Gå til innhold

Generalisering av resultater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studerer spesialpedagogikk så vår forståelse er rettet mot dette feltet.

Er det riktig at man IKKE kan generalisere om resultater fordi hver situasjon er kontekst bundet og i populasjonen man undersøker vil det alltid være avvik fra selve funnene? Eller er det rett og slett fordi man ikke har brukt sannsynlighetsutvalg?

Jeg tolker det som det første, at alle situasjoner er forskjellige og alle personer er forskjellige og dermed er det ikke mulig å generalisere og si at x gjelder for alle x i Norge. Tenker at det kanskje er grunnen til at sannsynlighetsutvalg ikke brukes i pedagogikk?

Fordi det står i boken min at for å kunne generalisere så forutsetter det sannsynlighetsutvalg.

Jeg har bombardert læreren min med mange spørsmål så det er derfor jeg skriver her. :)



Anonymous poster hash: 1c85c...ae9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kan ha noe med det å gjøre at i spesialped vil man ikke få store nok populasjoner til å kunne bruke sannsynlighetsutvalg? Så da bruker man rekrutering/ snowballing etc - og da vil man ikke kunne generalisere (siden det ikke er tilfeldig utvalg, alle har ikke lik sjanse til å bli trukket ut og da kan resultatene bli feil).

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på det mer som at de som beskjeftiger seg med pedagogikk, misliker hard vitenskap. De liker virkelighetsbeskrivelser som er kvalitative og narrative, de er opptatt av opplevelser og så videre, ikke prediksjoner eller sannsynlighet.

Med andre ord, det dreier seg mer om ideologi enn om hvorvidt man kan generalisere et resultat eller ikke. Til deres forsvar skal man likevel si at enhver modell har sin begrensning, og det innebærer at man ikke kan generalisere for langt.

Eller som fysikeren i Leonards kyllingvits sa det: "Jeg har en modell som forklarer hva som er galt med kyllingene! Men den virker bare for kuleformede kyllinger i et vakum."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...