Gå til innhold

Wolfie trener, kanskje ...


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket nå, på økter hvor jeg ikke har brukt pulsbelte, så har jeg ikke den knappen. Så da er det mysteriet oppklart ;)

Jeg har et billig pulsbelte fra Garmin som sender direkte til mobilen min, og til Vivofiten min, så det trenger jo ikke være så fancy saker. Veldig greit å få alt inn i Endomondo, ellers mister jeg totalt oversikt :P

Ja, er enig i det. Landet på pulsklokke for den er enkel å feste på styret på spinningsykkelen så jeg kan se nivåene underveis, men er litt irritert for at den ikke sender til Endomondo også når jeg er ute og løper. :jolie: Greit å få løst hjertesonemysteriet i det minste. Får se om jeg etterhvert spanderer på meg et Polar pulsbelte som skal kunne kommunsere med både Polarklokker og Endomondo. Så et sånt i går kveld da jeg googlet for å finne ut av Endomondo HR sonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På trening igjen i dag, og for første gang siden jeg begynte løpingen min (i denne omgang) var det rett og slett bare blæh. Verken mer eller mindre. Alt føltes feil og kjipt, men det ble 30 min på mølla, hvorav jeg løp 20 av dem.

Startet med intervaller 45 sek på og 15 sek av, klarte 7 av dem før jeg måtte gi meg, men da fortsatte jeg å løpe i rolig tempo til jeg hadde løpt i 20 min, så litt pressing ble det da. For jeg var egentlig klar til å gi meg mye, mye tidligere.

Jeg setter det i sammenheng med det å bli gammel, bursdag i dag, så det er nok hele forklaringen! :opplyser:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trening igjen i dag, og for første gang siden jeg begynte løpingen min (i denne omgang) var det rett og slett bare blæh. Verken mer eller mindre. Alt føltes feil og kjipt, men det ble 30 min på mølla, hvorav jeg løp 20 av dem.

Startet med intervaller 45 sek på og 15 sek av, klarte 7 av dem før jeg måtte gi meg, men da fortsatte jeg å løpe i rolig tempo til jeg hadde løpt i 20 min, så litt pressing ble det da. For jeg var egentlig klar til å gi meg mye, mye tidligere.

Jeg setter det i sammenheng med det å bli gammel, bursdag i dag, så det er nok hele forklaringen! :opplyse:

Japp, sånn er det å bli gammel! Bare å glede seg til alle de andre tegnene også kommer. :opplyser: Btw, smileyen heter opplyser ikke opplyse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, sånn er det å bli gammel! Bare å glede seg til alle de andre tegnene også kommer. :opplyser: Btw, smileyen heter opplyser ikke opplyse. ;)

For å få en opptur leste jeg litt statistikk på endomondo, jeg har økt gjennomsnittshastigheten min fra 6,8 km/t den 8. november til 8,1 km/h den 30. november.

Jeg husker aldri om det skal være -r eller ikke, pleier å huske og sjekke det, men glemte det denne gangen gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en opptur leste jeg litt statistikk på endomondo, jeg har økt gjennomsnittshastigheten min fra 6,8 km/t den 8. november til 8,1 km/h den 30. november.

Jeg husker aldri om det skal være -r eller ikke, pleier å huske og sjekke det, men glemte det denne gangen gitt :P

Da er det faktisk lov å føle seg litt sliten. ;) En dags hvile med masse god mat (som jo hører til på en bursdag) så er du sikkert tilbake i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faktisk lov å føle seg litt sliten. ;) En dags hvile med masse god mat (som jo hører til på en bursdag) så er du sikkert tilbake i form.

Tror det blir mer enn en dags hvile faktisk, for i morgen er det eksamen og bursdagsfeiring, torsdag er det kurs i Stavanger og jeg må reise hjemmefra kl. 6 og fredag skal jeg feire litt igjen, så jeg tror det drøyer helt til lørdag før neste trening. Men jeg tror faktisk kne og hofte har godt av det, så det blir helt sikkert bra!

Det er det jeg liker å fortelle meg selv, i alle fall :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble trening både på lørdag og i går, endte på 5,40 km på 40 min begge økter, men mer intervallpreget i går enn på lørdag.

Det jeg nå lurer på, er hvordan jeg skal få bena til å henge med. For pusten er overraskende bra, mens bena kjennes tunge som bare pokker, og begynner ikke å funke ordentlig før jeg har igjen en 5 min, da er det ikke like tungt lenger :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble trening både på lørdag og i går, endte på 5,40 km på 40 min begge økter, men mer intervallpreget i går enn på lørdag.

Det jeg nå lurer på, er hvordan jeg skal få bena til å henge med. For pusten er overraskende bra, mens bena kjennes tunge som bare pokker, og begynner ikke å funke ordentlig før jeg har igjen en 5 min, da er det ikke like tungt lenger :klo:

Hvor lang tid bruker du på oppvarming, og hvor hard oppvarming har du? Hvor ofte og hvor hardt trener du hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg begynner med 5 min gåing med høyeste 6,5. Deretter økte jeg fra 8 med 0,1 hvert minutt.

Jeg er på mølla 40 min hver gang og har minst 1, som regel 2 eller flere dager mellom hver økt.

Hvis jeg kjører hardere på begynnelsen, så blir bena raskere lettere, men da holder ikke pusten. Kjører jeg saktere funker pusten bra, men da begynner ikke bena å komme seg før jeg omtrent er ferdig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny økt på mølla igjen i dag, men jeg måtte ta to minutter gåing midt inni i dag, så da ble det 14 min løping, 2 min gange og 14 min løping.

Jeg presset meg rett og slett såpass mye at jeg ikke orket å fullføre hele uten pause, så da kunne jeg enten korte ned eller ta en kort pause. Veldig glad jeg gikk for det siste, for de siste 14 minuttene gikk faktisk veldig bra. Løp siste minutt på 13,5, det er vel det høyeste jeg noensinne har løpt på, tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen unnskyldninger!

Ja, jeg føler meg ekstremt selvgod etter å faktisk ha trent etter eksamen og før jobb :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Da er det kanskje, muligens tid for å pusse støv av denne dagboka igjen også :P

I går var jeg tilbake i klatreveggen, og det var vondt. Det var jo så innmari gøy før jul, men i går var det ikke mye moro å spore. Og underarmene mine protesterer vilt i dag! men da er det jo selvfølgelig bare en ting å gjøre, begynne å klatre fast igjen. Blir vel 2-3 ganger i måneden, håper jeg.

Ellers er det ridekurs på gang, jeg starter mandag. Er rimelig sikker på at jeg kommer til å bli minst like støl etter det.

Og så skal jeg se om jeg får tatt meg en tur på mølla igjen før denne uka er omme. For å være helt ærlig gleder jeg meg ikke så mye til det heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen om mølle i dag gikk ut da jeg våknet i en svettepøl pga. feber i natt. Formen er ikke så verst, men jeg vil ikke meg selv så vondt at jeg starter treningsåret med en økt når jeg er i halvdårlig form. Istedet gikk jeg av bannen på National og gikk til jobb, så da ble det litt frisk luft og lett mosjon i stedet.

Mandag er første ridetime, og jeg grugleder meg noe veldig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg faktisk gjennomført min første ordentlige treningsøkt, utenom ridningen, i år!

30 min på mølle, men bare 15 min løping. Hadde ikke strøm på mp3-spilleren min, og det var svært vanskelig å motivere meg til noe mer uten musikk :P

Etter det testet jeg styrkerommet på jobben for første gang. Var helt alene der, så fikk kjørt både knebøy og roing. Litt usikker på hva jeg egentlig vil kjøre av styrke. Liker både knebøy og roing, men hva mer? Trenger vel strengt tatt noe som kan styrke øvre del av rygg og kappemuskel, så hvis noen har forslag til gode øvelser er det bare å rope ut. Jeg skal ikke ta benkpress, brystmusklene mine er i følge fysioterapeuten min mer enn sterke nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Roing er vel bra for øvre del av ryggen? Det samme gjelder vel nedtrekk?

Hvis du synes det blir mye "vel" og "?" her, så er det fordi jeg på ingen måte er treningsguru. Jeg bare prøver å kjenne etter hvilke øvelser som tar hvor hos meg selv :fnise: . Bortsett fra det så kan crunch aldri bli helt feil i mine øyne og jeg liker også godt sånn "crunchvridning" som styrker de skrå bukmusklene. Vet ikke om det er rett eller feil, men jeg har det for meg at den også virker styrkende på ryggen selv om det først og fremst er mageøvelse.

Og så er det en sånn øvelse der man hever armene sidelengs, mens man holder lette manualer. Den skal visstnok være god for skuldrene. *skjønner du den beskrivelsen så er du skikkelig god*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få roingen (med stang) til å ta der jeg vil, synes ikke jeg får aktivert øvre del av ryggen godt nok. Men det er mulig det bare er fordi jeg er så svak i nedre del av rygg at jeg kun kjenner det der :P

IKke veldig glad i crunch, jeg da. Muligens mye fordi jeg sliter med nakken, og den påvirkes når jeg prøver meg :P Mye mulig jeg ikke kommer til å fokusere mye på rene coreøvelser når jeg kjører styrke, rett og slett fordi stabilisatorene får kjørt seg mye når jeg rir.

Aha, skjønner hva du mener. Det er en mulighet. Ev. militærpress/skulderpress.

Vurderer bittelitt å få PT noen timer igjen, men må vurdere når jeg ser hvordan april blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta kappemuskelen er en øvelse som foroverbøyd sidehev veldig bra. Pass på at du ikke bruker moment dvs. farten når du hever vektene. Det er muskelen som skal gjøre all jobben, så bruk relativt lette vekter. Facepull (samme gjelder her, det er musklene som skal jobbe! IKKE bruk farten) er også en flott øvelse. For ryggen generelt er ro-øvelser, nedtrekk og markløft finfine øvelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foroverbøyd sidehev fikk jeg tips av en kollega om i går kveld også, så kanskje jeg må teste den.

Ellers takk for tips, jeg får teste ut litt forskjellig. I dag kjenner jeg at jeg tydeligvis har stabilisert godt med magen under styrketreningen i går, sånn bortsett fra det har jeg tydeligvis brukt lårene godt. Ikke helt deilig å komme i gang igjen med styrketrening, kjenner jeg :laugh: Blir hardt på ridetime i kveld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...