Gå til innhold

Mennene får store bonuser, damene ingenting!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er fem stk på teamet, tre menn og to damer. Nå er vi i en vanskelig situasjon, og jeg har 'plukket opp' at sjefen har lovet 'bonuser' til de tre mennene på 200 000 hver om de bare lover å bli minst et år til i jobben.. Men jeg og min kvinnelige kollega? Nei, vi har ikke fått noe, eller noen beskjed om dette, så vi var visst ikke så verdifulle, vi. Tjener mindre enn hva de gjør fra før av også. Og sjefen er selvsagt mann, har aldri kjent meg respektert så kommer ikke som noen bombe.

Noe som kan gjøres? Kjennes så urettferdig!

Anonymous poster hash: d0c81...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har akkurat samme stilling, ansiennitet osv.?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke er verdifulle, så slutt å unnskylde deg med kjønnet ditt! Av og til kan slikt være hint til at de vil dere skal gå. Uavhengig av kjønn.



Anonymous poster hash: 09eab...63f
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke er verdifulle, så slutt å unnskylde deg med kjønnet ditt! Av og til kan slikt være hint til at de vil dere skal gå. Uavhengig av kjønn.

Anonymous poster hash: 09eab...63f

Hvorfor har de holdt det hemmelig, om det skulle være hint om at vi skal gå?? Var den ene av de tre som plapret, for øvrig. Lurer på å si fra til sjefen at jeg vet, og skape spetakkel.

Anonymous poster hash: d0c81...769

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de holdt det hemmelig, om det skulle være hint om at vi skal gå?? Var den ene av de tre som plapret, for øvrig. Lurer på å si fra til sjefen at jeg vet, og skape spetakkel.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Høres oppbyggende ut....

Hvis det er statlig: ja.

Hvis det er privat: konsentrer deg om å bygge verdier istedet for å lage spetakkel.

Anonymous poster hash: 09eab...63f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har akkurat samme stilling, ansiennitet osv.?

Jeg har mye lengre ansiennitet enn den ene, og omtrent lik som de to andre. Stillingene er ikke helt like, men det er ikke slik at alle de tre gullgutter har 'høyere' stilling en meg. Jeg har mastergrad, det har to av de andre også mens han siste har to bachelorgrader.

Anonymous poster hash: d0c81...769

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjør vel en bedre jobb for firmaet enn dere damene gjør?



Anonymous poster hash: 1becc...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg har mye lengre ansiennitet enn den ene, og omtrent lik som de to andre. Stillingene er ikke helt like, men det er ikke slik at alle de tre gullgutter har 'høyere' stilling en meg. Jeg har mastergrad, det har to av de andre også mens han siste har to bachelorgrader.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Jeg er enig i det du ininuerer, at dette handler om diskriminering, men for orden skyld vil jeg påpeke at man ikke har rett på høy lønn fordi man har den og den utdannelsen. Det er hvor verdiful du er for bedriften som skal avgjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med likestillingsombudet. De gir gratis veiledning i situasjoner som dette.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett liknende mange andre steder, tror det forekommer relativt ofte.

Anonymous poster hash: 5b775...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye lengre ansiennitet enn den ene, og omtrent lik som de to andre. Stillingene er ikke helt like, men det er ikke slik at alle de tre gullgutter har 'høyere' stilling en meg. Jeg har mastergrad, det har to av de andre også mens han siste har to bachelorgrader.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Når dere ikke har samme stillingen, så kan du jo ikke nødvendigvis forvente å få samme lønn.

Gjør dere samme jobben, og du oppriktig lurer på om det er snakk om forskjellsbehandlig så ville jeg bare ha spurt sjefen om hvorfor han har valgt å gi bonus til "gullguttene", som du kaller dem...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du ininuerer, at dette handler om diskriminering, men for orden skyld vil jeg påpeke at man ikke har rett på høy lønn fordi man har den og den utdannelsen. Det er hvor verdiful du er for bedriften som skal avgjøre det.

Jeg mente det ikke på den måten, bare for å klargjøre at vi har omtrent samme utgangspunkt. At leger tjener mer enn sykepleiere er naturlig, men det er ikke noe tilsvarende her.

Anonymous poster hash: d0c81...769

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ikke har samme stillingen, så kan du jo ikke nødvendigvis forvente å få samme lønn.

Gjør dere samme jobben, og du oppriktig lurer på om det er snakk om forskjellsbehandlig så ville jeg bare ha spurt sjefen om hvorfor han har valgt å gi bonus til "gullguttene", som du kaller dem...

Jeg har samme stillingsbeskrivelse som den ene av dem.

Jeg kom tilbake fra fødselspermisjon for tre måneder siden og har opplevd at flere av mine arbeidsoppgaver er overtatt av den "nye" gullgutten som ble ansatt for halvannet år siden (det er sju år siden jeg begynte). Selvsagt måtte noen ta over dette, men det som skjedde var at det både ble ansatt en ny person, og en person i vikariat for meg, og det var strengt tatt den nye personen som tok over mye av mitt. Å bruke fødselspermisjon mot meg virker så utrolig dårlig gjort.

Anonymous poster hash: d0c81...769

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å vurdere om dette er diskriminering uten at du kommer med mer info. For alt vi vet kan det være at de gjør en bedre jobb for firmaet enn dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem stk på teamet, tre menn og to damer. Nå er vi i en vanskelig situasjon, og jeg har 'plukket opp' at sjefen har lovet 'bonuser' til de tre mennene på 200 000 hver om de bare lover å bli minst et år til i jobben.. Men jeg og min kvinnelige kollega? Nei, vi har ikke fått noe, eller noen beskjed om dette, så vi var visst ikke så verdifulle, vi. Tjener mindre enn hva de gjør fra før av også. Og sjefen er selvsagt mann, har aldri kjent meg respektert så kommer ikke som noen bombe.

Noe som kan gjøres? Kjennes så urettferdig!

Anonymous poster hash: d0c81...769

Be om et møte med sjefen og eventuelt tillitsvalgt og spør hva det er som foregår. Utrolig dumt gjort av ledelsen, å love en så enorm bonus til noen i et team, og ikke til andre, uten å begrunne det? Snakk om å skyte seg selv i foten.

Ser mange usikre menn her inne går rett i forsvarsposisjon når noen mener de har blitt forbigått på grunnlag av kjønn. "Mennene gjør sikkert en bedre jobb". Altså, hva? På hvilket grunnlag kan man anta dette ut fra TS' korte hovedinnlegg.

Det er jo ingen hemmelighet innenfor organisasjonspsykologi at mannlige sjefer ofte favoriserer andre menn i jobbsammenheng, det såkalte "likhetsprinsippet". Man skal ikke være så naiv å tro at kjønnsdiskriminering ikke eksisterer lenger, for det gjør det i aller høyeste grad. Såkalte "maskuline" verdier verdsettes ofte høyt av menn i lederstillinger, mens "feminine" verdier, som er minst like verdifulle og viktige i jobbsammenheng, blir sett på som svakheter.

Anonymous poster hash: efe81...e52

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte med sjefen og eventuelt tillitsvalgt og spør hva det er som foregår. Utrolig dumt gjort av ledelsen, å love en så enorm bonus til noen i et team, og ikke til andre, uten å begrunne det? Snakk om å skyte seg selv i foten.

Ser mange usikre menn her inne går rett i forsvarsposisjon når noen mener de har blitt forbigått på grunnlag av kjønn. "Mennene gjør sikkert en bedre jobb". Altså, hva? På hvilket grunnlag kan man anta dette ut fra TS' korte hovedinnlegg.

Det er jo ingen hemmelighet innenfor organisasjonspsykologi at mannlige sjefer ofte favoriserer andre menn i jobbsammenheng, det såkalte "likhetsprinsippet". Man skal ikke være så naiv å tro at kjønnsdiskriminering ikke eksisterer lenger, for det gjør det i aller høyeste grad. Såkalte "maskuline" verdier verdsettes ofte høyt av menn i lederstillinger, mens "feminine" verdier, som er minst like verdifulle og viktige i jobbsammenheng, blir sett på som svakheter.

Anonymous poster hash: efe81...e52

Bra og voksent innlegg!

Anonymous poster hash: 97da5...b6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Be om et møte med sjefen og eventuelt tillitsvalgt og spør hva det er som foregår. Utrolig dumt gjort av ledelsen, å love en så enorm bonus til noen i et team, og ikke til andre, uten å begrunne det? Snakk om å skyte seg selv i foten.

Ser mange usikre menn her inne går rett i forsvarsposisjon når noen mener de har blitt forbigått på grunnlag av kjønn. "Mennene gjør sikkert en bedre jobb". Altså, hva? På hvilket grunnlag kan man anta dette ut fra TS' korte hovedinnlegg.

Det er jo ingen hemmelighet innenfor organisasjonspsykologi at mannlige sjefer ofte favoriserer andre menn i jobbsammenheng, det såkalte "likhetsprinsippet". Man skal ikke være så naiv å tro at kjønnsdiskriminering ikke eksisterer lenger, for det gjør det i aller høyeste grad. Såkalte "maskuline" verdier verdsettes ofte høyt av menn i lederstillinger, mens "feminine" verdier, som er minst like verdifulle og viktige i jobbsammenheng, blir sett på som svakheter.

Anonymous poster hash: efe81...e52

Takk for godt svar. Jeg skal ikke ha som utgangspunkt å 'lage spetakkel', men tenker jeg gjør som du sier, ber om et møte ned sjefen hvor jeg legger fram at jeg kjenner til disse spesialavtalene og at det ikke oppleves som spesielt motiverende for meg og min kvinnelige kollega, det vi ser på som urimelig forskjellsbehandling. Vi er i en såkalt ansvarlig enhet, med 5 stk i vårt team, og i tillegg en Teamleder som har 7 stk i et 'underteam', kan jo 'true' med å si fra til resten, vil i hvert fall skape dårlig moral.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange usikre menn her inne går rett i forsvarsposisjon når noen mener de har blitt forbigått på grunnlag av kjønn. "Mennene gjør sikkert en bedre jobb". Altså, hva? På hvilket grunnlag kan man anta dette ut fra TS' korte hovedinnlegg.

Anonymous poster hash: efe81...e52

Det handler vel litt om hvilket ståsted man har...Du har to måter å se situasjonen på;

- Anta at de andre arbeidstakerne er mer verdifulle for firma, men åpen for muligheten at det forelå diskriminering dersom det er grunnlag for det.

- Anta at de er blitt diskriminert, men åpen for muligheten at det er legitime forskjeller mellom de ansattes prestasjon

Selv tilhører jeg camp 1 - diskriminering er en anklage mot ledelsen og den skal begrunnes saklig med oppbygging, ikke bare antas. I det private er min erfaring ganske enkelt at bedriften bryr seg mest om resultater og det er ikke slik at de heller beholder en middelmådig mann enn en kvinne som drar inn pengene. Forekommer kjønnsdiskriminering? Ja. Men bonuser er så og si alltid gitt til ansatte som vurderes som verdifulle for bedriften og som de vil beholde.

Men vi må nesten ha mer bakgrunnsinfo ang. bransje, stillingsbeskrivelser, arbeidets natur osv.

Endret av Neeli00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om hvilket ståsted man har...Du har to måter å se situasjonen på;

- Anta at de andre arbeidstakerne er mer verdifulle for firma, men åpen for muligheten at det forelå diskriminering dersom det er grunnlag for det.

- Anta at de er blitt diskriminert, men åpen for muligheten at det er legitime forskjeller mellom de ansattes prestasjon

Selv tilhører jeg camp 1 - diskriminering er en anklage mot ledelsen og den skal begrunnes saklig med oppbygging, ikke bare antas. I det private er min erfaring ganske enkelt at bedriften bryr seg mest om resultater og det er ikke slik at de heller beholder en middelmådig mann enn en kvinne som drar inn pengene. Forekommer kjønnsdiskriminering? Ja. Men bonuser er så og si alltid gitt til ansatte som vurderes som verdifulle for bedriften og som de vil beholde.

Men vi må nesten ha mer bakgrunnsinfo ang. bransje, stillingsbeskrivelser, arbeidets natur osv.

Det er innen finans, men ikke mulig å måle verdien av arbeidet direkte, altså ikke salgsrelatert, mer produktansvar. Uansett er det kun subjektiv synsing som ligger bak.

Strengt tatt kan jeg gå med på at to av de kan sies å være viktigere enn meg, men han tredje som fremdeles er relativt nyansatt? Nei, det er jeg helt uenig i, det virker bare som om han har fått det fordi han er 'med i gjengen' med de andre to.

Anonymous poster hash: d0c81...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innen finans, men ikke mulig å måle verdien av arbeidet direkte, altså ikke salgsrelatert, mer produktansvar. Uansett er det kun subjektiv synsing som ligger bak.

Strengt tatt kan jeg gå med på at to av de kan sies å være viktigere enn meg, men han tredje som fremdeles er relativt nyansatt? Nei, det er jeg helt uenig i, det virker bare som om han har fått det fordi han er 'med i gjengen' med de andre to.

Anonymous poster hash: d0c81...769

Det er ofte mulig å måle på andre kriterier enn de rene resultatene. Er de villig til å ta på seg mer ansvar som du har og/eller andre arbeidsoppgaver? Er de villig til å jobbe mye overtid?

Sånne ting har stor betydning når ledelsen vurderer innsatsen.

Anonymous poster hash: 5b9f1...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...