Gå til innhold

Tror dere vi kommer til å bevitne noe vitenskapelig revolusjonerende i vår levetid?


sauen87

Anbefalte innlegg

Tenker da på å få svar på de store spørsmålene(livet, døden, universet), kontakt med intelligent liv i universet, banebrytende oppdagelser/oppfinnelser osv. Og hva kunne dere helst ønske at vi fikk oppleve? Jeg kunne tenkt meg kontakt med utenomjordiske, og å få vite hva som skjer når vi dør... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker da på å få svar på de store spørsmålene(livet, døden, universet), kontakt med intelligent liv i universet, banebrytende oppdagelser/oppfinnelser osv. Og hva kunne dere helst ønske at vi fikk oppleve? Jeg kunne tenkt meg kontakt med utenomjordiske, og å få vite hva som skjer når vi dør... :)

Personlig tror jeg nok ikke vi får kontakt med utenomjordiske i vår levetid eller finner ut hva som skjer når vi dør, men jeg tror det er en reell mulighet til å la mange flere ta deler i romferder - kanskje koloni på månen. Tror også bemannet ferd til Mars er realistisk innen vår levetid. Ikke innen 10 - 20 år, men innen 40 år kan det være på plass.

Anonymous poster hash: 77db9...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banebrytende oppfinnelser? Helt klart. Det kommer til å skje mye interessant i tiden fremover, og det trenger man ikke en krystallkule for å forutsi.

Aliens gjør seg best på film, og mitt store håp er at vi aldri kommer i kontakt med en fremmed rase, iallfall ikke før vi er blitt en god del mer avanserte og mindre sårbare. Det er ingen grunn til å anta at en fremmed rase vil være interessert i noe annet enn sine egne behov, og risikoen for at de vil utnytte oss, er ganske stor.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi finnes svar på de filosofiske spørsmålene, men har troa på oppdagelser/forskning!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje knekke kreft-gåten?

Tuller du nå?

Det finnes ingen gåte.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så da har du forklaringa på alt da?

For de som mener det utelukkende er en livstilssykdom, tar nok feil. Hvorfor får da spedbarn og små barn kreft? Hva med friske toppidrettsutøvere som f.eks Lance Armstrong. Har disse fått kreft pga livsstil?

Og når jeg nevnte "knekke kreft-gåten", mente jeg først og fremst at man finner en kur for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har du forklaringa på alt da?

For de som mener det utelukkende er en livstilssykdom, tar nok feil. Hvorfor får da spedbarn og små barn kreft? Hva med friske toppidrettsutøvere som f.eks Lance Armstrong. Har disse fått kreft pga livsstil?

Og når jeg nevnte "knekke kreft-gåten", mente jeg først og fremst at man finner en kur for det.

Så det du mener er altså å forbedre behandlingen vi har i dag, og finne ut mer om sammenheng mellom gener og livstil. Det er ikke noe revolusjonerende som kommer til å skje innen kreftforskningen, det er en utvikling. Det å kalle det en gåte er veldig misledende.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener er altså å forbedre behandlingen vi har i dag, og finne ut mer om sammenheng mellom gener og livstil. Det er ikke noe revolusjonerende som kommer til å skje innen kreftforskningen, det er en utvikling. Det å kalle det en gåte er veldig misledende.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Hva med en kreftvaksinasjon, da..

Anonymous poster hash: b8940...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener er altså å forbedre behandlingen vi har i dag, og finne ut mer om sammenheng mellom gener og livstil. Det er ikke noe revolusjonerende som kommer til å skje innen kreftforskningen, det er en utvikling. Det å kalle det en gåte er veldig misledende.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Ville du ikke kalt en kur for alle kreftformer for revolusjonerende?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

ja som gutt 86, tror jeg kanskje kreft blir knekket før jeg får det(viss jeg er en del eldre når jeg får det)

Akurrat nå går kreft fra å være noe kjipt man får som ødlegger et år av livet ditt til DAU!

Hemligeten er å finne en kur som er like effektiv på alle kreft former, Gåten er i å stoppe den fra å spre seg, en kreft som ikke sprer seg er ikke spesielt farlig.

Ellers tror jeg vi får mer kunnskap om abiogenesis, samt big bang, kanskje vi finner beviser for multiverse, kanskje vi finner forklaringa på hvorfor gravitasjonen er så svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du ikke kalt en kur for alle kreftformer for revolusjonerende?

Kreftceller er kroppens egne celler. Det er komplisert å ta livet av kreftceller uten å drepe friske celler. Det man må jobbe med er å kunne ta livet av celler i et svært lite området, og det å kunne oppdage kreft mye raskere. Med en gang kreften er spredt mellom organer vil man måtte drepe både kreftceller og friske celler. Dette kan og kommer til å forbedres fremover, men det vil ikke komme en plutselig løsning på det, og det kan absolutt ikke defineres som en gåte.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kreftvaksinasjon, da..

Anonymous poster hash: b8940...46b

Vaksiner brukes for å forhindre virus og bakterieinfeksjonen ved å sprøyte de inn halvdøde eller døde for at kroppen skal danne antistoffer mot de. Det går ikke an å vaksinere mot kreft.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Kreftceller er kroppens egne celler. Det er komplisert å ta livet av kreftceller uten å drepe friske celler. Det man må jobbe med er å kunne ta livet av celler i et svært lite området, og det å kunne oppdage kreft mye raskere. Med en gang kreften er spredt mellom organer vil man måtte drepe både kreftceller og friske celler. Dette kan og kommer til å forbedres fremover, men det vil ikke komme en plutselig løsning på det, og det kan absolutt ikke defineres som en gåte.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Som sagt hemmeligheten er å stoppe spreding, det er mange typer kreft, og derfor mange typer behanding og visse kreft former er dødlige uasnett hvor mye man gjør,(feks lungekreft) mens andre kreft former har nå så effektiv behanding at du må ha seriøst uflaks om du dør av det(hodgsens lymphoma)

Det er spredinga som dreper, viss du stopper den vil ikke kreften drepe deg, forhåpentligvis spres alle krefttyper gjennom samme mekanisme, og viss det stemmer og vi kan stoppe den, vil vi kunne stoppe eller kurere alle kreftformer, bare for noen dager siden kom forskere med utalesler om at de har funnet ut hvordan kreft sprer seg og at det faktisk er lett å stoppe, det er så klart alt alt for tidlig å si om dette bare er ekstrem optimisme, eller om det er noe med det.

Vaksiner brukes for å forhindre virus og bakterieinfeksjonen ved å sprøyte de inn halvdøde eller døde for at kroppen skal danne antistoffer mot de. Det går ikke an å vaksinere mot kreft.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Du kan vaksinere mot "kreft" eller mer presist, du kan vaskineres mot visse virus (som HPV) som vi vet kan skape kreft, på den måten kan sjangsen for kreft senkes mye, men det er ikke mulig å vaksinere mot kreft former som ikke kommer pga. andre sykdommer.

Så klart visse kreft former er kjempe lette å unngå, ikke røyk, og du får ikke lungekreft(med mindre du er en matematisk raring) Du trenger ikke vanksine, du trenger ikke trene eller forandre dietten, ikke røyk, og du vel aller høyst sannsynlig ikke få lungekreft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanismene for spredning er jo bare at kreftcellene kommer inn i blod og/eller lymfesystemet. Det er ikke særlig mer komplisert enn det. Kan du linke til det du snakker om? Enkelte virus kan føre til kreft, men kreft kan komme av tilfeldige mutasjoner som er fremkallet av mye forskjellig, så er ikke sånn at det vil dukker opp en vaksine mot kreft. Som sagt, mye kommer til å gjøres for å kunne forebygge kreft, men det å tro at man plutselig finner svaret på "kreftgåten" har ikke rot i virkeligheten, og gir et misledende bilde på hvordan forskning på kreft fungerer.



Anonymous poster hash: 47d2b...4f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Mekanismene for spredning er jo bare at kreftcellene kommer inn i blod og/eller lymfesystemet. Det er ikke særlig mer komplisert enn det. Kan du linke til det du snakker om? Enkelte virus kan føre til kreft, men kreft kan komme av tilfeldige mutasjoner som er fremkallet av mye forskjellig, så er ikke sånn at det vil dukker opp en vaksine mot kreft. Som sagt, mye kommer til å gjøres for å kunne forebygge kreft, men det å tro at man plutselig finner svaret på "kreftgåten" har ikke rot i virkeligheten, og gir et misledende bilde på hvordan forskning på kreft fungerer.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Det er gåter når det kommer til kreft jo,

Og nei det er ikke bare at cellene kommer i blodet eller lymfen, spørsmålet er hvorfor de sprer seg, det signaler som sendens som får kreften til å spre seg, all kreft er ikke kreft, hadde det vært slik hadde vi funnet kuren for lenge siden, er flere kreft former som ikke spres gjennom blod eller lymfen, prostata kreft går ofte direkte til tarmen eller skjelletet, osv. mens bryskreft sprer seg gjennom lymfen først.

Du har også noen ganger løse kreft celler som spres i kroppen gjennom blodet som du sier, som slår rot random steder i kroppen.

http://www.calgaryherald.com/news/Scientists+believe+have+discovered+cancer+spreads/8533810/story.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er gåter når det kommer til kreft jo,

Og nei det er ikke bare at cellene kommer i blodet eller lymfen, spørsmålet er hvorfor de sprer seg, det signaler som sendens som får kreften til å spre seg, all kreft er ikke kreft, hadde det vært slik hadde vi funnet kuren for lenge siden, er flere kreft former som ikke spres gjennom blod eller lymfen, prostata kreft går ofte direkte til tarmen eller skjelletet, osv. mens bryskreft sprer seg gjennom lymfen først.

Du har også noen ganger løse kreft celler som spres i kroppen gjennom blodet som du sier, som slår rot random steder i kroppen.

http://www.calgaryherald.com/news/Scientists+believe+have+discovered+cancer+spreads/8533810/story.html

Og så er det pussigheten ved at noen ganger blomstrer det opp en masse metastaser som ikke var synlige på røntgen, med en gang man tar knekken på modersvulsten. Det er i seg selv merkelig, og en kompliserende faktor. Det er tydeligvis mye man ikke vet om om hva som får kreftceller til å vokse, og hva som holder dem tilbake. Jeg mener, hvis man kunne duplisere det modersvulsten gjør i disse tilfellene, så kunne jo det begrense veksten av kreftcellene ganske effektivt, uten bruk av cellegift. For disse sovende koloniene av kreftceller kan så vidt jeg skjønner, ligge i dvale ganske lenge, før de plutselig aktiveres av at modersviulsten forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Og så er det pussigheten ved at noen ganger blomstrer det opp en masse metastaser som ikke var synlige på røntgen, med en gang man tar knekken på modersvulsten. Det er i seg selv merkelig, og en kompliserende faktor. Det er tydeligvis mye man ikke vet om om hva som får kreftceller til å vokse, og hva som holder dem tilbake. Jeg mener, hvis man kunne duplisere det modersvulsten gjør i disse tilfellene, så kunne jo det begrense veksten av kreftcellene ganske effektivt, uten bruk av cellegift. For disse sovende koloniene av kreftceller kan så vidt jeg skjønner, ligge i dvale ganske lenge, før de plutselig aktiveres av at modersviulsten forsvinner.

Ja, det er også folk som dør av svultser som ikke skulle drept dem, fordi svultsen er liten og skulle ikke ha sent ut metastater enda, men pluttselig dør noen mennsker, og først når de opner dem opp oppdager de at et matastase har fulgt blodet og begynnt å vokse i hjernen, og i hjernen er det bare så så mye plass så når du da for en rask voksende ny svults i hode.dør man før hoved kreften skule drepe deg(ofte vet de ikke en gang at de har kreft fordi orginal svultsen er så liten så ingen symptomer har dukket opp.

Det er også rart hvor lenge folk går med visse kreftyper uten å vise noe, har lest om folk som kommer inn på sykehuset, kanskje de hoster litt, eller kanskje for helt andre grunner, så tar de et røngten, som viser at lungene er FULLE av kreft og pasienten har bokstavligtalt dager igjen å leve, de skjønner ingen ting, alt er bra så kommer de til legen og får beskjed at du ikke kommer ut av sykehuset i live fordi du kommer i løpet av et par dager til å få problemer med å puste og i løpet av et par uker er du dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banebrytende oppdagelser/oppfinnelser

Der mener jeg det er ingen tvil om at vi allerede har opplevd. F.eks innen bioteknologi og genomsekvensering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåter ja. Men ikke "kreftgåten". Man kommer heller ikke til å finne en egen kur for kreft. Som du sier er ikke ulike kreftformer lik hverandre.



Anonymous poster hash: 47d2b...4f4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...