Gå til innhold

Er det helt greit at barnehagene leser homoeventyr for små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, for å si det slik; 3-5 % antas å være homofile. En enda mindre gruppe enn dette er såkalte navere. Nå mener NOEN at ordet naving utgår. Ja, NOEN mener også at bønder er kommunister. I det hele tatt er de mot både mindre og større ting enn homofili, så jeg antar at mangfold ikke er hva NOEN syns er spesielt ok.

Vel, NOEN burde kanskje forsone seg med at homofili er kommet for å bli. Det har vært sagt mye negativt om det helt siden Paulus, og sannsynligvis også før, og det har ikke manglet på fordømmelse. Men likevel ser det ut til at 3-5%,s om du sier, vokser opp til å bli homofile eller lesbiske. Fordømmelsen og den negative pressen ser ikke ut til å skape annet enn eksistensiell angst og generell elendighet.

Så kanskje man skulle forsøke en annen vei: La det falle noen små hint om at så lenge man ellers er OK, så er det ingen katastrofe om man blir glad i en av samme kjønn. Kanskje ungene utvikler noen tankeprosesser som gjør det lettere for dem å takle møtet med akkurat denne anderledesheta på en bedre måte enn de fleste generasjonene før dem har gjort.

Og hvor ligger skaden? Det er en form for kjærlighet mellom likeverdige. Jeg hadde så nær sagt likemenn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg HÅPER barnehagen kommer til å lese homoeventyr for sønnen min. Barn har ikke de samme sperrene som vi voksne har, og så lenge de får vite at dette er greit og fint helt fra de er små vil de bli mye mer tolerante når de blir voksne også. Alle er like mye verdt uansett hudfarge og legning, og det synes jeg er fint om barnet mitt får lære så tidlig som mulig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart NOEN burde forsone seg med det. Egentlig langt flere enn NOEN. Men altså, jeg er ikke så fan av små hint, selv ikke til små barn. Foretrekker synge det fra taktoppene-metoden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man ha et syn og formidle om homofile i det hele tatt?
Det er da ingen som har et syn på heterofile? Når jeg får barn, så kommer ikke jeg til å bevisst passe på å formidle et syn om at heterofili er okey eller ikke okey.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man ha et syn og formidle om homofile i det hele tatt?

Det er da ingen som har et syn på heterofile? Når jeg får barn, så kommer ikke jeg til å bevisst passe på å formidle et syn om at heterofili er okey eller ikke okey.

Jeg får et inntrykk av at homofili på et vis skal 'kvoteres' inn i historiefortellingen her, eventyr om homofile prinser føler jeg at raskt blir et slags krampeaktig forsøk på politisk korrekthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at barn skjønner at homofile forhold er likeverdige med heteroseksuelle forhold. Og spesielt når stigmaet rundt homofile enda i 2013 er slik det er i Norge. Jeg har alltid vært åpen om homofili overfor sønnen min. Jeg har sagt flere ganger at hvem folk velger å bo og ligge med definerer ikke personen. Man er ikke "bare" homofil. Har også prentet inn i han at de er som folk flest og at de ikke kan noe for at de tiltrekkes mot sitt eget kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde små barn få høre hetero-eventyr i barnehagen?Jeg mener det er for tidlig å lære barna om sånt. De vil tidsnok få vite det uansett. :jolie:

/sarkasme

Hvorfor skal man lære barn at menn og kvinner kan bli kjærester, når de ikke skal lære at menn og menn eller kvinner og kvinner kan bli kjærester? Enten får man lære ungene at kjærlighet er fint, uavhengig av kjønn, eller så bør de ikke lære om kjærlighet overhodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man ha et syn og formidle om homofile i det hele tatt?

Det er da ingen som har et syn på heterofile? Når jeg får barn, så kommer ikke jeg til å bevisst passe på å formidle et syn om at heterofili er okey eller ikke okey.

Det handler ikke om å gi barna et syn,men å vise dem at i verden så er det sånn at noen jenter liker gutter, og andre jenter liker jenter. Kanskje noen av de som sitter og hører på er homofile selv?

Når du får barn viser du frem et heterofil ekteskap og forhold mellom en mann og en kvinne. Det er jo nøyaktig det det går ut på.

Tror du virkelig at historien om snøhvit hadde vært så forferdelig ille annerledes hvis prisen som kysset henne var en prinsesse? eller hvis foreldrene til noen tilfeldigvis var to gutter?

Anonymous poster hash: 80d5b...ffa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å gi barna et syn,men å vise dem at i verden så er det sånn at noen jenter liker gutter, og andre jenter liker jenter. Kanskje noen av de som sitter og hører på er homofile selv?

Når du får barn viser du frem et heterofil ekteskap og forhold mellom en mann og en kvinne. Det er jo nøyaktig det det går ut på.

Tror du virkelig at historien om snøhvit hadde vært så forferdelig ille annerledes hvis prisen som kysset henne var en prinsesse? eller hvis foreldrene til noen tilfeldigvis var to gutter?

Anonymous poster hash: 80d5b...ffa

Forresten så vil jeg legge til at jeg ler av alle dere som mener at homofile ikke trenger å bli hørt, sett eller akseptert lengre i samfunnet, når de møter så stor motgang allerede her i norge, og for å ikke snakke om Russland. Skammelig av dere!!

Anonymous poster hash: 80d5b...ffa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er imot "homoeventyr i barnehagen" har etter min mening et litt merkelig syn på hva homofili er, og hva det ikke er. Jeg tilhører personene som tror dette er en medfødt legning, og ikke de som tror et homoeventyr vil bidra til å gjøre barn homofile. Bare tenk logisk i et øyeblikk, alle voksne homofile i dag fikk høre hetroeventyr i hele oppveksten, hvorfor er ikke de hetro da mon tro? Og vil hetrofile bli homofile av å høre et eventyr om en prins som slår seg sammen med prinsen, eller prinsessen som slår seg sammen med prinsessen? Neppe!

Homoeventyr handler om å vise at ikke alle er hetro, og det er helt ok. Flere av mine homofile venner visste godt selv i barnehagen at de ikke var hetro.

Personlig er jeg så lei av disse merkelappene i 2013. I dag burde det handle om personene, og ikke gruppen vi plasserer dem i. En annen synd er at homofili ofte skal assosieres med kun det seksuelle, det er jo MYE mer enn det. Akkurat som et forhold mellom mann og kvinne er mye mer enn hyrdestunden i sengen.



Anonymous poster hash: c227c...f09
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva handler nå disse homoeventyrene om?

Eventyret Prinsessen på erten

Av Hans Christian Andersen

- omgjort av Evans

Bare for å si det: jeg tror eventyr gjør seg best om man finner opp nye eventyr, men så fantastifull er jeg dessverre ikke. Men syns det ble litt fint allikvel ;)

Det var en gang en prinsesse fra landet bak der solen går ned som så gjerne ville ha en prinsesse, men det skulle være en ordentlig prinsesse. Og som kjent kommer de ordentlige prinsessene fra østenfor sol og vesten for måne.. Så reiste hun hele verden rundt for å finne ei prinsesse, men overalt var det noe i veien. Prinsesser var det nok av, men om de var ordentlige prinsesser, kunne hun ikke finne ut, for det var alltid noe som ikke var så ordentlig.

Så kom hun hjem igjen, og da var hun så bedrøvet, for hun ville så gjerne hatt en ordentlig prinsesse. En kveld ble det et fryktelig uvær. Det lynte og tordnet, regnet styrtet ned, det var ganske skrekkelig. Så banket det på byens port, og den gamle kongen gikk for å lukke opp. Det var en prinsesse som sto utenfor. Men Herregud som hun så ut i regnet og ruskeværet! Vannet silte av håret og klærne, det rant inn av skotuppen og ut av hælen, og så sa hun at hun var en ordentlig prinsesse.

"Ja, det skal vi nok få greie på," tenkte den gamle dronningen, men hun sa ikke noe. Hun gikk inn i soveværelset, tok ut alle sengklærne og la en ert på bunnen av sengen. Så tok hun tyve madrasser, la dem ovenpå erten og så enda tyve edderduns dyner ovenpå madrassene. Der skulle prinsessen få ligge om natten. Om morgenen spurte de henne hvordan hun hadde sovet.

"Å, skrekkelig dårlig!" sa prinsessen, "jeg har nesten ikke lukket et øye i hele natt! Gud vet hva det har vært for noe i sengen? Jeg har ligget på noe hardt, så jeg er ganske brun og blå over hele kroppen! Det er helt forferdelig!"

Og slik skjønte de at dette var en ordentlig prinsesse, siden hun kunne merke erten gjennom tyve madrasser og tyve edderdunsdyner. Så ømskinnet kan bare en ordentlig prinsesse fra østenfor sol og vesten for månevære.

Nå tok prinsessen henne til kone, for nå visste hun at hun hadde en ordentlig prinsesse. Og så levde de lykkelig i alle sine dager.

Og erten kom på kunstutstilling, og der kan en se den ennå, hvis ingen har tatt den.

:rodmer:

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom barn har kunnskap nok til å forstå Snøhvit og de syv dvergene, eller Tornerose - så har de også kunnskap og innlevelsesevne nok til å forså lignende eventyr som handler om kjærester av samme kjønn.

Med mindre man hardnakket mener at homofili er et valg, eller at barn kan oppdras til å bli homofile skjønner jeg ikke at skeive eventyr skal være spesielt kontroversielt.

Grunnen til at barnehager og skoler etterhvert nå bruker fortellinger og materiell som ikke BARE handler om standard kjernefamilie med mor, far og barn (eller prins og prinsesse) er vel nettopp det at mange barn enten lever i, har møtt og kommer til å få befatning med familier som IKKE passer inn i denne normen. Det er iallfall relativt allment akseptert at skolemateriell skal speile noe av den hverdagen barna forholder seg til.



Anonymous poster hash: d0b54...251
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får et inntrykk av at homofili på et vis skal 'kvoteres' inn i historiefortellingen her, eventyr om homofile prinser føler jeg at raskt blir et slags krampeaktig forsøk på politisk korrekthet.

Det handler ikke om politisk korrekthet, men om å gi barn et riktig bilde av samfunnet, samt å forebygge fordommer og hets mot homofile.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt heteroeventyr hele mitt liv, har heteroforeldre, heterosøsken og heterovenner. Men jeg ble homo likevel :sjokkert: Man skulle nesten tro at man ble født med legningen man har, og ikke at man bare bestemte seg for å være homo fordi det hørtes så gøy ut i homoeventyrene. :ironi:



Anonymous poster hash: 29ce9...a52
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for hatefullt innhold og svar til dette.

Stjernesol, mod.

Endret av Stjernesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homoeventyr? Vel, det er vel strengt tatt ikke noe farligere enn de eventyrene vi har i Norsk historie?

Hva med når Askeladden får trollet til å skjære opp magen sin? Eller når jenta i skogen ligger under sengen og ser mannen stappe parterte menneskelik i store tønner??

De fleste norske folkeeventyr er så grove at det strengt tatt ikke hadde gjort noen videre skade å skrive et såkalt "homoeventyr" hva nå det er....Min datter er under 10 år og snakker og skriver 3 pråk flytende. Vårt største problem er at vi undervurderer våre egne barn. Hvorfor er det feil av meg å ha en åpen dialog med mine barn om alt fra homofili til religion? Det kommer an på hvordan man legger det frem, eller? Barn har en rett til å bli kjent med verden på lik linje som oss.

Lær barna respekt,likeverd og toleranse. Homofil eller hetrofil er vel strengt tatt likegyldig. Man burde ikke straffe mennesker på grunnlag av kjærlighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

Personlig synes jeg media, og intellektuelle, i dag driver nærmest rekrutteringsarbeid for eksperimentell homofili. Jeg synes rett og slett de går for langt enkelte ganger.

Jeg har ingen ting mot homofile, og respekterer de fullt ut som alle andre, men dersom foreldrene ønsker å formidle sitt syn på homofili til sine barn, bør de få gjøre dette selv, på den måten de selv ønsker, og når de selv mener tiden for dette er riktig.

Barnehagen bør fokusere på respekt for andre barn og mennesker, uansett, det bør være tilstrekkelig. Så får heller seksualpolitikerne vente til barna er blitt større.

Holy S**t.....for en holdning..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homoeventyr? Vel, det er vel strengt tatt ikke noe farligere enn de eventyrene vi har i Norsk historie?

Hva med når Askeladden får trollet til å skjære opp magen sin? Eller når jenta i skogen ligger under sengen og ser mannen stappe parterte menneskelik i store tønner??

:Nikke:

Så vidt jeg husker er det mye grove voldsskildringer i en viss annen bok også, men jeg tviler på at de som er mot disse "homoeventyrene" samtidig vil skåne barna for eventyret om faren som ville knivdrepe sønnen sin Isak. Det er av en eller annen grunn helt greit?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...