Gå til innhold

Kan man påvirke evolusjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så på Brille at asiatiske damer ofte opererer bort den epikantiske folden for å se bedre ut. Det fikk meg til å tenke - hvis man systematisk begynte med dette, og opererte alle som hadde det, ville evolusjonen tatt hintet til slutt da, og gradvis utelatt den? Hvor lang tid ville det antakeligvis tatt?



Anonymous poster hash: d2f50...da7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så på Brille at asiatiske damer ofte opererer bort den epikantiske folden for å se bedre ut. Det fikk meg til å tenke - hvis man systematisk begynte med dette, og opererte alle som hadde det, ville evolusjonen tatt hintet til slutt da, og gradvis utelatt den? Hvor lang tid ville det antakeligvis tatt?

Anonymous poster hash: d2f50...da7

Nei, evolusjonen ville ikke tatt dette hintet. Det fungerer ikke sånn. Tvert imot, en sånn praksis fjerner et hvert tenkelig seleksjonspress som ellers kunne fjernet den epikantiske folden. Dersom mennesker uten epikantisk fold, eller med mindre uttalt epikantisk fold ble ansett for å være mer attraktive enn andre, og det ikke var mulig å fjerne den kirurgisk, ville den kunne forsvinne på noen ganske få generasjoner.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få barn. Eller la være. I begge tilfeller påvirker man evolusjonen.



Anonymous poster hash: e2c1a...5d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg så på Brille at asiatiske damer ofte opererer bort den epikantiske folden for å se bedre ut. Det fikk meg til å tenke - hvis man systematisk begynte med dette, og opererte alle som hadde det, ville evolusjonen tatt hintet til slutt da, og gradvis utelatt den? Hvor lang tid ville det antakeligvis tatt?

Anonymous poster hash: d2f50...da7

Nei, et inngrep som gjøres på den måten, vil ikke kunne overføres. Genmaterialet vil jo være det samme. Det er vel det som heter lamarckisme, etter Lamarck, som trodde vi kunne arve erfaringer (samtidig ser det nå ut til at dette på et vis kan være mulig gjennom epigenetikk, men dette vet vi lite om enda, og det ville ikke gjelde i dette eksempelet, men heller med episoder som påvirker genene eks. alkoholforbruk, utsatt for toksiner på arbeidsplassen etc). Om derimot alle syntes at den epikantiske folden var veldig stygg og ingen ville ha seg med kvinner som hadde den, ville den kunne forsvunnet, såkalt seksuell seleksjon.

Så, til en viss grad kan vi påvirke evolusjon, og det er jo det man gjør gjennom f.eks avlsprogrammer med hunder. Problemet der er at man ofte har selektert ut i fra eksteriør, og ikke helse og derfor har fått hunder som har for små hoder og får epilepsianfall, hunder med lav bakpart som får HD osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du svømmer i badekaret 2 timer hver dag i ett år, blir du gradvis til en hval.

Nettopp!

Har du noen gang sett en ape som har født et menneske?

Hilsen Hans72.

Anonymous poster hash: e30c8...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...