Gå til innhold

Har lyst til å skyte meg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er egentlig et innlegg der jeg har lyst til å vise min frustrasjon og følelser.

Jeg går nå VG3 og jeg har søkt både jus start høst og vår i Oslo. Jeg har alltid trodd og vært skikkelig cocky på meg selv at snittet ikke er så høyt og at selv om jeg ikke kommer inn på start høst så kommer jeg garantert inn på start vår...

Grunnen til at jeg tenkte sånn var at jeg hadde gode karakterer helt inntil de siste månedene.. Dette har ført til at jeg nå er så sinnsyk usikker på om jeg engang kommer inn på start vår.

Problemet for min del er at siden jeg var så cocky så valgte jeg ikke noen andre studier enn jus, så hvis jeg ikke kommer inn til våren så må jeg vente 1 år på å søke på nytt, og med tanke på at det er uaktuelt for både meg og mine foreldre så sitter jeg her og er pissnervøs og jævlig sur på meg selv at jeg greide å havne i denne situasjonen.

Det jeg lurer på er hva dere tror poengsummen til start vår kommer til å bli? eller eventuelt komme med gode råd eller kommentarer... For akkurat nå så virker det som om verden kollapser for min del!

Sorry for fucked up innlegg.



Anonymous poster hash: 7e836...36e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovmod står for fall.



Anonymous poster hash: e3c21...87b
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra vi har ganske god våpenkontroll i Norge da :)



Anonymous poster hash: 2f171...1f6
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

At du kanskje ikke kommer inn på jussen i Oslo er i hvert fall ingen grunn til å knekken på deg selv. Jussen i Oslo har vel fortsatt opptak på våren? Det pleide å være et lavere snitt for å komme inn da.

Ellers har de jo jus i både Bergen (litt annet opplegg) og i Tromsø, så du kan jo søke deg dit til våren?

Kommer du ikke inn dette semesteret er det ingen krise, du kan ta noen fag på restetorget (eller hva det heter), jobbe et halvt år, tenke på om du virkelig vil studere jus, om du kanskje vil søke deg til andre plasser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta kontakt med skolen for å høre hva fjorårets karaktergjennomsnitt for det nye kullet var før de ble tatt opp til studiet du ønsker deg inn på. Det er de som kan svare deg best på det.

Jus er vel egentlig et av de studiene der jeg tror de aller fleste vet at man bør ha svært gode karakterer for å komme inn. Etter min forståelse er det likestilt med legestudier mtp vanskelighetsgrad, uten at jeg har noe bevis for det utsagnet.

Hvis det virkelig er uaktuelt både for deg og dine foreldre kan jeg ikke forstå at du har vært såpass "høy på deg selv" at du ikke søkte på flere studier i tillegg. Du har nok vært litt for selvgod.

Mitt gode råd til deg er å finne en norsk rettskrivingsordbok. Øve deg på norsk grammatikk før du studerer videre.

Så bør du begynne å søke på jobber allerede nå. Ulike typer jobber. Du må ha flere planer i bakhånd om du ikke kommer inn.

Lykke til.



Anonymous poster hash: fe5df...483
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du kanskje ikke kommer inn på jussen i Oslo er i hvert fall ingen grunn til å knekken på deg selv. Jussen i Oslo har vel fortsatt opptak på våren? Det pleide å være et lavere snitt for å komme inn da.

Ellers har de jo jus i både Bergen (litt annet opplegg) og i Tromsø, så du kan jo søke deg dit til våren?

Kommer du ikke inn dette semesteret er det ingen krise, du kan ta noen fag på restetorget (eller hva det heter), jobbe et halvt år, tenke på om du virkelig vil studere jus, om du kanskje vil søke deg til andre plasser osv.

Les innlegget igjen:

Hei!

Dette er egentlig et innlegg der jeg har lyst til å vise min frustrasjon og følelser.

Jeg går nå VG3 og jeg har søkt både jus start høst og vår i Oslo. Jeg har alltid trodd og vært skikkelig cocky på meg selv at snittet ikke er så høyt og at selv om jeg ikke kommer inn på start høst så kommer jeg garantert inn på start vår...

Grunnen til at jeg tenkte sånn var at jeg hadde gode karakterer helt inntil de siste månedene.. Dette har ført til at jeg nå er så sinnsyk usikker på om jeg engang kommer inn på start vår.

Problemet for min del er at siden jeg var så cocky så valgte jeg ikke noen andre studier enn jus, så hvis jeg ikke kommer inn til våren så må jeg vente 1 år på å søke på nytt, og med tanke på at det er uaktuelt for både meg og mine foreldre så sitter jeg her og er pissnervøs og jævlig sur på meg selv at jeg greide å havne i denne situasjonen.

Det jeg lurer på er hva dere tror poengsummen til start vår kommer til å bli? eller eventuelt komme med gode råd eller kommentarer... For akkurat nå så virker det som om verden kollapser for min del!

Sorry for fucked up innlegg.

Anonymous poster hash: 7e836...36e

Opptak via samordna skjer kun én gang i året, og det er i august. Enkelte studier, slik som jus, har et kull som starter på våren, men disse blir tatt opp samtidig som alle andre studenter, i august. Nå er det slik at man fortsatt har mulighet til å komme inn i januar dersom man står høyt på venteliste, men det er ikke et nytt opptak til våren.

Anonymous poster hash: b9feb...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Opptak via samordna skjer kun én gang i året, og det er i august. Enkelte studier, slik som jus, har et kull som starter på våren, men disse blir tatt opp samtidig som alle andre studenter, i august. Nå er det slik at man fortsatt har mulighet til å komme inn i januar dersom man står høyt på venteliste, men det er ikke et nytt opptak til våren.

Anonymous poster hash: b9feb...9ae

Da har jeg misforstått, trodde man faktisk kunne søke om å begynne til våren også jeg - og ikke ved samme søknad som man gjør for å komme inn til høsten. Tydeligvis lenge siden jeg drev med det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta kontakt med skolen for å høre hva fjorårets karaktergjennomsnitt for det nye kullet var før de ble tatt opp til studiet du ønsker deg inn på. Det er de som kan svare deg best på det.

Jus er vel egentlig et av de studiene der jeg tror de aller fleste vet at man bør ha svært gode karakterer for å komme inn. Etter min forståelse er det likestilt med legestudier mtp vanskelighetsgrad, uten at jeg har noe bevis for det utsagnet.

Hvis det virkelig er uaktuelt både for deg og dine foreldre kan jeg ikke forstå at du har vært såpass "høy på deg selv" at du ikke søkte på flere studier i tillegg. Du har nok vært litt for selvgod.

Mitt gode råd til deg er å finne en norsk rettskrivingsordbok. Øve deg på norsk grammatikk før du studerer videre.

Så bør du begynne å søke på jobber allerede nå. Ulike typer jobber. Du må ha flere planer i bakhånd om du ikke kommer inn.

Lykke til.

Anonymous poster hash: fe5df...483

Poenggrenser for i fjor er offentlig på samordna sine sider. Jeg tror TS i utgangspunktet lurer på hvor mye poenggrensen i år vi endre seg i forhold til fjorårets.

Anonymous poster hash: b9feb...9ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter du deg selv, kommer du neppe inn på jusstudiene.



Anonymous poster hash: 0f79c...e0e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har steget med rundt 0,6 poeng i gjennomsnitt hvis jeg husker riktig. Lykke til :) Hvis det er noe trøst er det mange som går noe annet før juss, og det å få litt arbeidserfaring er alltid positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta kontakt med skolen for å høre hva fjorårets karaktergjennomsnitt for det nye kullet var før de ble tatt opp til studiet du ønsker deg inn på. Det er de som kan svare deg best på det.

Jus er vel egentlig et av de studiene der jeg tror de aller fleste vet at man bør ha svært gode karakterer for å komme inn. Etter min forståelse er det likestilt med legestudier mtp vanskelighetsgrad, uten at jeg har noe bevis for det utsagnet.

Hvis det virkelig er uaktuelt både for deg og dine foreldre kan jeg ikke forstå at du har vært såpass "høy på deg selv" at du ikke søkte på flere studier i tillegg. Du har nok vært litt for selvgod.

Mitt gode råd til deg er å finne en norsk rettskrivingsordbok. Øve deg på norsk grammatikk før du studerer videre.

Så bør du begynne å søke på jobber allerede nå. Ulike typer jobber. Du må ha flere planer i bakhånd om du ikke kommer inn.

Lykke til.

Anonymous poster hash: fe5df...483

TS

For det første så kan jeg love deg at ordforrådet mitt, samt grammatikken min er ganske bra. Når du er i farta, og har tusen tanker i hodet, så er ikke grammatikken man tenker på! :)

Men forsatt hyggelig at du nevner det! Gjør bare at jeg føler meg enda bedre! :)

Anonymous poster hash: 7e836...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så mye gris med skyting. Da ville jeg heller pakket myggsprayen og sjokoladekjeksen og flyttet til jungelen i Sør-Amerika eller noe, og sluppet unna alle industrisamfunnets mas og krav. Når du blir lei av å bo der kan du heller søke deg inn på juss på nytt, inkludert alderspoeng og greier.



Anonymous poster hash: c2390...acb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

For det første så kan jeg love deg at ordforrådet mitt, samt grammatikken min er ganske bra. Når du er i farta, og har tusen tanker i hodet, så er ikke grammatikken man tenker på! :)

Men forsatt hyggelig at du nevner det! Gjør bare at jeg føler meg enda bedre! :)

Anonymous poster hash: 7e836...36e

Men fra spøk til revolver. Lesson learned. Neste gang bør du søke flere steder eller ha en backup plan.

Anonymous poster hash: 2f171...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan

- se hvilke studier som dukker opp på restetorget til sommeren

- ta opp igjen fag så det blir større sjanse for å komme inn neste år

- finne deg en jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Du har funnet den rette sti. For å skyte deg selv. Må du ha et våpen. Der får du som kjenner til jus. Ikke tilgang til helt uten videre. Den enkleste vei er jegerprøven.

Dette er et fantastisk kurs med masse friluftsliv og jordnære verdier. Hvis du fullfører. Så kommer du til å ha helt andre verdier og livsgnist. Slik at du kommer til å fornekte tanken på at du skulle bruke dette verktøyet for å drive og pleie denne vakre naturen, til å fjerne deg fra den.

Her er litt lesestoff og link til video:

http://artikkel.ut.no/arild-brakstads-psykiske-reise-til-falketind-1.12253710

http://www.nrk.no/presse/programomtaler/ut-i-naturen_-det-er-for-sent-a-henge-seg...-1.12254527

Den eneste antidepressiva som egentlig fungerer. Ligger rett utenfor dørterskelen.



Anonymous poster hash: 07b7d...a3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste post var min. Den vil jeg ha på meg, og ble av en eller annen grunn anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Problemet for min del er at siden jeg var så cocky så valgte jeg ikke noen andre studier enn jus, så hvis jeg ikke kommer inn til våren så må jeg vente 1 år på å søke på nytt, og med tanke på at det er uaktuelt for både meg og mine foreldre så sitter jeg her og er pissnervøs og jævlig sur på meg selv at jeg greide å havne i denne situasjonen."

Er det virkelig verdens undergang om du ikke kommer inn..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt hvis du ikke kommer inn, men det er ikke verre enn å omstille hjernen på noe annet. Det høres ut som du er veldig opptatt av skole og karakterer - som jo er viktig, men siden dette føltes som en katastrofe for deg, er det mulig at uforutsette ting senere i livet kan gjøre at du går på en real smell. Tror alle har godt av å bruke et år på f.eks. reising eller folkehøgskole, der man opplever helt andre ting, får nye perspektiv og blir mer dannet som menneske. Dersom du ikke kommer inn på studiet, kan du altså likevel få et fantastisk år dersom du tør å gjøre noe annerledes! Det gjelder å se løsninger og muligheter fremfor problemer, utdanning/jobb kan du bruke resten av livet på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet for min del er at siden jeg var så cocky så valgte jeg ikke noen andre studier enn jus, så hvis jeg ikke kommer inn til våren så må jeg vente 1 år på å søke på nytt, og med tanke på at det er uaktuelt for både meg og mine foreldre så sitter jeg her og er pissnervøs og jævlig sur på meg selv at jeg greide å havne i denne situasjonen."

Er det virkelig verdens undergang om du ikke kommer inn..?

For noen er det nok verdens undergang. Følelsen av å ikke komme inn gjør noe med en. Og særlig hvis man ikke har noen plan b.

Anonymous poster hash: 51b64...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Du kan fremdeles søke deg inn på Folkeuniversitet for en bachelor, tror ikke de har stengt dørene enda. Det er en mulighet for å bli overført videre til UiT, men den er ikke stor. Anbefaler deg å lese "vanskelig å komme seg inn på master i jus?" tråden dersom du vurderer dette. Viktig å være klar over risikoen. Anbefaler ikke dette, men det er som sagt en mulighet dersom du vil inn i år.

Hvis du ikke ikke kommer inn på UiO neste år kan du ta en bachelor på HiL. Etter endt bachelor søker du deg inn på UiO med vgs-karakterer. Du havner da i ordinær kvote, men har til gjengjeld alderspensjon + poeng for studiet. Tror dette er lurt dersom du ikke er så langt unna å komme inn på UiO. Vet at HiL har noen form for samarbeid med UiO, slik at du ikke behøver å ta fagene du allerede har tatt.

Lurt å dobbelsjekket alt jeg har skrevet dersom du vurderer det, da noe kan ha forandret seg. Håper du finner ut av dette. Lykke til!

//Sportsidiot

Endret av sportsidiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...