Gå til innhold

Lage fiskekaker selv


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er den stolte eier av en splitt ny fiskestang og har derfor tenkt å lage noe av det beste jeg vet - hjemmelagde fiskekaker. Tidligere har disse kommet til meg i ferdige porsjonspakker fra bestemor, men nå må jeg altså fikse selv!

Jeg lurer på det meste i grunnen, bla;

Må fisken være helt fersk, eller kan den ha vært frosset? (tenker at konsistensen endrer seg når fisken har vært i fryseren...)

Siden jeg skal fiske selv blir det jo litt tilfeldig hva jeg får på kroken - hva egner seg og hva egner seg ikke? Noen fiskesorter som ikke egner seg til å blande?

Andre tips, evt. gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fiskerfruen

Fisken kan ha vært frossen, men da må du ta med kraften i deigen, altså det som renner av når den tiner. Ellers er det best med fersk fisk som har hengt et par dager.

Vår favoritt er rene hysekaker, bruker også å blande inn litt lyr. Sei kan brukes, men det synes ikke jeg er noe godt. Litt torsk kan til nød blandes inn, men den er så "løs" så ikke for mye av denne.

Vi bruker kjøkkenkvern til å lage deigen, da blir den helt finmalt. Dette er jo en smakssak om man vil ha de litt grove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å lage egne fiskekaker på, er å bruke foodprocessor. Hyse er det beste fiskeslaget, men lyr og sei (gjerne i kombinasjon) går også bra. Jeg liker sei i fiskekakene, det gir masse smak.

God oppskrift og beskrivelse av fremgangsmåte i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, tusen takk!

Ang. foodprocessor; (og jada, jeg innrømmer at jeg er grønn) - jeg har arvet bestemors gamle Kenwood fra søttitallet, på den kan jeg velge mellom elteredskap og kjøttkvern. Bør jeg heller bruke stavmikser? (har en sånn med stor kuttebolle) eller kan jeg bruke blender? (kitchenAid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert, tusen takk!

Ang. foodprocessor; (og jada, jeg innrømmer at jeg er grønn) - jeg har arvet bestemors gamle Kenwood fra søttitallet, på den kan jeg velge mellom elteredskap og kjøttkvern. Bør jeg heller bruke stavmikser? (har en sånn med stor kuttebolle) eller kan jeg bruke blender? (kitchenAid)

Det går helt fint å lage fiskekaker med Kenwood; kjør fisken gjennom kjøttkvernen (to ganger om du vil ha ekstra fin konsistens), bruk så K-spaden når du skal spe farsen. :)

Stavmikser eller blender tror jeg ikke funker så bra, for det første vil du bare kunne lage bittelitt av gangen, og for det andre vil særlig selve malingen av fisken være vanskelig fordi det blir for "tørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...