Gå til innhold

Johannesurt & rosenrot mot depresjon.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen erfaringer. Jeg kjøpte rosenrot og johannesurt på apoteket i dag. Er veldig spent. Har brukt antidepressiva før. (forskjellige typer gjennom 4 år uten effekt).

Ja jeg vet det pavirker andre medikamenter å har fått klarsignal på at jeg kan bruke de sammen med de medikamentene jeg står på.

Del gjerne dine erfaringer. Det skal sies at jeg sliter med kraftig depresjon og angst. Har ikke søvnvansker... Er mer eller mindre trøtt hele tiden.



Anonymous poster hash: a98da...b2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse virker vel mest ved milde former for depresjon, ikke alvorlige.

Det viktigste er riktig form for terapi, og regelmessig behandling, samt ernæring. Unngå mat og drikke som svekker opptak av serotonin, og spise mye av det som øker opptaket. Dette kan være av stor betydning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de på helsekosten så sa du kan ta disse med de tablettene du allerede går på? En ting må en vite er at de som jobber i helsekostforretningene ikke har utdannelse til og uttale seg om dette. Jeg vet at antidepressive medisiner må ikke tas med johannesurt eller andre ting kjøpt på helsekost, dette har legen min sagt til meg.



Anonymous poster hash: d358b...20d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du heller trenger å gå til psykolog for å finne årsaken til depresjonen og få mentale verktøy for å komme deg på beina igjen enn å spise humbug fra helsekostbutikken.

Er du kraftig deprimert tror jeg ikke engang placeboeffekten av helsekostvarer kan hjelpe deg.

Nå vet ikke jeg hva du er deprimert av, så det jeg sier over her er med et lite forbehold. Men jeg ville gått til psykolog i stedet, altså.



Anonymous poster hash: be0f9...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du heller trenger å gå til psykolog for å finne årsaken til depresjonen og få mentale verktøy for å komme deg på beina igjen enn å spise humbug fra helsekostbutikken.

Er du kraftig deprimert tror jeg ikke engang placeboeffekten av helsekostvarer kan hjelpe deg.

Nå vet ikke jeg hva du er deprimert av, så det jeg sier over her er med et lite forbehold. Men jeg ville gått til psykolog i stedet, altså.

Anonymous poster hash: be0f9...7c0

Grunnen til at antidepressiva har så lite effekt på alvorlig deprimerte, er faktisk at antidepressiva i stor grad er placebo (i tillegg til virkemidler).

Johannesurt er ikke nødvendigvis mer placebo enn antidepressiva, men vil nok ikke ha effekt for annet enn lettere tilfeller av depresjon.

Å ta tak i årsaken til problemene er eneste løsning i det lange løp.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at antidepressiva har så lite effekt på alvorlig deprimerte, er faktisk at antidepressiva i stor grad er placebo (i tillegg til virkemidler).

Johannesurt er ikke nødvendigvis mer placebo enn antidepressiva, men vil nok ikke ha effekt for annet enn lettere tilfeller av depresjon.

Å ta tak i årsaken til problemene er eneste løsning i det lange løp.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

Hva i all verden mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden mener du?

Det jeg skrev.

Dette har vært en kjent sak i lengre tid, innrømmet av industrien selv. Finnes masse informasjon om det på nett for den som er interessert.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev.

Dette har vært en kjent sak i lengre tid, innrømmet av industrien selv. Finnes masse informasjon om det på nett for den som er interessert.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

At antidepressiva er placebo pluss at det inneholder virkemidler? Når noe er placebo så er det vel uten virkemidler. Det er jo hele poenget med placebo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At antidepressiva er placebo pluss at det inneholder virkemidler? Når noe er placebo så er det vel uten virkemidler. Det er jo hele poenget med placebo.

Du misser poenget. Paraset har også virkemidler, men er samtidig i stor grad placebo. Dette har det vært mye snakk om i dokumentarer, og er bekreftet av legestanden selv.

Placeboeffekten kan absolutt være tilstede ved legemidler, og dette er en viktig grunn til at de med alvorlig depresjon ikke responderer like bra på antidepressiva. Uttalt av leger selv.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at antidepressiva har så lite effekt på alvorlig deprimerte, er faktisk at antidepressiva i stor grad er placebo (i tillegg til virkemidler).

Johannesurt er ikke nødvendigvis mer placebo enn antidepressiva, men vil nok ikke ha effekt for annet enn lettere tilfeller av depresjon.

Å ta tak i årsaken til problemene er eneste løsning i det lange løp.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

Hvor i alle dager har du dette fra? :klo: Virkemidler? Du mener kanskje virkestoff?

Antidepressiva er ikke placebo. De virker ved å hemme reopptaket av ulike signalstoffer i hjernen (noen typer antidepressiva virker kun på ett signalstoff, andre på flere) fra synapsespalten slik at konsentrasjonen av disse øker i synapsen. Signalstoffene de virker som reopptakshemmere på er involvert i bla. reguleringen av stemingsleiet og vil dermed hos mange deprimerte ha en gunstig effekt (deprimerte har ofte lavere konsentrasjon av disse signalstoffene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer. Jeg kjøpte rosenrot og johannesurt på apoteket i dag. Er veldig spent. Har brukt antidepressiva før. (forskjellige typer gjennom 4 år uten effekt).

Ja jeg vet det pavirker andre medikamenter å har fått klarsignal på at jeg kan bruke de sammen med de medikamentene jeg står på.

Del gjerne dine erfaringer. Det skal sies at jeg sliter med kraftig depresjon og angst. Har ikke søvnvansker... Er mer eller mindre trøtt hele tiden.

Anonymous poster hash: a98da...b2f

Har du begynt å ta det? I så fall, har du merket noen umidelbar virkning?

Anonymous poster hash: d2eaf...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er kvinne og bruker hormonprevensjon bør du ikke bruke Johannesurt, bare en liten obs obs sånn i tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i alle dager har du dette fra? :klo: Virkemidler? Du mener kanskje virkestoff?

Antidepressiva er ikke placebo. De virker ved å hemme reopptaket av ulike signalstoffer i hjernen (noen typer antidepressiva virker kun på ett signalstoff, andre på flere) fra synapsespalten slik at konsentrasjonen av disse øker i synapsen. Signalstoffene de virker som reopptakshemmere på er involvert i bla. reguleringen av stemingsleiet og vil dermed hos mange deprimerte ha en gunstig effekt (deprimerte har ofte lavere konsentrasjon av disse signalstoffene).

Beklager, virkestoff skulle det stå. Dette har jeg sett på flere dokumentarer, uttalt av leger selv.

Anonymous poster hash: ea8a7...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse virker vel mest ved milde former for depresjon, ikke alvorlige.

Det viktigste er riktig form for terapi, og regelmessig behandling, samt ernæring. Unngå mat og drikke som svekker opptak av serotonin, og spise mye av det som øker opptaket. Dette kan være av stor betydning!

Hvilke typer mat er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer mat er dette?

Mat som svekker: sukker, raffinerte karbohydrater, ugunstig fett/oljer, ville holdt meg langt unna aspartam/kunstig søtningsmiddel. Ferdigmat/halvfabrikat generellt.

Mat som øker: omega 3 (rene oljer, linfrø, valnøtter o.l), grønnsaker, etc. Plantebasert diett med mye sunt fett, veldig optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kraftig NORSK eller NORDISK rosenrot kan være effektivt mot depresjoner. Det har også en rekke andre positive effekter og forskes mye på. Jeg anbefaler deg å lese litt om det på nettet. Psykofarmaka bør man være meget forsiktig med er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...