Gå til innhold

Hva betrakter dere som et bra karaktersnitt på VGS?


Gjest Evolet

Anbefalte innlegg

Gjest Evolet

Hei! Hva betrakter dere som et bra karaktersnitt på VGS? Jeg går for øyeblikket siste året på videregående og er nysgjerrig på akkurat dette. Det virker som om det er finnes mange ulike synspunkt der ute, også blant lærere. Jeg ønsker derfor å høre hva dere mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen fasit på hva bra karaktersnitt kan være.

Det avhenger av hva vert enkeltes potensial er og prestere deretter for å oppnå dette potensialet på best måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit på hva bra karaktersnitt kan være.

Det avhenger av hva vert enkeltes potensial er og prestere deretter for å oppnå dette potensialet på best måte.

Nettopp.

For meg var alt over 5 bra, men det betyr ikke at jeg synes de med lavere har dårlig snitt, så lenge de har gjort det de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke altså. Jeg hadde et snitt på 3,5 ca. Nå på studier har jeg et snitt på B. Jeg vil ikke si at snittet mitt fra vgs sier om jeg er "smart" eller ikke. Jeg var lei. Jeg hadde nok vært mer fornøyd om jeg hadde over 4 men, jeg klarte meg :)

Jeg hadde ganske varierende karakterer da. Jeg hadde noen 5-ere i fag jeg likte, men også noen toere fordi jeg bare ikke var så flink, eller ikke brydde meg så mye om faget. Og jeg fikk fks 2 i eksamen i et fag jeg vanligvis pleide å få 4 og 5 i, men jeg var så dritt lei på eksamen at jeg ikke gadd!

Jeg tror 4 er bra altså, da har man vel fått noen 5-ere, mest 4-ere og noen 3-ere. Det er vanskelig å få bare 5-ere og 6-ere, og det er også få som får bare 3-ere og 2-ere.



Anonymous poster hash: 52bd6...1a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 eller mer er vel bra. Hvem som helst kan få med seg et vitnemål fullt av firere, uansett om det krever mye innsats eller ikke. Betrakter derfor 4,-snitt som helt gjennomsnittlig.

Selv ville jeg aldri vært fornøyd med rundt 5 i karaktersnitt, men det er jo kun mine egne krav og ambisjoner som er satt et godt stykke høyere. I min klasse var vi ikke mange som hadde over 5 i snitt, men sannsynligvis ganske mange som hadde snitt på 4-tallet (også på eksamener).

Husk også at det har gått litt inflasjon i karakterer etter at tallskalaen ble tatt i bruk, og det er mye vanligere å få 5 og 6 nå enn det var å få de beste bokstavkarakterene som ble brukt tidligere.



Anonymous poster hash: 962c6...66e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

For meg var alt over 5 bra, men det betyr ikke at jeg synes de med lavere har dårlig snitt, så lenge de har gjort det de kan.

Så det du her sier er at hvis en person har gjort det hun eller han kan, og med det fått karakteren 2 i snitt, så er det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over 5 er bra.

3 er ikke så veldig bra, og 4 er greit nok.

( i tilfelle noen føler for å kommentere hva jeg hadde, så hadde jeg over 5 i snitt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes over 4,5 er ganske bra, over 5 er veldig bra

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hva betrakter dere som et bra karaktersnitt på VGS? Jeg går for øyeblikket siste året på videregående og er nysgjerrig på akkurat dette. Det virker som om det er finnes mange ulike synspunkt der ute, også blant lærere. Jeg ønsker derfor å høre hva dere mener!

Etter min mening sier ikke karakterene fra vgs noe om intelligens, men om hvor motivert man var til å jobbe eller ei.

Selvsagt må man jo være litt intelligent for å få gode karakterer, men det er mange som får dårlige karakterer på vgs, og en del av disse kunne nok fått gode karakterer om de var motivert, eller de ikke hadde personlige problemer.

Anonymous poster hash: 7b018...3c5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører noen har "godt snitt", tenker jeg 4,5 og oppover.



Anonymous poster hash: 29806...c71
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,7 og oppover.



Anonymous poster hash: 4fa4c...744
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, et bra snitt er 3,5 og oppover, mens et godt snitt er 4 og oppover.

Et svært godt snitt vil vel være 5 og oppover?

Husk at gjennomsnittet ligger på 3 ...



Anonymous poster hash: 7b018...3c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 5. Selv hadde jeg 4,5 i snitt uten å gjøre mer enn et absolutt minimum. Skulle ønske jeg hadde gjort en bedre innsats...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å lese denne tråden. Jeg hadde et helt ekstremt syn på karakterer på VGS ettersom jeg skulle inn på et studium med høye karakterkrav. Da var 5 for meg en dårlig karakter og 6 helt OK. Min første umiddelbare tanke er at over 5,5 (uten poeng selvsagt) er et godt karaktersnitt, men jeg synes også det avhenger av fagkombinasjon. Antakeligvis er nok synet mitt litt ekstremt, men det var jo jeg også med karakterer på VGS.



Anonymous poster hash: 558de...8c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Morsomt å lese denne tråden. Jeg hadde et helt ekstremt syn på karakterer på VGS ettersom jeg skulle inn på et studium med høye karakterkrav. Da var 5 for meg en dårlig karakter og 6 helt OK. Min første umiddelbare tanke er at over 5,5 (uten poeng selvsagt) er et godt karaktersnitt, men jeg synes også det avhenger av fagkombinasjon. Antakeligvis er nok synet mitt litt ekstremt, men det var jo jeg også med karakterer på VGS.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Jeg hadde også ekstreme krav til meg selv på vgs, men jeg synes liekvel alt over 5 er et bra snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du her sier er at hvis en person har gjort det hun eller han kan, og med det fått karakteren 2 i snitt, så er det bra?

Jeg har en venninne som slet utrolig med alt som hadde med skole å gjøre. Hun brukte mye tid på skolearbeid, men klarte rett og slett ikke å prestere. Det tok henne tre forsøk å få 2 på norskeksamen, og for henne var det utrolig bra. 2 er objektivt sett ikke er en bra karakter eller snitt, men for noen er det det beste de får. Så lenge det er fordi de prøver, men ikke klarer, og ikke fordi de ikke gidder så synes ikke jeg at det er så dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørs det ikke litt på hva slags fagkombinasjoner man velger også? Tenker at realfagsmatte er vesentlig vanskeligere å få god karakter i enn samfunnsfaglig matte.



Anonymous poster hash: 63392...424
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs det ikke litt på hva slags fagkombinasjoner man velger også? Tenker at realfagsmatte er vesentlig vanskeligere å få god karakter i enn samfunnsfaglig matte.

Anonymous poster hash: 63392...424

Ja, riktig, eller praktisk matte (P-matte).

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.5 og mer.

Det er også veldig avhengig av skolen man har gått på. Det er stor forskjell på sentrumsskolene i Oslo og vgs fra utkant-Norge. Det virker kanskje arrogant, men det er relativt tydelig. Selv innad Oslo er det store forskjeller. Noen går ut med kun 5ere og 6ere da de sitter ganske ledig på mange skoler.

Jeg gikk på Handelsgym og der skulle man skille seg ut helt eksepsjonelt for å få en 6er. Det var simpelthen aldri tilfelle at noen gikk ut med et karakterkort stappfullt av 6ere. Selv for en 4er i gym skulle man komme opp i veldig god form - kravet for å få en 3er for Sognsvann-runden var tilsvarende 5 på andre skoler.

Så jeg ser dette absolutt i lys av hvor man gikk. En med snitt på 4 fra Handels, Fagerborg eller Katta er lett bedre enn en med snitt 5 fra en lavere rangert skole.



Anonymous poster hash: e7ec3...4d5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

4,5 syns jeg er bra.

Selv gikk jeg ut med rundt 4 i snitt. Er forsåvid fornøyd med det, men jeg vet jeg kunne gjort det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...