk amerikansk statsborger. Det er mulig jeg tar feil men jeg er ganske sikker på at du faktisk må være født i Norge eller på et norsk territorium for å bli norsk statsborger og du må ha ihvertfall en norsk foreldre.

men jeg kan selvsakt ta feil siden jeg er langt i fra noen ekspert på det området.

Ja, du tar helt, helt feil.

Anonymous poster hash: 1dac0...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha flere statsborgerskap i tillegg til sitt norske

Anonymous poster hash: b42bc...91a

Det fungerer helt til du møter land som ikke lar deg velge bort statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 2e903...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha flere statsborgerskap i tillegg til sitt norske

Så mye man kan finne lett på nett hvis man søker:

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha flere statsborgerskap i tillegg til sitt norske. I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet i følgende tilfeller:

  • Hvis du er født til dobbelt statsborgerskap fordi du har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter dine foreldre (for eksempel norsk mor og utenlandsk far)
  • Hvis du er født av norske foreldre i et land som bygger på territorialprinsippet (den som er født i et land, får det landets statsborgerskap). Da kan du ha både norsk statsborgerskap og fødelandets statsborgerskap
  • Hvis du har søkt norsk statsborgerskap, og det ikke er mulig for deg å gi avkall på ditt opprinnelige statsborgerskap
  • Hvis et barn født før 1. september 2006 blir meldt norsk.
  • For barn som kan få norsk statsborgerskap ved melding, er det ikke krav om løsning fra annet statsborgerskap. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.
  • Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner enn søknad, melding eller ønske, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.

Hvis du har dobbelt statsborgerskap kan du ha både rettigheter og forpliktelser til to forskjellige stater eller land. For eksempel har man rett til å ha to pass og i utgangspunktet krav på diplomatisk beskyttelse og konsulær bistand fra begge land. Videre kan man som norsk statsborger være vernepliktig i Norge.

https://snl.no/statsborgerskap:

Enkelte andre land som eksempelvis USA, bygger på territorialprinsippet. Det innebærer at et barn får det statsborgerskapet der det blir født. Et barn som blir født i USA blir automatisk amerikansk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Ja, du tar helt, helt feil.

Anonymous poster hash: 1dac0...759

Ikke helt man er amerikansk statsborger om man er født i USA uavhening om du er født av norsk mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...