Gå til innhold

Hvorfor ser folk "ned" på private skoler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette. Og grunnen til det er at de fleste privatskoler i Norge tilbyr jallastudier som markedsføring, kommunikasjon og PR. Hadde vi hatt en privatskole i Norge ala Uio, med flere tyngre utdanninger som medisin, juss, siv.ing ol, hvor det jobbet flinke og respekterte folk, så kunne nok Norge også fått noen gode privatskoler. Problemet i Norge er at privatskole har blitt implementert som noe negativt, i tillegg til at vi er over gjennomsnittet opptatt av at utdannning skal være for alle (=ingen kan gå på privatskole). Er også enig med AB #12. Vi har ingen prestisjeskoler i Norge :) vi har ingen skoler på topp 100 i internasjonale kåringen engang. Anonymous poster hash: 0fcc8...e64

Jeg tror det er mange som ser på NTNU som prestisje, selvom den ikke står på lista :)

//Sportsidiot

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdyp Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Skrev feil!!

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ikke sånn. Her var det mere, barnet mitt har en interesse hun har lyst til å ha som et eget fag istedenfor gym og valgfag. Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Oi, beklager! Misforstod totalt hva du skrev, trodde det var skrevet av ei som hadde jobbet der. Mente isåfall ikke noe vondt med det :)

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI er jo på ca. lik linje som NHH, det studiekvalitet og rangering går. Også har de vel 3.5 GPA (Ren 'B') i snitt for å komme inn på Master? Samme som NHH.

Videre vil jeg si at de akademiske prestasjonene til en person fra h*n var 15-19 år spiller svært lite for hvordan de presterer i framtiden. Jeg vil gå så langt som å si at til og med akademiske prestasjoner fra Høyere Utdanning har liten relevans i forhold til jobbprestasjoner.

Personlig kom jeg inn på Ingeniørutdanningen med 2.9 i snitt, og gikk ut med B i snitt. Videre kom jeg inn på NTNU, og gikk derfra med B. Hva skjedde? Jeg utviklet meg mer som en person fra alder 19-22, enn jeg gjorde fra 16 til 19.

Mitt forslag til høyere utdanning:

Lag inntaksprøver, og øk inntakskvotene. Gjør studiet tyngre de første årene. Da vil de sterkeste og mest motiverte studentene bestå, samtidig som alle har mulighet for å prøve seg, uten å måtte kaste bort 1-3 år på å ta opp fag og sanke ekstrapoeng.



Anonymous poster hash: 65ceb...f87
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev feil!!

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Har ikke noe med at offentlig var slitsomt.

Anonymous poster hash: cb40e...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken privatskole? Er stor forskjell fra skole til skole. KG uskole/vgs er skikkelig prestisje, og enormt bra undervisning. Har selv gått ett år privat, og synes det var bedre undervisning på den enn enn offentlige :)

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Vil helst ikke navngi skolen eller si hvor i Norge den er, men jeg kan si at det var en kristen skole. :)

Lærerne var ikke dårlige på noen som helst måte, men jeg kan med god samvittighet si at de ikke var "bedre" enn de jeg hadde på en offentlig skole. Det var alle typer elever der, akkurat som på offentlige skoler. De hadde flinke elever, og elever som ikke brydde seg i det hele tatt.

Det eneste var at de hadde nok penger til å ta elevene med på klassetur utenlands og sånn. Min egen offentlige skole hadde flotte datarom og flinke lærere, men vi fikk ikke dra utenlands på klassetur.

Anonymous poster hash: c3ed5...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja noen private skoler har jo et godt rykte, slik som Westerdahls som noen nevner. Men fks Esmod har det jo gått fryktelig nedover med. Og de NKI eller hva de heter har jo ikke noe bra rykte. På grunnskolenivå er ikke Steiner og Montessori bedre, de tilbyr bare en annen pedagogikk.

Hadde privatskoler stort sett vært bedre hadde det jo vært noe annet. Men det er jo ikke noe å se opp til når du må betale tusenvis av kroner for å få en utdanning du like gjerne kunne tatt på vanlig høgskole.



Anonymous poster hash: 11520...efa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ikke navngi skolen eller si hvor i Norge den er, men jeg kan si at det var en kristen skole. :) Lærerne var ikke dårlige på noen som helst måte, men jeg kan med god samvittighet si at de ikke var "bedre" enn de jeg hadde på en offentlig skole. Det var alle typer elever der, akkurat som på offentlige skoler. De hadde flinke elever, og elever som ikke brydde seg i det hele tatt. Det eneste var at de hadde nok penger til å ta elevene med på klassetur utenlands og sånn. Min egen offentlige skole hadde flotte datarom og flinke lærere, men vi fikk ikke dra utenlands på klassetur. Anonymous poster hash: c3ed5...687

Da kan det ikke være KG, nei. Jeg for min del tok siste året på privat. På den offentlige skolen jeg gikk på var læreren i engelsk borte annenhver gang under første halve semester. Vi hadde ikke vikar. Det var bare surr. Kommer nok veldig ann på offentlige vgs også. Jeg byttet til privat for å få garanti på at det møtte opp lærere og god undervisning, ikke for å dra på klassetur iallfall. Sikkert både gode og dårlige skoler uansett om det er offentlig eller privat vgs :) Men, jeg tror fremdeles i snitt privat er mye bedre.

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de mest prestisjefulle private skolene i verden må du ha gode karakterer for å komme inn. I Norge er privatskole "siste løsning" for enkelte pga ræva karakterer. Det er forskjellen.

Anonymous poster hash: 5aa25...5f8

Fin måte å si det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv gått på en statlig skole, men har alltid merket at folk virker mer skeptiske til private høgskoler og universitet. Litt merkelig da de absolutt mest prestisjefylte skolene i verden er private :P

BI er jo et eksempel, da du ofte hører at "alle kan jo komme inn", og liknende argument. Nå scorer jo forsåvidt BI ganske godt (relativt sett) på rangeringer, og har like vanskelig inntakskrav på Master som f. eks NHH har.

Det at statlige skoler har inntakskrav er jo fordi de ikke har nok resurser til å takle VELDIG store folkemengder, og muligens er redd for at det går ut over studiekvalitet...men jeg er ikke helt sikker på den siste. I dag bruker utrolig mange studenter nettet som hovedresurs for utdanningen sin, og dropper f. eks forelesninger.

Hva mener dere, er dette en særnorsk ting?

Anonymous poster hash: 133e5...4d1

Hvis du er akademisk anlagt greier du å lese forskningsartikler, og da er ikke forelesning sånn superviktig.

Jeg tror BI er en bra skole, men jeg tror ikke studentmassen er den beste. Hvorfor skal man gå på BI hvis man kommer inn på NHH eller andre mastergrader som er gratis?

Og at du kun snakker om BI, som er best i sin klasse, mener jeg blir litt feil. Du kan ta bachelor i mesisin ernæring ved Atlantis Medisinske Høgskole, men du blir ikke lege eller klinisk ernæringsfysiolog med den retningen. De er rett og slett dårligere enn sine offentlige motparter, både i innhold og studentmasse.

Standarden i norsk utdanning er offentlig utdanning. Hvis du kommer inn på de mer ordentlige studiene, f.eks. medisin, så ser du at det er satsning i ressursbruken. Men det offentlige satser ikke på middelmådighet.

Anonymous poster hash: 1d69f...383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som ser på NTNU som prestisje, selvom den ikke står på lista :)

//Sportsidiot

Klart at NTNU er blant landets beste skoler, men prestisje? Nei.

Anonymous poster hash: 0fcc8...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...