Gå til innhold

Hvorfor endres naturen så brått syd for Gøteborg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje litt teit spørsmål, men noen som vet hvorfor naturen og landskapet er så ulikt nord og syd for Gøteborg?

Reiser relativt ofte sydover i retning København fra Oslo med bil, og stusser alltid over dette! :P

Ikke bare blir landskapet brått mye flatere, (fra norsk til dansk landskap over et par kilometer liksom) men det er akkurat som om vegetasjonen og lyset endres samtidig. Bøkeskog (?) og "hvitere" lys syd for bygrensen, mens det er gran og bjerk på motsatt side. En annen flora?

Er det slik at noen trær og planter trives bedre i flatere landskap enn andre? Eller går det et slags klimaskille i dette området? Naturen er jo relativt lik fra Bodø til Kristiandsand i Norge, så hvorfor dette brå skillet i Halland-regionen? :vetikke:

Noen som kan oppklare? :)



Anonymous poster hash: 24e7f...f57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vet jeg, men generelt så trives forskjellige typer planter i forskjellig jordsmonn. Jeg har ingen tro på klimaskiller som er så skarpe at man kan se radikale endringer fra den ene enden av en by til den andre.

Høydeforskjeller derimot, kan være relevante.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroklima kan variere riktig mye over små avstander. I tillegg til høydeforskjeller og jordsmonn kan nevnes faktorer som bakkens helning, hva som finnes av lokal flora og menneskeskapte strukturer (alt dette kan påvirke temperaturen som i sin tur påvirker hvilke planter som trives).

Ser man et markert skille i floraen i et større område slik som TS nevner, tenker jeg nok det først og fremst skyldes jordsmonnet. Tørt med mye sand, eller vått og myrlendt... forskjellige trær trives best alt etter som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...