Gå til innhold

brannmur - male / grunne


mzluze

Anbefalte innlegg

Det males og males....litt sent på året men de 2 veggene det hastet med har jeg fått tatt idag. Og så satt jeg her da, og betraktet den styyyyyygge brannmuren rett ved min flotte nymalte vegg. Okey, den må og males.

Og så tenker jeg...grunnes først? antagelig ja. Men, kan jeg bruke vanlig panel-vegg-grunning? For jeg har jo nok rest fra vegg-grunningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du olje- eller vanntynnet maling?

På brannmurer er det vanlig å bruke vanntynnet maling.

Aller helst en pva, for den vil ikke lukte når muren blir varm av ovnen, men akryl er også mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egen mur grunning og maling, jeg vil nok heller anbefale deg å bruke det.

(min far malte en murvegg meg vanlig veggmaling, flasser ganske så fint nå kan man si) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egen mur grunning og maling, jeg vil nok heller anbefale deg å bruke det.

(min far malte en murvegg meg vanlig veggmaling, flasser ganske så fint nå kan man si) ;)

Den malingen er vel til utv. mur? Er det inne eller ute TS maler? Ble plutselig usikker. Som gjest svarte jeg som om at muren var inne.

Og flasser muren tl faren din, har han sannsynligvis fuktproblemer.

Da må han utbedre feilen, og bruke silikonemulsjonsmaling senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maler inne ja. Med vanntynnet. Men hva er pva ?

Pva er den billigste og minst slitesterke malinga. Mye brukt på store bygg, pga prisen.

Hvis man ønsker en maling som er sterk og lett og vaske bruker man akryl, som også er vanntynnet.

Det står på spannet ditt hva som er oppi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den malingen er vel til utv. mur? Er det inne eller ute TS maler? Ble plutselig usikker. Som gjest svarte jeg som om at muren var inne.

Trådstarter spurte om brannmur, og det er å anta at det da er snakk om brannmur inne - så din tolkning er nok helt rett.

Du har også rett i at den malingen den andre brukeren nevner er ment for utvendig bruk (som det ikke er snakk om her), og det viser at man ikke kan ta rådene her særlig adnotam (dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spurte om brannmur, og det er å anta at det da er snakk om brannmur inne - så din tolkning er nok helt rett.

Du har også rett i at den malingen den andre brukeren nevner er ment for utvendig bruk (som det ikke er snakk om her), og det viser at man ikke kan ta rådene her særlig adnotam (dessverre).

Det var da fælt så kvass man var idag da.

Her snakker jeg om malinger som tåler tempratur forandringer etc. Det ER faktisk murmaling til innvendig bruk og, som silikatmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spurte om brannmur, og det er å anta at det da er snakk om brannmur inne - så din tolkning er nok helt rett.

Du har også rett i at den malingen den andre brukeren nevner er ment for utvendig bruk (som det ikke er snakk om her), og det viser at man ikke kan ta rådene her særlig adnotam (dessverre).

Adnotam, hm *smake på ordet*, lærte noe nytt i dag!

Det er derfor det finnes eksperter som deg og meg her :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adnotam er inget ord for seg selv nei. Ad notam derimot betyr noe. Men da burde setningen vært

"og det viser at man ikke kan ta rådene her særlig adnotam (dessverre)."

til

"og det viser at rådene her ikke er noe særlig å ta ad notam (dessverre)."

Ikke alle er eksperter selv om de ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...