Gå til innhold

Er det noen her som fikser å kombinere barn og utdanning?


Vandrefalken

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å ta høyskoleutdanning, men kan ikke se hvordan jeg skal klare både å forsørge familien og betale huslån og alle regninger dersom jeg ikke har en jobb. Fordi jeg er avhengig av barnehagens åpningstider kan jeg ikke jobbe kvelden på deltid etter at jeg har vært på skolen på dagtid.

Ifølge lånekassen får jeg ca. kr 9000,-/mnd i stipend og lån for utdanningen. Dette kan jeg ikke leve på.

Hva gjør dere andre der ute?? Barnevakt på kvelden i tillegg til bhg? Dette blir jo fryktelig dyrt, i tillegg til at jeg da får sett veldig lite til sønnen min, og det ønsker jeg virkelig ikke.

Jeg er gift og min mann jobber, men det monner likevel ikke slik at han kan forsørge familien alene. Han driver eget firma og er i tillegg generelt lite hjemme.

Skulle gjerne likt å vite hvordan dere andre får dette til å gå rundt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye tjener mannen din da?



Anonymous poster hash: 61e62...f1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror nog på hur mycket obligatorisk undervisning utdanningen kräver. Är själv alenemor med deltidsjobb och boliglån och det går fint (uten overgangsstønad). Jobbar ett par gånger i veckan, på dagtid då jag inte heller kan arbeta kvällstid. Jobbar i tillägg annenhver helg. Studerar dock på universitet med lite obligatorisk undervisning så att jag kan välja att läsa på kvällstid.

Många aleneforeldre klarar att studera, också utan stønader från NAV så tänker att det nog bör gå om man är två om bägge är inställda på att det blir lite mindre ekonomiskt utrymme en period. Om det är høyskole med obligatorisk undervisning måndag - fredag är det nog en løsning att jobba t.ex. annenhver helg.

Det går om man vill och är beredd att uppoffra fritiden till att läsa och vara inställd på att det kan bli en del sena kväller/nätter med studier. Det är inte alltid lätt men det går om man verkligen vill och går in för det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 2. års lærerstudent, og det går fint. Jobber litt som vikar alt fra noen dager i uka til noen ganger i mnd, og jobber 4 uker om sommeren. Måtte selvfølgelig kutte ned på en del ting da jeg ble student, men vi har det greit.



Anonymous poster hash: 2b159...ecf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne en utdanning hvor det ikke er obligatorisk undervisning, så studerer du hjemme på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har måttet bo billigere enn vi ellers hadde gjort mens jeg gjør ferdig utdanning. Skulle gjerne bodd i enebolig men må vente med det. Ellers har jeg lite obligatorisk oppmøte på studiet så jeg har en deltidsjobb på dagtid når barnet er i barnehagen, og så gjør jeg skolearbeid på kvelden og i helga. Null tid for sosialt liv utenom familien men heldigvis snart ferdig.

Anonymous poster hash: 2ffd5...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta mer studielån, da? Så får du litt ekstra å rutte for i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta mer studielån, da? Så får du litt ekstra å rutte for i måneden.

Mer studielån? Hvordan skal hun gjøre det da?

Anonymous poster hash: 61e62...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få forsørgerstipend i tillegg til det du ellers får fra lånekassen, men dette vil være avhengig av din manns inntekt https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/forsorgerstipend/.

Spørsmålet er hva du ønsker å studere. Det finnes en god del deltidsutdannelser/samlingsbaserte utdannelser der ute, slik at man kan kombinere det med barn og jobb.



Anonymous poster hash: f8266...5de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt to høgskoleutdanninger/ bachelorgrader med barn.

Det første studiet (3-årig) var mannen min også student, og vi fikk forsørgerstipend ettersom vi tjente under 150.000 tilsammen. Vi hadde da ett barn, som vi fikk mens jeg gikk det første året av studiene.

Andre gangen (også 3-årig) hadde jeg sluttet i min jobb, og jeg tok opp studielån.

Vi hadde fått et barn til i mellomtiden.

Jeg hadde en kollokviegruppe/studiegruppe som også hadde barn og som var interessert i å møte opp tidlig og gå hjem for å rekke henting i bhg osv..

Vi har kjøpt leilighet litt utenfor sentrum, men med gode kollektivtransportmuligheter. Vi hadde heller ikke et spesielt stort boliglån å betjene. Vi hadde ikke bil før nokså sent.

Vi har ikke vært storforbrukere på oppussing/ dyre ferieturer ol. men har ikke lidd noen nød.

Alltid god og sunn mat på bordet, bursdags- og julegaver osv.

Det er klart vi merket det økonomisk å gå fra to til én inntekt.

Men vi hadde en fordel(?) ved at vi ikke hadde blitt vant til for dyre vaner.

Ved siden av studiene (andre gangen) jobbet jeg ekstravakter på et sted som var relevant ifht studiet. Det var ikke så mange obligatoriske undervisninger, så jeg kunne styre lesing selv, f.eks på kveldstid og litt i helger ved behov.



Anonymous poster hash: f6542...5cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte stramme inn på flere områder. Var trangt noen år, men verdt det. Jeg jobbet mye kveld og helger, for da var mannen min hjemme.

Du kan vel jobbe utenom barnehagens åpningstider, i de tidene mannen din ikke er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mastergrad ved siden av full jobb og med tre barn. Jeg jobbet da som lærer og hadde all min undervisning komprimert (lengre dager) slik at jeg rakk forelesning to ettermiddager i uka. Lesing, oppgaveskriving, for- og etterarbeid på jobb skjedde på kveldstid og i helger. Det var helt vanvittig, men jeg fullførte på normert tid.

Nå er jeg i gang med en ny mastergrad. Den er betalt av arbeidsgiver og er heldigvis bare 50 % studieprogresjon. Men, jeg kjenner jeg gleder meg til å bli ferdig om 1 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...